סכסוכים בין משפחות, גביית דמי חסות, נקמת דם - והרבה קורבנות שחלקם חפים מפשע: 90 בני אדם נרצחו בחברה הערבית מאז תחילת 2023, אך רק בתשעה מקרים הצליחה המשטרה לגבש תשתית ראייתית להגשת כתב אישום. ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אתמול עם חברי סיעת חד"ש-תע"ל כדי לשמוע דרישות למיגור האלימות המשתוללת, אולם ארגוני הפשיעה הערביים הגדולים ממשיכים להטיל את אימתם ולגבות מחירים כבדים. זו מפת הסכסוכים בחברה הערבית:
הסכסוך הכי אלים בתקופה הנוכחית מתנהל בין משפחות בכרי מנצרת ומשפחת חרירי שמתגוררת בכמה יישובים ברחבי המדינה ובעיקר באום אל פחם. העימות בין הצדדים גבה בתוך שנה ותשעה חודשים את חייהם של 21 בני אדם, בהם גם כמה חפים מפשע. בחלק מהמקרים לא הצליחו העבריינים להגיע ליעדיהם, ובאופן בלתי-מכוון רצחו את קרובי משפחותיהם.
בראש משפחת הפשע חרירי עומדים מאלק חרירי ונאסר חרירי, תושבי אום אל פחם שמרצים עונשי מאסר בגין סחיטה ואיומים. מדובר במשפחה שמונה כמעט 100 בני אדם, ולפי ההערכות לארגון יש כמעט 150 "חיילים". רק לפני קצת יותר מחודש נרצח מהדי חרירי, בנו של בכיר בארגון.
1 צפייה בגלריה
נידאל אבו לטיף
נידאל אבו לטיף
חלק מראשי ארגוני הפשיעה הערביים
(צילום: נחום סגל, גלעד מורג, יריב כץ )
ארגון הפשע של סמיר בכרי מוכר בעיר נצרת. ראש הארגון הוא במקור תושב עזה, ובשנים האחרונות דאג להתחזק בשטח ולצרף אליו עשרות "חיילים", כולם תושבי הצפון. בכרי דרוש למשטרה ונמצא בבריחה. ברגע שייעצר - מתכוונת המשטרה לחקור אותו בגין כמה אירועי רצח.
ארגון הפשיעה המוביל בצפון הוא של משפחת אבו לטיף שמתגוררת ביישוב ראמה. ארבעה אחים עומדים בראש הארגון: לטיף, נידאל, סלימאן ועלאא. נידאל אבו לטיף ושותפו עמאר דבאח מואשמים בניסיון רצח של איש עסקים במסעדה בכפר יאסיף לפני כמה חודשים. במקביל, לטיף אבו לטיף מואשם בסחיטה באיומים וכך גם עוד 11 אנשי הארגון.
לפי ההערכות, לארגון אבו לטיף כ-200 "חיילים" באזורי הגליל, ואדי ערה והמשולש. ארגון זה מסוכסך עם אחד הפלגים של משפחת חרירי על-רקע מוקדי שליטה בשוק האפור. בתקופה האחרונה פשטה המשטרה לשטח בבעלות ארגון הפשיעה אבו לטיף ועצרה עשרות חשודים בניסיונות רצח, אירועי ירי ואיומים.
אינפו אינפוגרפיקה מפה מפות הרוגים נרצחים חברה ערבית ערבים ערבי ערבייה רצח נרצחו נרצח נרצחת
בעיר טייבה שלט במשך תקופה ארוכה ארגון הפשע של משפחת עבד אל-קאדר, ואולם בשנים האחרונות נראה שחלה "רגיעה" בפעילות העבריינית שלו ואנשיו מצאו את עצמם יותר ויותר מתעסקים בסולחות.
ביישוב ג'לג'וליה נמצא ארגון הפשיעה שבראשו עומד קוטייר עודה. ארגונו של העבריין שמרצה 18 שנות מאסר בגין שורת עבירות, החמורה שבהן סיוע לרצח, ממשיך לפעול על-ידי "חיילים". המשטרה חוקרת כל הזמן את מעורבותם של כמה מה"חיילים" באירועים פליליים.
לפי ההערכות, בארגון של עודה יש קרוב ל-70 חיילים שמתגוררים בעיקר באור המשולש, כפר קאסם, כפר ברא, טירה, קלנסווה וטייבה. עד מדינה מאזור המשולש שהיה "חייל" בארגון היה זה שהוביל למעצרו של עודה. בתגובה לכך נרצח אחיו של עד המדינה.

בעיר רמלה אין ילד שלא מכיר את ארגון הפשע של משפחת ג'רושי. הארגון שבראשו עומד חוסאם ג'רושי מסוכסך עם אחרים וגם בתוכו קיים עימות חריף שהוביל לפיצול. חלק מבני המשפחה בחרו לעבור להתגורר באזור הגליל, בחדרה ובמקומות אחרים. המשטרה הצליחה לשים את ידיה על חשודים בירי וסחיטה באיומים. מספר ה"חיילים" בארגון מגיע לעשרות שמתגוררים במרכז ובמשולש.
מרבית חברי ארגון הפשע של משפחת כראג'ה, שבראשו עומד איימן כראג'ה, מתגוררים בעיר חריש. לארגון יש יותר מ-130 "חיילים" שמתגוררים בוואדי ערה, במשולש הדרומי ובאזור המרכז. הארגון היה מסוכסך עם כנופיה ובמהלך העימותים נרצחו לפחות חמישה בני אדם.
בעיר טירה מוכרת כנופיה שבראשה עומד מרואן נאסר. הכנופיה מסוכסכת עם עוד משפחות מטירה, וגם סכסוך זה הותיר אחריו שובל של דמים וקורבנות בנפש.

"חוששת לצאת מהבית"

באום אל פחם נמצאת גם כנופיית פשע שבראשה עומד סוהייב ג'בארין (אל-אסמר). הוא היה עצור בין היתר בגין חשדות לסחיטה, איומים וירי. עשרות "חיילים" משתייכים לכנופיה.
בעיר באקה אל-גרבייה מוכרת הכנופיה של חאלד אבו ג'ודה שהיה עצור בגין חשד לרצח - ושוחרר. בנו ג'מאל מואשם ברצח כפול. הכנופיה נחשדה במקרי רצח נוספים, אבל המשטרה לא הצליחה להוכיח את המיוחס לה. גם לכנופיה זו כמה "חיילים" שתפקידם לבצע את פעולות הפשיעה.
בעיר קלנסווה מסוכסכות כנופיות הפשע של משפחות המאם ועוקבי. במסגרת הסכסוך העקוב מדם נרצחו בשנתיים האחרונות חמישה בני אדם. בג'דיידה-מכר ועכו הסמוכה קיים סכסוך ארוך בין כנופיות של משפחות רובאעי וטבראן שגבה שורה של נרצחים ופצועים.
ביפו נמצאות כמה כנופיות שמנהלות סכסוך דמים ממושך. גם קורה גם בלוד וביישובים בנגב.
"אנחנו מתמודדים עם ארגוני פשיעה שמהווים סכנה לחיינו", אמרה תושבת נצרת. "כשאני רואה חפים מפשע נרצחים, אני מתחילה לחשוש אפילו לצאת מהבית". תושב ראמה אמר: "זה לא פשוט לחיות באווירה שכולה פשיעה, ירי ואלימות. כמה פעמים דרשו ממני ארגוני פשיעה לשלם פרוטקשן ואיימו שיפגעו בי אם לא איענה לדרישתם. אחרי שכמעט רצחו אותי, נאלצתי לסגור את העסק".

90 נרצחים ורק 9 כתבי אישום

מתחילת שנת 2023 נרצחו 112 בני אדם ברחבי ישראל. 90 מתוכם, כאמור, בחברה הערבית. משטרת ישראל הגישה בחצי השנה האחרונה 24 כתבי אישום נגד נאשמים ברצח, ורק תשעה מתוכם הם כתבי אישום נגד נאשמים בפרשיות רצח בחברה הערבית.
לשם ההשוואה, בכל שנת 2022 נרצחו 106 בני אדם בחברה הערבית. במשטרה מודעים למספרים "המטורפים" של מעשי הרצח, שמתרחשים אחת ליום או יומיים מתחילת השנה, ומתעקשים כי הובילו 29 סיכולים של ניסיונות רצח, שהיו "רגע לפני הוצאה לפועל, כשכדור בקנה בדרך לחיסול", כפי שאמר בכיר בארגון.
אך מתחת לפני השטח משטרת ישראל עומדת בפני איבוד עשתונות מול הפשיעה הגוברת. שר בא ושר הולך, וכל אחד ממציא "פתרון" חדש, שנמחק מיד עם לכתו.
כך, למשל, ב-2016 השר לביטחון פנים לשעבר גלעד ארדן הקים את המינהל ללחימה בפשיעה במגזר. באוגוסט 2021 הוקם בקול תרועה אגף "סיף" על ידי נתניהו והשר לביטחון פנים דאז, אמיר אוחנה, בממשלת בנט הקימו לפני שנה וחצי את תוכנית "מסלול בטוח" ללחימה בפשיעה, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, דהר על ההבטחה למשילות כל הדרך עד ללשכה בה הוא יושב בימים אלה.
בחודש מרץ השנה העמיד עצמו בן גביר בראש "מסלול בטוח ירוק", ואתמול הוא הרים ידיים והחליט למנות פרויקטור ללחימה בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית.