במעברי הגבול היבשתיים של רוסיה ממשיכים היום (שבת) להשתרך תורים ארוכים של מכוניות ושל אנשים, אחרי הודעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס מאות אלפי חיילי מילואים. חלק מאותם אנשים שמנסים לחצות למדינות הגובלות ברוסיה ממתינים גם יותר מ-24 שעות, בשעה שמנהיגי המערב מתלבטים אם אכן לקבל את אלה שנמלטים מרוסיה במטרה להימנע ממעורבות במלחמה באוקראינה.
12 צפייה בגלריה
תורי מכוניות בגבול רוסיה-פינלנד
תורי מכוניות בגבול רוסיה-פינלנד
תורי מכוניות במעבר הגבול בין רוסיה לפינלנד. הלסינקי שוקלת לסגור בקרוב
(צילום: AFP)
ביום רביעי האחרון הכריז פוטין בנאום מיוחד לאומה על גיוס של מאות אלפי חיילי מילואים רוסים בצל המלחמה באוקראינה. הנאום הזה הביא להפגנות גדולות נגד המלחמה ונגד הנשיא הרוסי, וגם לבריחה של תושבים בגיל צבא. חלק מאותם תושבים שמנסים לברוח הם גם יהודים, שסיפרו ל-ynet על חברים שגויסו ישר מבתיהם, ברחוב, במטרו ואפילו במוסדות הלימוד שלהם.
האפשרויות שעומדות בפני הרוסים שרוצים לעזוב את רוסיה הן יבשתיות ואוויריות. רוסים רבים עזבו את המדינה בטיסות ממוסקבה לטורקיה, לדובאי או לירוואן בירת ארמניה, אבל כעת המחירים האמירו מאוד ומגיעים עד כדי אלפי דולרים - עשרות אלפי שקלים. אפשרות נוספת שעומדת בפני הרוסים שרוצים לעזוב את המדינה היא טיסה לקירגיזסטן או לאוזבקיסטן. לצד זאת, במעברים היבשתיים עומדות בפני הרוסים ארבע אפשרויות: מעבר מאזור סנט פטרסבורג לפינלנד, מעבר מהעיר ולדיקווקז לגיאורגיה, מעבר מהעיר אורנבורג לקזחסטן ומעבר למונגוליה מאזור בוריאטיה.
12 צפייה בגלריה
אוטובוסים מורידים נוסעים בגבול פינלנד
אוטובוסים מורידים נוסעים בגבול פינלנד
אופציות ביבשה ובאוויר, אבל חשש שפוטין יורה על איסור
(צילום: רויטרס)
בגבול עם גיאורגיה השתרכו תורים ארוכים מאוד של עד 10 ק"מ, ובמקום תועדו אנשים שהשתמשו באופניים ובאופנועים כדי לעקוף קילומטרים ארוכים של מכוניות. אנטון, אזרח רוסי שהגיע לגבול עם גיאורגיה, אמר כי הוא ממתין במקום מאז יום חמישי אחר הצהריים. "כולם מודאגים שהגבול ייסגר עד שנתקרב מספיק", הוא אמר.
לאיסטנבול הגיע אתמול יבגני, אזרח רוסי בן 41, שארז מזוודה ותיק גב – ואמר שהוא מתכנן להתחיל את חייו החדשים בישראל. "אני נגד המלחמה ולא רוצה להיות חלק ממנה. לא אלך להיות רוצח ולהרוג אנשים", אמר לסוכנות הידיעות AP. את הנשיא פוטין כינה "פושע מלחמה". הוא סירב להזדהות בשמו המלא, מחשש לפגיעה במשפחתו שנותרה מאחור, ברוסיה.
מעברי הגבול הבינלאומיים של רוסיה נותרו פתוחים לפי שעה, אבל במדינה גוברים החששות שהנשיא פוטין יחיל חוק צבאי במטרה להימנע מעזיבה נוספת של גברים בגיל צבא. מדינות המערב מצידן חלוקות מעט סביב קבלת האזרחים הרוסים הנמלטים. בגרמניה הודיעו אתמול כי הם נערכים לאפשרות שרוסים שלא רוצים להילחם באוקראינה יגיעו למדינה. "זה סימן טוב", אמר דובר מטעם הממשלה בברלין.
ואולם, פולין, יחד עם אסטוניה, ליטא ולטביה – ארבעתן חברות בברית נאט"ו – הודיעו השבוע על סגירת הגבולות לאזרחים רוסים. שר ההגנה הליטאי אמר כי גיוס לצבא לא נחשב לסיבה מספיקה לקבלת מקלט בארצו, ושר החוץ האסטוני השמיע דברים דומים. בגבול עם פינלנד עדיין משתרכים תורים ארוכים, אבל גם בהלסינקי השמיעו קולות של כוונה למנוע כניסת אזרחים רוסים.

"פוטין מתערב יותר"

הכוונה לגייס מאות אלפי חיילי מילואים לצבא רוסיה, שהוכרזה על ידי הנשיא פוטין, היא עדות נוספת להתערבותו של הנשיא הרוסי במלחמה באוקראינה בימים האחרונים, אחרי שמשאבי הצבא שלו הידלדלו מאוד מאז תחילת הפלישה. צבא רוסיה סובל גם מחוסר מוטיבציה, וכלל לא בטוח שהחיילים שהוא מתכנן לגייס מיומנים מספיק כדי להשיב את היתרון בחזית.
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין בנאום שבו הכריז על גיוס המילואים. המעורבות יצרה מתיחות
(צילום: AFP / KREMLIN.RU)

גורמים אמריקניים שמעורבים בפרטי מודיעין שהוגדרו רגישים מאוד, אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי לאחרונה, החל פוטין להתערב עוד יותר בענייני המלחמה. לפי הגורמים, הוא אומר למפקדים שההחלטות האסטרטגיות נמצאות בידיו. אף שהוא אישר חלק מההמלצות של אנשי הצבא, כך אמרו הגורמים, מעורבותו יצרה מתיחות.
הגורמים ציינו כי סירובו של פוטין לסגת מהעיר חרסון גרם גם לירידה במורל של החיילים הרוסים, שנותקו כמעט לחלוטין מקווי האספקה שלהם. לדברי הגורמים, חוסר ההסכמות של פוטין לגבי קווי הלחימה בחרסון מלמד עד כמה קריטית לשני הצדדים המלחמה באזור דרום אוקראינה. השבוע אמר גורם אמריקני בכיר שאוקראינה נמצאת בדרכה להישגים נוספים, בדומה לאלה שהשיגה במתקפת הנגד שבה פתחה נגד רוסיה בצפון-מזרח המדינה מוקדם יותר החודש.
12 צפייה בגלריה
גברים שגויסו ברוסיה נפרדים מבני משפחותיהם
גברים שגויסו ברוסיה נפרדים מבני משפחותיהם
בלשכת גיוס חיילי מילואים במוסקבה. במערב מעריכים: הניסיון ייתקל בקשיים משמעותיים
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
גברים שגויסו ברוסיה נפרדים מבני משפחותיהם
גברים שגויסו ברוסיה נפרדים מבני משפחותיהם
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
גברים שגויסו ברוסיה נפרדים מבני משפחותיהם
גברים שגויסו ברוסיה נפרדים מבני משפחותיהם
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
גברים שגויסו ברוסיה נפרדים מבני משפחותיהם
גברים שגויסו ברוסיה נפרדים מבני משפחותיהם
(צילום: רויטרס)
ההישגים, כך אמרו גורמים אמריקניים, יוכלו להביא גם למצב שבו אם אוקראינה תדחק עוד יותר את הצבא הרוסי, ייווצר איום אפילו על הגשר היבשתי שמוביל לקרים – חצי האי שאותו סיפחה רוסיה לידיה בשנת 2014. לפי ה"ניו יורק טיימס", פוטין הסיר את ידו מהתכנון הצבאי אחרי כישלון הצבא הרוסי בפאתי קייב. הוא אפשר לבכירי הצבא לתכנן אסטרטגיה שמבוססת על מטחי ארטילריה כבדים, שדי הוכיחה את עצמה במזרח אוקראינה, שם נוצרה מלחמת התשה של ממש, במסגרתה הצליחו הרוסים להתקדם.
גורמים במערב אמרו כי הם מעריכים שהניסיון הרוסי לגייס כ-300 אלף חיילי מילואים, היעד שהציב שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, ייתקל בקשיים משמעותיים. לדברי הגורמים, שצוטטו ב"גרדיאן", הצבא הרוסי גם יתקשה במתן ציוד מספק ובאימון החיילים החדשים. "300 אלף הוא מספר עצום של אנשים", אמר אחד הגורמים. הרשויות יתמודדו עם אתגרים גדולים, אפילו בגיוס של המספר הזה". לדבריו, לרוסים יהיה קשה ליצור אפילו למראית עין אפשרות שאותם אנשים אכן יכולים להילחם באוקראינה.

משאלי העם: חיילים צועדים מדלת אל דלת

באוקראינה נמשכים היום משאלי העם במחוזות דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה, משאלים רוסיים שמטרתם לאשר את סיפוח אזורי השליטה הרוסיים במחוזות האלה לרוסיה. אזרחים אוקראינים אמרו לרשת BBC כי חיילים רוסים חמושים צועדים מדלת אל דלת כדי לאסוף את הצבעות התושבים. התקשורת הרוסית טענה כי הסיבה לכך היא ענייני ביטחון.
12 צפייה בגלריה
מוסקבה רוסיה, הפגנת תמיכה בצירוף חבל דונבאס אוקראינה לפדרציה הרוסית
מוסקבה רוסיה, הפגנת תמיכה בצירוף חבל דונבאס אוקראינה לפדרציה הרוסית
הפגנת תמיכה במשאלי העם במוסקבה. "אמא מודאגת מההשלכות של 'לא'"
(צילום: EPA)
אישה בעיר מליטופול שבמחוז זפוריז'יה סיפרה ל-BBC כי שני אנשים מלווים בחיילים רוסים חמושים הגיעו לבית הוריה כדי שיצביעו במשאל העם. "אבא שלי שם 'לא'", אמרה האישה. "אמא שלי עמדה בצד ושאלה מה יקרה אם תשים 'לא', והם אמרו 'כלום'. עכשיו אמא שלי מודאגת שהרוסים יתנכלו להם".
במערב כבר הבהירו שלא יכירו בסיפוח השטחים לרוסיה, וציינו כי ההצבעה היא ניסיון לא לגיטימי של מוסקבה לספח חלק גדול מאוקראינה. משאל עם דומה התקיים בקרים ב-2014 לפני שמוסקבה סיפחה אותו. גם אז, ברוב העולם לא הכירו בסיפוח, וראו בו מהלך בלתי חוקי.