פרסום ראשון: בעקבות רצח בנימין אחימאיר בן ה-14 על ידי פלסטינים ביום שישי האחרון, ולאחר שאתמול הוחרמו חומרי בנייה ממאחז בלתי-חוקי שהוקם סמוך למקום הפיגוע, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית) פנתה היום (שלישי) במכתב לקבינט המדיני-ביטחוני, ובו היא דורשת שכל פינוי של מאחז בלתי חוקי שהוקם בזירת פיגוע - יפונה רק לאחר החלטת קבינט.
3 צפייה בגלריה
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
השרה אורית סטרוק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"מוצע לקבל בדחיפות החלטת קבינט, האוסרת פעילות אכיפה בסמיכות למקום בו בוצע פיגוע או ניסיון פיגוע, בלא אישור הקבינט, על-מנת למנוע מצב בו מדינת ישראל במו ידיה מתירה את דמם של אזרחיה", כתבה סטרוק.
הדרישה מגיעה כאמור לאחר שכוחות של מערכת הביטחון החרימו אתמול חומרי בנייה ממאחז שהוקם סמוך לזירת הפיגוע שבו נרצח הנער בנימין אחימאיר. סטרוק טוענת במכתבה כי תמונות הפינויים של המאחזים הבלתי חוקיים מופצות ברשתות הפלסטיניות ומייצרות שיח אלים, שקורא לרצוח נערים שנמצאים בחוות החקלאיות.
"לאחר רצח הנער הגיעו כוחות צה"ל והמנהל האזרחי למקום הרצח וביצעו פעילות אכיפה נגד בנייה יהודית במקום", כתבה סטרוק במכתבה. "פעילות זו נקלטה בעיני ערביי יו"ש כהוכחה לכך שהרצח משתלם, וברשתות הערביות נכתב כי יש לבצע מעשי רצח נוספים בנקודות ההתיישבות המבודדות, על-מנת להשיג הישגים בשטח. בלשונם - 'הצבא ממהר מאוד לפרק את נקודות ההתיישבות הללו לאחר אירועי מוות, לכן התקפות אלה צריכות להיות בראש סדר העדיפויות'".
3 צפייה בגלריה
נמשכים החיפושים אחר נער ליד היישוב מלאכי השלום ב בנימין הוא יצא לרעות צאן בשעות הבוקר ועדיין לא חזר  בנימין אחימאיר
נמשכים החיפושים אחר נער ליד היישוב מלאכי השלום ב בנימין הוא יצא לרעות צאן בשעות הבוקר ועדיין לא חזר  בנימין אחימאיר
בנימין אחימאיר ז"ל
סטרוק הוסיפה: "לידיעתכם, ברחבי יהודה ושומרון פזורות עשרות נקודות יישוב קטנות ומאות רועי צאן ובקר יהודים, שהחל מאתמול, בעיני המחבלים הפוטנציאליים, נתפסים לא רק כ'טרף קל' - אלא גם כ'טרף משתלם בהיבט הטריטוריאלי'".
הקריאה של סטרוק אינה מתרחשת בחלל ריק. מאז חתימת ההסכמים הקואליציוניים והקמת "מנהלת ההסדרה" על-ידי ראש סיעתה, שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', חלים שינויים דרמטיים בנוהלי האכיפה של בנייה ביהודה ושומרון.
פינוי של מאחז בלתי-חוקי מתאפשר בצו של אלוף בלבד אם מדובר על "פלישה טרייה", כלומר על מאחז שהוקם באחרונה. סמכות אכיפה זו נמצאת בידי צה"ל ולא עברה למנהלת שאותה הקים השר סמוטריץ'. כעת מנסה השרה סטרוק לייצר מצב שבו גם הסמכות לפינוי "פלישה טרייה" תצא מידי האלוף ותועבר לקבינט.
רק לאחרונה, נזכיר, נחשף ב-ynet כי סמוטריץ' צפוי למנות סגן ראש מנהל אזרחי שייכנס לתפקידו בתחילת חודש מאי, לראשונה מאז הקמת המנהל, וכי הסמכויות המשפטיות עוברות בשבועות אלו אט-אט ממשרד הביטחון למנהלת ההסדרה שאותה הקים סמוטריץ'.
3 צפייה בגלריה
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
סמוטריץ' וגלנט. יחסים מתוחים בין השניים בעקבות סוגיית פינויי המאחזים
(צילום: אלכס קולומויסקי , דנה קופל)
כבר חודשים ארוכים קיימת מתיחות בעניין הפינויים בין לשכתו של השר סמוטריץ' לזו של שר הביטחון יואב גלנט. המתיחות האחרונה בין השרים הייתה בעקבות עקירת העצים ביישוב נוקדים לפני כשבועיים וחצי, בחג הפורים. ב-ynet נחשף כי גם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי בעצמו נדרש לסוגיה, ודחה פינוי שהיה צריך להתקיים.
מאז הרצח הקשה של בנימין אחימאיר בעלי החוות פועלים כדי לחזק את מערכי האבטחה שלהם, נוכח האיומים הקיימים בסמיכות לכפרים בשטחים הפתוחים.