קהל גדול קיבל הלילה (רביעי) את פניה של המטפסת האיראנית אלנאז רקאבי שנחתה בטהרן לאחר שעוררה סערה וקרא לעברה "גיבורה". רקאבי "נעלמה" לאחר שהתחרתה בלי חיג'אב, ואחרי יומיים טענה בפוסט בחשבון האינסטגרם שלה שהוא נפל לה.

6 צפייה בגלריה
רקאבי בשדה התעופה בטהרן, הלילה. לא ברור לאן נלקחה משם
רקאבי בשדה התעופה בטהרן, הלילה. לא ברור לאן נלקחה משם
רקאבי בשדה התעופה בטהרן, הלילה. לא ברור לאן נלקחה משם
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
"גיבורה". חלק מהתומכים שהמתינו בשדה
"גיבורה". חלק מהתומכים שהמתינו בשדה
"גיבורה". חלק מהתומכים שהמתינו בשדה
עם נחיתתה מסרה רקאבי הצהרה לתקשורת שבה חזרה על הדברים שכתבה בפוסט. "נקראתי לטפס באופן בלתי צפוי, זה תפס אותי לא מוכנה ומרוב לחץ שכחתי את החיג'אב", אמרה המטפסת האיראנית. "הסיפור הזה עורר הרבה תגובות ואני מתנצלת בפני העם האיראני. אני חוזרת לאיראן בשלום וכמתוכנן". ייתכן שהדברים הוכתבו לה על ידי גורמים איראנים רשמיים.
בני משפחתה של רקאבי פגשו אותה בשדה התעופה, שם חיבקו אותה והעבירו לה כמה זרי פרחים. היא כיסתה את שיערה בכובע בייסבול שחור וקפוצ'ון. רקאבי ציינה שאין בכוונתה לפרוש מהספורט וכי תמשיך להתחרות ולהתאמן כרגיל.
בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראים מאות תומכים ממתינים לה בלילה מחוץ לשדה התעופה. כשהמטפסת עוברת שם בתוך טנדר, הם מוחאים כפיים וקוראים "אלנאז היא גיבורה". לא ברור לאן נלקחה משדה התעופה.
6 צפייה בגלריה
 איראן מטפסת ספורטאית אלנאז רקאבי מתחרה ב אליפות אסיה בלי חיג'אב נעלמה
 איראן מטפסת ספורטאית אלנאז רקאבי מתחרה ב אליפות אסיה בלי חיג'אב נעלמה
אלנאז רקאבי מתחרה השבוע בלי כיסוי ראש
הסערה סביב רקאבי, ספורטאית מעוטרת בת 33, התחוללה בעקבות הופעתה ביום ראשון בשלב הגמר של אליפות אסיה בטיפוס בדרום קוריאה. אחרי שבשלבים המוקדמים של התחרות השתתפה רקאבי כשחיג'אב לראשה, לגמר ביום ראשון היא התייצבה בשיער חשוף – הפרה בוטה של קוד הלבוש שבו מחייבת איראן לא רק את הנשים בתוך המדינה, אלא גם את הספורטאיות המייצגות אותה בחו"ל.
החלטתה של המטפסת התפרשה כתמיכה שלה ב"מחאת החיג'אב" המטלטלת בימים אלה את הרפובליקה האיסלאמית, מחאה שבמסגרתה נשים מסירות בפומבי את כיסויי הראש שלהן, שורפות אותם וגוזרות את שיערן כדי לקרוא תיגר על הדיכוי מצד משטר האייתוללות.
רשת BBC בפרסית, שנאסר עליה לפעול בתוך איראן אך נהנית מקשרים ענפים בתוכה, דיווחה אתמול כי גורמים איראניים רשמיים החרימו את דרכונה ואת הטלפון הנייד של רקאבי. היום דיווח ערוץ "איראן אינטרנשיונל" המזוהה עם האופוזיציה כי גם אחרי חזרתה, הטלפון שלה עדיין לא הושב לה. עוד דווח כי אחיה ואחותה נעצרו על ידי אנשי משמרות המהפכה.
כלי תקשורת אחר בפרסית, אתר האופוזיציה IranWire המופעל על ידי העיתונאי האיראני-קנדי מזיאר בהארי, טען כי מיד עם הגיעה תועבר רקאבי לכלא אווין בטהרן. מדובר בכלא ידוע לשמצה שבו מוחזקים אסירים פוליטיים ומתנגדי משטר, וממש בסוף השבוע האחרון אירעה בו מהומה גדולה, שכללה שריפה שהציתו אסירים, יריות, ניסיון בריחה ולפחות שמונה הרוגים.
6 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני והמהומות שפרצו אחרי מותה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנת תמיכה בנשות איראן
הפגנה הפגנת תמיכה בנשות איראן
העולם עם האיראניות. הכתובת "הצילו", חולצה עם תמונת אמיני - וגזירת השיער
(צילום: AP , AFP)
"מהומות החיג'אב" באיראן פרצו לפני כחודש בעקבות מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני. אמיני בת ה-22 נעצרה על ידי משטרת המוסר כשבאה לביקור עם בני משפחתה בטהרן, ועדי ראייה סיפרו שהשוטרים הכניסו אותה בכוח לניידת בטענה שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה, החיג'אב. במהלך המעצר קרסה אמיני ושקעה בתרדמת, ואחרי שלושה ימים היא מתה בבית החולים. משפחתה טוענת שהוכתה ושעל גופתה נראו חבלות, ואילו המשטר טוען כי סבלה ממחלות רקע וכי לא ספגה אלימות כלשהי.
מאז מותה של אמיני נרשמו הפגנות מחאה ביותר מ-100 ערים ועיירות באיראן, והן התמקדו בדיכוי חירויות הפרט במדינה, במיוחד זכויות הנשים הקשורות לקוד הלבוש. נשים ממלאות תפקיד מרכזי בהפגנות הללו, ובסרטונים שהועלו לרשת הן נראו בין השאר מסירות את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו בהתרסה – וגוזרות את שיערן. לפי דיווחים לפחות 240 בני אדם נהרגו באיראן מאז תחילת המהומות, ועוד מאות נפצעו ויותר מ-8,000 נעצרו. המחאה העממית הזו היא אחת הגדולות ביותר נגד משטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979.