14 צפייה בגלריה
ניר חפץ בעדות במשפט נתניהו
ניר חפץ בעדות במשפט נתניהו
עדותו צפויה להסתיים השבוע. עד המדינה ניר חפץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה הבוקר (שני) זה היום ה-15 עדותו של עד המדינה במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, דוברו לשעבר ניר חפץ. חקירתו הנגדית של חפץ צפויה להסתיים השבוע, לאחר קרוב ל-20 דיונים. בינתיים, לאחר שהסתיימה חקירתו הנגדית בתיק 4000 ("פרשת וואלה-בזק"), היום חפץ נחקר בידי עורך הדין עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר, בעניין תיק 1000 ("פרשת המתנות") ותיק 2000 ("שיחות נתניהו-מוזס"), שבהם נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. בתחילת הדיון ציין חפץ כי אינו יודע על מתנות שקיבל נתניהו או רעייתו שרה מאיש העסקים ארנון מילצ'ן. ynet העביר עדכונים שוטפים מהדיון.
14 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
נתניהו ועו"ד עמית חדד (משמאלו). יחקור את חפץ בתיקים 1000 ו-2000
(צילום: אורן בן חקון)
עד כה הסנגורים במשפט חקרו את חפץ בזה אחר זה: תחילה חקר אותו סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, והתמקד בתנאי מעצרו ותרגילי החקירה שנערכו לו. לאחר מכן נחקר חפץ בידי עו"ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ' ועו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת את איריס אלוביץ'. כל אלה חקרו את עד המדינה בעניין תיק 4000 שבו נאשם ראש האופוזיציה בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
היום וגם מחר ככל הנראה יחקור אותו עו"ד חדד, שמצייג את נתניהו בתיקים 1000 ו-2000. לאחריו, בהמשך השבוע, צפויה לחקור אותו הסנגורית של מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, עו"ד איריס ניב-סבג, שמייצגת אותו יחד עם עו"ד נווית נגב. בתום חקירת הסנגורים תיתכן חקירה חוזרת קצרה של הפרקליטות - ולאחר מכן תסתיים סופית עדות חפץ - שנחשבת למשמעותית בתיקים בהם נאשם ראש הממשלה לשעבר.

14:49 - "להפוך ל'ישראל היום 2' לא היה קורה עוד 400 שנה"

סנגורו של נתניהו, עו"ד חדד, שאל את עד המדינה חפץ האם ייתכן שנתניהו יכול היה להבין אם בשיחה עם מוזס הוא מקבל הצעת שוחד. על כך השיב חפץ: "נתניהו במספר אינסופי של פעמים התלונן באוזניי שהסיקור בידיעות הוא כל כך שלילי לתפישתו. גם אם היה מקבל כמה חודשים של חסד, זה היה מבחינתו טיפה בים. איך זה יכול להיות שוחד מבחינתו זו התחלה של איזון.
"הוא ממש גיחך על התזה של סיקור חיובי בתור נוסחת שוחד, ולכן זה פשוט, לפי כל מה שאני יודע מידיעה אישית זה מופרך לחשוב שזו נוסחת שוחד. גם שרה הייתה אומרת כדי לתקן את הסיקור השלילי לאורך שנים זה יהיה צריך לאורך זמן שהעיתון יאמר עליה דברים טובים. אפילו אם בבחירות היה מאוזן, אז עדיין זה היה נתפש מבחינתו כקצה קצה למה שהוא חושב שמגיע לו".
חפץ הוסיף: "מר מוזס, שנולד בעיתון ורוח המפקד מאוד משפיעה, אין לו יכולת להפוך ביום אחד עיתון חיובי כלפי נתניהו גם היא רוצה. הוא יחריב את העסק של עצמו. הוא יכול להשפיע כי הוא אדם כל כך מרכזי במערכת אבל זה תהליכים איטיים, או בניואנסים - להפוך להיות 'ישראל היום 2' זה לא היה קורה עוד 400 שנה. זה היה בלתי אפשרי. אומרים ששלום עושים בין אויבים? לא במקרה הזה".

14:45 - "נתניהו אמר שמוזס יוכל לנהל את הקואליציה במקומו"

עו"ד חדד, סנגורו של נתניהו, המשיך לבקש מהעד חפץ להתייחס לחוק שנוגע לחינמון "ישראל היום". לדברי חדד, "שמעת מנתניהו שהוא מתנגד לחוק הזה?". חפץ: "אני יודע מידיעה אישית שהוא התנגד לו. נתניהו אמר שאם יעבור החוק הזה, הוא מאבד את השליטה על הקואליציה שלו ולמעשה מר מוזס מנהל את הקואליציה במקומו".
חדד: "היה מגוון רחב של אנשים שהגישו את החוק. יחד עם כבל נמצאת למשל איילת שקד מהבית היהודי". חפץ: "הכי משמעותי זה אריאל אטיאס ויצחק כהן, הם מאוד חשובים, זה מראה על בקיעים בקואליציה. בדרך שהמערכת הפוליטית מבינה שסביב החוק הזה יש היתכנות ללכת לבחירות, הם מבינים שהם עוד יותר תלויים בתקשורת".
הסנגור חדד ביקש מחפץ להתייחס לנפתלי בנט ולאיילת שקד. "היה שיח ער בלשכת נתניהו שעשו את זה לקבל סיקור חיובי בידיעות?", שאל עו"ד חדד - וחפץ השיב: "זה היה השיח בין נתניהו ורעייתו. הם מדברים הרבה על שקד ובנט. בדרך כלל הייתי מאזין פסיבי, לא השתתפתי ולא תדרכתי נגדם. חשבתי שהשיח בין השניים למשפחת נתניהו הוא מאוד מאוד רגשי, לא התחברתי אליו, לא נראה לי נכון. חשבתי שהעיסוק אצל משפחת נתניהו הוא מוגזם".
חפץ אמר עוד בהקשר זה: "האיום הזה של 'ישראל היום' היה על הקיום של 'ידיעות אחרונות'. זה נתפש כמשהו שאיים על הפרנסה של כולם. אנשים שעבדו 30 שנה פשוט דאגו לפנסיה שלהם. הם ראו את 'ישראל היום' כמשהו שעומד להחריב אותם. 'ידיעות אחרונות' היה במורד תלול במידה רבה בגלל 'ישראל היום', ולכן המשמטה כלפיהם הייתה נחלת הבניין כולו".
עו"ד חדד: "ציפי לבני הייתה מהתומכות בחוק הזה. קיבלה חוות דעת כלכלית מ'ידיעות אחרונות'". חפץ: "מזכיר לך שאולמרט מיתג את 'ישראל היום' כ'ביביתון'. ציפי לבני התנגדה מאז ומתמיד ל'ישראל היום'. הרבה פעמים כשהיה סיקור חיובי של לבני בידיעות, שרה הייתה מתעסקת בזה הרבה, מראה לנתניהו, זה היה מרתיח אותה. כל הנושא של סיקור חיובי/שלילי בעד סחר בסוסים, מעולם לא נתפש על ידי איזשהו פוליטיקאי כמשהו מהעולמות הפליליים".

14:37 - "ככה הפוליטיקה תפסה את האירוע"

סנגורו של נתניהו, עו"ד חדד, ממשיך לבקש לקבל מחפץ את התייחסותו להצעת החוק בעניין חלוקת החינמון "ישראל היום". חדד שואל: "המטרה למנוע מ'ישראל היום' לחלק עותקים בחינם?", וחפץ משיב: "אותה גברת בשינוי אדרת. לפוליטיקאים ברור שיש אינטרס שהחוק יעבור".
עו"ד חדד: "יו"ר מרצ דאז זהבה גלאון אמרה 'חודשים לפני ההצבעה של 'ישראל היום' התחלתי לקבל מסר מלוביסטים שאמרו שאם לא אתמוך בחוק הזה, ידיעות ימחקו אותי. הם קיימו, אפשר לספור על יד אחת את כמות הפעמים שאוזכרתי שם'". עו"ד איריס ניב-סבג, פרקליטתו של חפץ, התנגדה לשאלה - ועו"ד חדד הגיב: "ככה הפוליטיקה תפסה את האירוע".
גם נציגת הפרקליטות התנגדה: "אמירה כזו היא בלתי מתקבלת מהעד. עם מי הוא דיבר? ממי שמע?". עו"ד חדד: "משטרת ישראל החליטה לחקור את נתניהו שלא תמך בחוק". חפץ הגיב: "לא זוכר ששמעתי דבר כזה, אבל בשנותיי בעיתונות ראיתי תופעות רבות מהסוג הזה, לאו דווקא בקבוצת ידיעות. 'אני אתמוך באג'נדה ואקבל סיור חיובי'. זו תופעה שכעורך נתקלתי בה המון פעמים".

13:38 - הצעת החוק להגבלת הפצתו בחינם של עיתון: "נתניהו חשש"

ב-2010 עולה עוד חוק שעלול לפגוע בחינמון "ישראל היום", ולפיו תוגבל הפצתו בחינם של עיתון בתפוצה ארצית. "ההצעה הזו אמורה לפגוע בתפוצה של 'ישראל היום', ברגע שהתרגלו לקבל בחינם עיתון, אנשים לא ישלמו עבורו והוא היה הופך להיות עיתון נטול כל השפעה", הסביר חפץ.
14 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו חלוקת עיתון ישראל היום
בנימין נתניהו חלוקת עיתון ישראל היום
"חשש. 'ישראל היום' היה הופך לעיתון נטול כל השפעה"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, אבי מועלם)
לדבריו, גם הפעם נתניהו האמין שאת הצעת החוק מקדמים ב"ידיעות אחרונות". "מילצן אמר לי ששלדון תפס את זה כהכרזת מלחמה עליו", סיפר. הוא ציין: "נתניהו היה מודע לנסיונות של האופוזיציה להעביר יוזמות חקיקה. הוא היה אחראי על ראשי סיעות הקואליציה שישרתו קו איתו. יו"ר הקואליציה דאז אלקין עסק בזה. הוא הפעיל אותו. גם שלום שלמה יועצו הפוליטי עסק בזה וגם נתן אשל ראש הסגל. נתן אשל עסק בזה 'פול טיים'".
עו"ד חדד: נתניהו היה מודאג? חפץ: נכון. מהרגע סיעת ליברמן תמכה בקו נגד הקואליציה זה התנדנד לכאן ולכאן.

13:16 - "כל אחד נאלץ לתפוס צד"

עד המדינה ניר חפץ אמר כי בתקופה שאולמרט כיהן כראש ממשלה הוא מיתג את 'ישראל היום' כ'ביביתון'. "נאלצת לבחור צד", טען. "הפוליטיקאים באותם ימים, ב-2009, שעוד לא היה רשתות חברתיות ,לכן הם היו תלויים במידה רבה בתקשורת בטח כאלו במפלגות שיש בהם פריימריז".
14 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"ליברמן בנושא הזה היה מאוד עצמאי". יו"ר ישראל ביתנו, לטענת חפץ היה בעד קבוצת "ידיעות"
(צילום: אביגיל עוזי)
"ידעתי שליברמן בנושא הזה מאד עצמאי, ועמדתו חד משמעית נגד 'ישראל היום' ובעד 'ידיעות' והחלטתו מחייבת את כל סיעתו לכן חשבתי שיש סיכוי שזה יעבור. ב-2009 נתניהו לא חזק כמו ב-2015 אחרי שניצח בבחירות. 'ידיעות' כלי תקשורת יותר משמעותי אז מאשר היום. חשבתי שיהיו ח"כים שיצביעו בעד החוק". בסופו של דבר החוק לא עלה להצבעה בכנסת.

12:49 - "נתניהו היה משוכנע שמוזס מקדם חוקים נגד 'ישראל היום'"

עורך הדין עמית חדד העלה את יוזמת חוק שעלתה ב-2009 שהייתה אמורה למנוע מאזרח זר להיות בעל שליטה של עיתון בישראל. לפי חדד, התפיסה של נתניהו הייתה שמי שעומד מהחוק הזה הוא מוזס.
14 צפייה בגלריה
ארנון מוזס
ארנון מוזס
"נתניהו היה משוכנע שמוזס מניע את החוק". מו"ל "ידיעות אחרונות"
(צילום: אורן בן חקון)
חפץ: "נתניהו היה משוכנע שמי שמניע את החוק באמצעות לוביסיטים וח"כים שסרים למרותו - זה נוני מוזס. נתניהו תפס את זה כמלחמה כוללת נגדו של ידיעות אחרונות. כולל חקיקה ופניות נוספות". עו"ד חדד: "בשיחות מילצ'ן איתך אמרתם שהחוק זה מה שהצית את האש בין מוזס לשלדון. מילצ'ן אומר בהקלטות שאמנם יוזמת החוק לא באמת תשפיע על 'ישראל היום' כי שלדון לא היה מוגדר כבעל שליטה. אבל הניסיון לפגוע בו באמצעות חקיקה הקפיץ את שלדון לשמיים". חפץ: "נכון"
לפי חפץ, מילצ'ן והוא עצמו לא רצו להאשים את מוזס בקידום החוק. "זה לא מתאים, בוודאי לא אני, וגם לא מילצ'ן".
עו"ד חדד הזכיר את הצעת החוק של ח"כ לשעבר איתן כבל. "זה היה השיא. לא הייתי שותף למהלך הזה, לא דיברתי עם כבל", נזכר חפץ. "יש ח"כים שיצביעו נגד. יש רבים שלא ירימו את היד מחשש שזה יירע את יחסיהם עם 'ידיעות' וזה לא מתאים".

11:41 - הכתבה על ליליאן פרץ, והיעדר התגובה

עו"ד עמית חדד הזכיר לחפץ שהעיד שהסיקור כלפי נתניהו ב"ידיעות אחרונות" היה קשה. "התפרסמו דברים צהובים, משמטה", הזכיר חדד את דברי חפץ. "ב-2010 מתפרסמת כתבה שכמותה לא הייתה לפני על הסיפור של ליליאן פרץ, שהגישה כתב תביעה נגד שרה נתניהו, זה פורסם במקום מרכזי, שני עמודים נכון?".
14 צפייה בגלריה
כתב התביעה פורסם, לא נשלחה בקשת תגובה לנתניהו. עוזרת הבית ליליאן פרץ
כתב התביעה פורסם, לא נשלחה בקשת תגובה לנתניהו. עוזרת הבית ליליאן פרץ
כתב התביעה פורסם, לא נשלחה בקשת תגובה לנתניהו. עוזרת הבית ליליאן פרץ
(צילום: אבישג שאר-ישוב)
חפץ: "זו הייתה ההפנייה המרכזית של העיתון. זוכר היטב". עו"ד חדד: "היה העתק הדבק של כתב התביעה של פרץ נגד שרה, ללא שום דבר נוסף". חפץ: "נכון. היה צריך לאזן את הסיפור. היה צריך לבקש תגובה. ביום שישי בבוקר שראינו את העיתון היינו בהלם. נתניהו העיר אותי ושאל אותי עם ידעתי - ואמרתי שלא. העיתון יגיד 'ידענו שידליפו לכלי תקשורת אחרים ולכן ביקשנו תגובה'. אבל לשים דבר כזה לראש הממשלה? הדרך לעיתונות הוגנת - לקחת תגובה. הסיפור שתה לי יומיים מהחיים. זה היה צונאמי. הם (בני הזוג נתניהו) תפסו את זה כמשהו פוגעני. יש כמה פרשיות שהפכו עוגנים בשנים אח"כ - זו הייתה פרשייה שהפכה למותג".
14 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
"כתבה שתשחיר את יום הגיוס שלו. נתניהו לא תמיד רצה לפנות למוזס". יאיר נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
יום גיוסו לצה"ל של בנו של ראש הממשלה. חפץ סיפר כי באותו היום הייתה אמורה לצאת כתבה "שמשחירה את היום הזה", ולדבריו, עלולה לפגוע קשות ביאיר נתניהו. "הכתבה עסקה בשטויות", טען. לבסוף הכתבה לא פורסמה.
עו"ד חדד: "גם פוליטיקאים אחרים היו פונים לעיתון, מנסים לשנות". חפץ: "כן, רבים היו פונים. בניגוד לתדמיתו הקשוחה הוא נוני הכי רך בנושאי משפחה שלו וגם של אחרים. ידעתי שאם נתניהו יפנה אליו, הוא יקבל מענה לגמרי משביע רצון ומניח את הדעת. הייתי בנושאים כאלו דוחק בנתניהו שיתקשר למוזס בעניינים משפחתיים כי ידעתי שלמוזס לב רך בעניינים האלו. הוא לא תמיד רצה".

11:15 - "הבנתי מנתניהו שהוא רוצה שאעביר איומים למוזס, לא העברתי. הוא חשב שהוא משכתב כתבות"

חפץ סיפר על הלחץ של נתניהו מפרסומים בכלי התקשורת של קבוצת "ידיעות", בהם ynet והעיתון "ידיעות אחרונות". "נתניהו בטוח שכל אות בקבוצת 'ידיעות' - מוזס יושב על המחשב, ומשכתב אותה, ניסיתי להסביר לו שלמוזס אין מחשב בחדר. הייתי מתווכח והוא היה אומר שאני לא מבין כלום שאני תמים".
14 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"הבנתי שנתניהו רוצה, אבל לא העברתי איומים". חפץ
(צילום: יואב דודקביץ')
לדבריו, נתניהו האמין כי מוזס אחראי גם על כל ידיעה שמפרסמים עיתונאים בכלי תקשורת אחרים, שלאו דווקא מועסקים אצלו. "נתניהו על כל ידיעה של בן כספית ורביב דרוקר היה אומר לי ש'נוני משלם להם', כל מה שבגלובס - גם נוני. גם בחדשות 2". הוא המשיך: "הוא פשוט בטוח בזה, כאמת מוחלטת, וגם אצל שרה ולפחות אצל יאיר (הכוונה שנוני מעורב בכל - ג.מ)".
הוא סיפר כי הבין מנתניהו, שאז היה ראש הממשלה, כי הוא מעוניין להעביר דרכו איומים למוזס: "הבנתי מנתניהו שהוא רוצה שאעביר איומים למוזס. 'פשוט תאיים - לא כדי להתעסק עם ראש ממשלה. תגיד לו שיש הרבה דברים שראש הממשלה יכול לעשות'. לא העברתי אותם".

10:57 - החקירה הנגדית בתיק 2000 החלה: "מבחינת נתניהו - מוזס האופוזיציה לשלטונו"

החקירה הנגדית של עורך הדין עמית חדד בתיק 1000 הסתיימה. עו"ד חדד עבר לחקור את חפץ בתיק 2000. חפץ סיפר על חוסר האמון, לדבריו, בין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס.
עו"ד חדד: "בחקירה אמרת שאתה מכיר את מוזס 'כמו כף ידך'" חפץ: "אני מכיר אותו טוב מאוד. אני מסייג רק הוא אדם טיפה סגור, היו יחסי עבודה קרובים. יחסי עבודה ברמה טובה מאוד". חדד: הוא אמר לך שהוא לא מאמין לראש הממשלה נתניהו ו'אי אפשר להאמין לו'".
14 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
"איבה במימדים מפלצתיים למוזס". נתניהו
(צילום: רויטרס)
לדברי חפץ, "מהצד של נתניהו האיבה ל'ידיעות' הייתה במימדים מפלצתיים". הוא תיאר את ההבדלים בתפיסת היחסדים: "צד אחד ('ידיעות אחרונות') סולד, אולי מתעב אפילו. אבל הצד השני הוא בעוצמות שקשה להסביר. זר לא יבין זאת".
עו"ד חדד: "על האיבה ידיעת שעבדת ב'ידיעות אחרונות'?". חפץ: "כן". עו"ד חדד: "שמוזס נשאל על השיח עם נתניהו ב-2014 ואומר שרמת האמון בינו לנתניהו הייתה 'אפסית' הוא הגזים? אפילו קצת". חפץ: "הוא דייק". עו"ד חדד: "מוזס אמר 'אני לא מאמין לו למשהו שהוא אומר לי', 'האמון בנינו הוא אפס' זה היחסים?". חפץ: "נכון".
14 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: יואב דודבקוביץ')
עו"ד חדד: כמו שנחשפת ליחסי האיבה ואי-האמון עם נתניהו מצד מוזס. נחשפת ליחס דומה מהצד של נתניהו כלפי מוזס?". חפץ: "אני לא אצליח להסביר, בשפה העברית השגורה בפי, לא אצליח לתאר את זה. צריך להיות זבוב על הקיר, לראות את הסצנות האלו. בנימין נתניהו - שנדלקות המצלמות הוא אדם שקול, כריזמטי. אח"כ זה דר ג'קיל ומיסטר הייד (סרט אימה). הייתי יוצא מהחדר לא להיות נוכח בדבר הזה".
עו"ד חדד: "מעבר ליחסים האישיים הקשים. גם קבוצת 'ידיעות' הייתה מוטית בבירור לרעת נתניהו". חפץ: "נכון. עובדים שם מעל אלף עיתונאים, אז לא נכליל. יש את העיתונאים שמסקרים את הנושאים הרלוונטים ונותני הטון. ונותני הטון היו נגד נתניהו גם ב-2009-2010". עו"ד חדד: "היה תחושה סובייקטיבית שידיעות תוקפים אותם בכוונה". חפץ: "זה נרטיב בבלפור. זה מה שהם חושבים ובטוחים בזה. נתניהו תופס את זה שהאופוזיציה האמיתית לשלטונו זה מוזס. הוא אומר את זה שוב ושוב. כמעט כל פעולה כולל פיטורי לבני ולפיד שיש לה משמעות לנסות לערער את שלטונות הוא מייחס למוזס. הרבה פעמים חלקתי על זה".

10:52 - "מילצ'ן מציג את עצמו כמי שבא להציל את העולם, אבל לא סתם נעשה מיליארדר"

לפי כתב האישום, בשנת 2010 פנה מילצ'ן לנתניהו בבקשה שיפעל לסייע לקדם מיזם בשיתוף איש העסקים ההודי ראטן טאטא הכולל הקמת אזור סחר חופשי בשיתוף פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, בו יוקמו מפעל לייצור רכבים בעלות נמוכה ובית ספר למקצועות הרכב. הקמת המיזם חייבה תיקוני חקיקה נרחבים. למילצ'ן היה אינטרס כלכלי משמעותי בקידום המיזם, ונטען כי נתניהו נענה לבקשת מילצ'ן וביצע שורת פעולות לקידום המיזם.
14 צפייה בגלריה
"לא סתם נעשה מיליארדר". ארנון מילצ'ן
"לא סתם נעשה מיליארדר". ארנון מילצ'ן
"לא סתם נעשה מיליארדר". ארנון מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
עו"ד חדד: "לא שמעת מנתניהו מה היה בפגישה עם מילצ'ן?". חפץ: "אף פעם. רק מה שמילצ'ן סיפר לי לפני ואחרי". עו"ד חדד: "אמרת שמילצ'ן ציין בפניך שמדובר במיזם של מאות מיליונים". חפץ: "הקראת לי קטעים של אשל, שמזכיר אמינות של אשל אחר". עו"ד חדד: "איזה אשל?". חפץ: "נתן אשל".
לדברי חפץ, מילצ'ן נוהג להציג את עצמו כ"אדם שבא להציל את העולם". הוא טען כי "מאחורי זה מסתתרים אינטרסים עסקיים. זה הזרגון שלו. הוא לא סתם נעשה מיליארדר כי ככה הוא יודע לנהל את העניינים".

09:56 - "חוק מילצ'ן - טוב למדינה ברמה הלאומית"

לפי כתב האישום בתיק 1000 ב-2013 פנה נתניהו לשר האוצר דאז יאיר לפיד בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים - חוק המטיב בין היתר גם עם איש העסקים מילצ'ן.
עו"ד חדד: "מילצ'ן אומר לך על החוק שהוא טוב למדינה ברמה הלאומית". חפץ: "הוא אמר שזה יביא משקיעים ולא יבריח אותם. ההנמקה שלו היא לא על טובתו האישית, למרות שמן הסתם היא ברקע, אלא שזה חוק שצריך ונכון לעשות".
עו"ד חדד: "ידעת שהסמכות על הפטור זה בכלל של שר אוצר?". חפץ: "מכיר את תהליכי החקיקה. צריך להגיד את האמת שיש ראש ממשלה כל כך חזק וקואליציה כל כך אחידה, ראש ממשלה יכול להעביר דבר כזה בלי בעיות. לו היה רוצה, נתניהו לא היה צריך להשקיע בזה יותר משלוש דקות. האם זה קרה? אני לא יודע".

09:45 - "היה בין נתניהו למילצ'ן קשר אינטנסיבי. עשרות אינטרקציות בשבוע"

חפץ סיפר על מערכת היחסים בין ארנון מילצ'ן ונתניהו, אך אינו יודע מתי היא החלה. "מילצ'ן אדם מאוד חביב ונעים גם נתניהו וגם שרה הרגישו מאד נוח במחיצתו. גם נתניהו שהוא מטבע הדברים הוא אדם שפחות נוטה לקשור קשרים חברתיים, עם מילצ'ן הוא הרגיש מאוד בנוח והיה בניהם באותה תקופה קשר אינטנסיבי. מה נתניהו חש בליבו אני לא יודע", אמר.
14 צפייה בגלריה
תמונת שרה נתניהו
תמונת שרה נתניהו
"שרה אדם חם". נתניהו
(צילום: EPA)
הוא סיפר כי בין שרה נתניהו לאיש העסקים התפתח קשר חם. לדבריו, "מערכת היחסים עם מילצ'ן הייתה מאוד קרובה, ששרה אוהבת מישהו - זה עד הסוף, היא אדם חם. יש כמות אינטראקציות שבועית שיכולה להגיע לעשרות לא משנה איפה הוא".
סנגורו של נתניהו שאל את עד המדינה על עצמאותה של שרה נתניהו, רעייתו של ראש האופוזיציה. "היא עצמאית מאוד", אמר חפץ.
עו"ד חדד: "אמרת שלא ידעת שמילצ'ן ופאקר הביאו מתנות, לכן אתה לא יודע אם שרה עדכנה או לא עדכנה את נתניהו?". חפץ: "נכון".

09:15 - "לא לצלם את נתניהו עם סיגר או אוכל - כלל ברזל"

עורך הדין עמית חדד טען כי התקשורת עשתה עוול בנוגע לתיק 1000, בכל הנוגע לחפץ. עד המדינה אישר שיועצו של נתניהו נתן אשל הראה לו קבלות שנתניהו רכש סיגרים. "באחד המקרים של מיליארדר מדרום אפריקה, תרם סיגרים מאוד יקרים לנתניהו", סיפר, "מודי זנדברג, יו"ר קרן היסוד דאז, הביא את זה ונתניהו לא נתן לזה להיכנס לבית באופן לא פורמלי. זה עבר למדינה ולא יודע אם זה הגיע אליו בסוף".
14 צפייה בגלריה
ג'יימס פאקר ומריה קארי
ג'יימס פאקר ומריה קארי
נתניהו קיבל ממנו 10 כרטיסים להופעת בת זוגו. פאקר וקארי
(צילום: AP)
עו"ד חדד: "חשבתם שלא נכון להציג בפומבי את העובדה שנתניהו מעשן סיגרים?". חפץ: "כן זה כלל ברזל של ראש הממשלה לא לצלם אותו עם סיגר או אוכל. הייתה הקפדה יתרה".

חפץ: "אין לי ידיעה אם מילצ'ן העניק מתנות לנתניהו"

עד המדינה ניר חפץ נשאל בפתח החקירה הנגדית אם היה צמוד לראש הממשלה לשעבר נתניהו ורעייתו שרה והשיב: "מאוד צמוד, הגעתי לבלפור מאות פעמים, לקיסריה פעמים בודדות". לדבריו, שוחח עם איש העסקים ארנון מילצ'ן עשרות פעמים – אך אין לו שום ידיעה ביחס לשאלה האם מילצ'ן העניק מתנות "כאלו ואחרות לבני הזוג". את איש העסקים ג'יימס פאקר, טען חפץ, לא פגש מעולם.
עו"ד חדד: "ולא ידוע על מתנות שנתן, אם נתן, פאקר לנתניהו?". חפץ: "למעט משהו שולי - 10 כרטיסים להופעה של מריה קארי (שהייתה בת זוגו של פאקר). הייתי על הקו עם רני רהב שניסה לשכנע בלהט שזה לא מתנה".
פורסם לראשונה: 09:08, 27.12.21