איראן מפעילה נתיבי הברחה חשאיים ברחבי המזרח התיכון, ומעסיקה סוכני מודיעין, חמושים וארגוני פשיעה - כדי להעביר נשק לפלסטינים ביהודה ושומרון. כך פורסם ב"ניו יורק טיימס" מפי גורמים מארצות הברית, ישראל ואיראן. המטרה, כך לפי הגורמים האיראניים, היא לעורר תסיסה בקרב הפלסטינים נגד ישראל באמצעות הצפת יהודה ושומרון בנשק, ככל האפשר.

2 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
האמל"ח האיראני שנתפס בחודש שעבר
(צילום: תקשורת שב"כ )
לפי הפרסום, עליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, האיראנים מנתבים את מאמצי ההברחה לשני נתיבים. הראשון מביניהם, כך נכתב, כשמיליציות חמושות הנתמכות על-ידי איראן ופעילים איראנים נושאים את הנשק מסוריה לירדן. משם, כך לפי הגורמים, הם מועברים בגבול למבריחים בדואים. אלה משנעים את הנשק לגבול עם ישראל, שם הוא מועבר לארגוני פשיעה - שמובילים אותו ליהודה ושומרון.
המאמץ האיראני נעוץ בנתיב הברחה מבוסס היטב בירדן, שחולק גבול עם ישראל. בשנה שעברה נעצר בישראל חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדוואן, כשהוא נושא עמו כ-200 אקדחים ורובים שאותם הוא ניסה להבריח דרך מעבר אלנבי. הוא לבסוף שוחרר חזרה לירדן.
אחד מהבכירים האיראנים שהתראיינו ל"ניו יורק טיימס" סיפר שמאז 7 באוקטובר, ישראל וירדן הידקו את האבטחה על הגבולות מחשש להברחות.
המסלול השני והמאתגר יותר, עובר מסוריה ללבנון, סיפרו שני בכירים אמריקנים. משם, רוב כלי הנשק מוברחים לישראל. ארגוני פשע אוספים אותם מלבנון, ומעבירים אותם ליהודה ושומרון.
רוב כלי הנשק המוברחים, אמרו מומחים ל"ניו יורק טיימס", הם כלי נשק קלים כמו אקדחים ורובי סער. עם זאת, הגורמים האמריקניים והישראליים סבורים כי איראן מבריחה גם אמצעי לחימה מתקדמים, שכוללים מטעני חבלה מתוחכמים, טילי נ"ט ו-RPG, שמהווים אתגר גדול יותר עבור צה"ל וכוחות הביטחון.
הגורמים האמריקנים ושניים מהגורמים הישראלים סיפרו שסדרת התקיפות בסוריה בשבוע שעבר כוונה נגד שתי חטיבות מודיעין איראניות המעורבות בהברחה. יחידה אחת, המכונה "דיוויזיה 4000", נמצאת בפיקוח ישיר של משמרות המהפכה. השנייה, כך נכתב, היא "גייס 18840", שמופעלת על-ידי כוחות קודס.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה בביקור באיראן וחמינאי
איסמעיל הנייה בביקור באיראן וחמינאי
חמינאי והנייה לפני מספר שבועות. "תמיכה מתמשכת ועקבית של איראן בכל הרמות"
לפי הפרסום, מספר ימים לפני התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק, שבה חוסל בכיר משמרות המהפכה חסן מהדווי, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נתן את אישורו לתמיכה בארגוני הטרור הפלסטינים שמקבלים נשק רב מאיראן. בטהרן הוא נפגש עם מנהיגים משני ארגוני הטרור המרכזיים - איסמעיל הנייה מחמאס, וזיאד נחאלה מג'יהאד האיסלאמי. לפי התקשורת הממלכתית באיראן, חמינאי אמר לשניים כי טהרן לא תהסס לתמוך בהם ובמטרתם.
"לא היה קל לעם הפלסטיני לעמוד בקרב הזה, אלמלא התמיכה המתמשכת והעקבית של איראן בכל הרמות המדיניות, הצבאיות והביטחוניות", אמר נחאללה בנאום שנשא בטהרן.
לפני כשבועיים דוברות שב"כ וצה"ל התירו לפרסום כי כוחות הביטחון סיכלו הברחת אמצעי לחימה מתקדמים שמקורם באיראן ויועדו לשטחי יהודה ושומרון. לפי ההודעה המשותפת, בחודשים האחרונים פעלו גורמי ביטחון איראניים במטרה להבריח אמצעי לחימה לשטחי יהודה ושומרון, על מנת לבצע פעולות טרור נגד מטרות ישראליות.
במסגרת פעילות הכוחות הישראליים אותרו אמצעי לחימה מתקדמים שמקורם באיראן, דוגמת רקטות, מטעני רסס, מוקשים ומטולי RPG. כמו כן, נמצאו 50 אקדחים, 33 רובים מסוג M4, חומרי נפץ, 13 טילי נ"ט ו-25 רימוני יד. בנוסף, הותר לפרסום כי גורמי הביטחון האיראניים האחראים לניסיון ההברחה הם אגף המבצעים המיוחדים של משמרות המהפכה, שבראשו עומד ג'ואד עפארי, מפקד כוח קודס בסוריה לשעבר.
הפעילות נחשפה וסוכלה על ידי שב"כ וצה"ל, שעצרו לחקירה גורמים פלסטיניים אשר פעלו להוצאת פיגועים נגד מטרות ישראליות. בחקירות עלה מידע גם על אודות פעילותו העדכנית של מוניר מקדח, פלסטיני תושב עין אל חלווה שבלבנון, אשר מוכר זה שנים כמי שפועל עבור חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים, וממשיך לנסות ולקדם פיגועים.