4 צפייה בגלריה
ניסוי צה"ל של יירוט בלייזר רקטות מל"טים וטילי נ"ט
ניסוי צה"ל של יירוט בלייזר רקטות מל"טים וטילי נ"ט
מערכת היירוט החדשה
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
מאז החתימה על הסכמי אברהם לפני כשנתיים, נערכו כ-150 מפגשים של גורמי מערכת הביטחון וצה"ל עם עמיתיהם במדינות האזור, לא כולל ירדן ומצרים. כך חשף אתמול (רביעי) שר הביטחון בני גנץ בשיחה עם כתבים צבאיים לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשבוע הבא. בנוסף, נחתמו עסקאות של רכש ביטחוני מישראל עבור מדינות האזור ביותר משלושה מיליארד דולרים.
גנץ ובכירי משרד הביטחון וחיל האוויר יציגו לנשיא ביידן את המערכת הישראלית החדשה ליירוט רקטות וטילים באמצעות לייזר, שהוכחה השנה כמבצעית, לראשונה בעולם. לא מן הנמנע שישראל תבקש מארה"ב סיוע כספי במימון ייצור והצטיידות המערכת, לאחר שמערכת הביטחון השקיעה מיליארדים בפיתוח ומחקר הפרויקט, שיאפשר יירוט כמעט בלתי מוגבל ובעלות נמוכה, גם של מזל"טים ואיומים נוספים.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בביקור מערכת הלייזר ''מגן אור''
בני גנץ בביקור מערכת הלייזר ''מגן אור''
יציג לנשיא ביידן את המערכת ליירוט רקטות וטילים באמצעות לייזר. שר הביטחון בני גנץ מתרשם ממערכת הלייזר "מגן אור"
(צילום: אלעד מלכה)
החשש במערכת הביטחון הוא שהמשבר הפוליטי שיוביל לתקציב המשכי גם ב-2023, יוביל לעיכוב בפרויקט הדגל האסטרטגי. "בכוונתי להביא בקרוב לתוספת תקציבית של למעלה מחצי מיליארד שקלים להמשך הפרויקט", אמר גנץ. לפי הערכות, המערכת תוכרז מבצעית בחיל האוויר בתוך כשנתיים, במקרה הטוב. בנוסף, במערכת הביטחון מעריכים כי המלחמה באוקראינה תוביל להגדלת הייצור הביטחוני בישראל לטובת צבאות באירופה - בעשרות אחוזים.
4 צפייה בגלריה
שלושת הכטב"מים שחיזבאללה ניסה לשגר לאסדה הישראלית - מתוצרת איראן. תיעוד היירוט
שלושת הכטב"מים שחיזבאללה ניסה לשגר לאסדה הישראלית - מתוצרת איראן. תיעוד היירוט
שלושת הכטב"מים שחיזבאללה ניסה לשגר לאסדה הישראלית - מתוצרת איראן. תיעוד היירוט
(צילום: דובר צה"ל)

גנץ אמר עוד בתדרוך כי שלושת הכטב"מים שחיזבאללה ניסה לשגר לאסדת הגז הישראלית כריש ביום שבת היו תקניים מתוצרת איראן. צמצום כוחה והשפעתה של איראן באזור, וכן שיפור הסכם הגרעין שנדון בין המעצמות לרפובליקה האסאלמית, יהיו במוקד המפגש עם ביידן, שימשיך מכאן לביקור גם ברשות הפלסטינית ובסעודיה.
גורם בטחוני בכיר ציין כי "ישראל תפעל לחזק את שיתופי הפעולה באזור נגד איראן, בהגנה האווירית, הימית וגם בשיתופי פעולה נוספים. אנו נערכים לכך שלא יהיה הסכם גרעין עם איראן, או שיהיה הסכם רע גם בהיבט המעשי". בכוונת גנץ ללחוץ על המעצמות ולשכנע את ארה"ב להגיע להסכם ארוך ככל הניתן, וחזק ככל האפשר, בהיקף מניעת התגרענותה הצבאית של איראן.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ינסו לשכנע את ארה"ב להגיע להסכם ארוך וחזק מול איראן. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
באשר לסוגיה הפלסטינית אמר שר הביטחון כי "גם הרשות הפלסטינית צריכה לעשות צעדים בוני אמון, ואנחנו דורשים מהם להרחיב את הפעילות הביטחונית שלהם בשטחי A, ולבלום את סוגיית הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג". גנץ הוסיף כי "צריך לזכור איפה היינו לפני שנה וחצי מול הפלסטינים, ואנחנו משפרים את מצבם הכלכלי גם של תושבי רצועת עזה, ישירות מולם". בכוונת גנץ להגדיל את מכסת היתרי העבודה בישראל לתושבי עזה לכ-20 אלף, ובכל מקרה להתנות פרויקטי פיתוח אזרחיים גדולים בעזה במסגרת העסקה להחזרת השבויים והנעדרים משבי החמאס.
במקביל, אמר גנץ כי יכבד כל החלטה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, באשר למינוי הרמטכ"ל הבא, לאחר שבליכוד דרשו לדחות את המינוי עד להקמת ממשלה קבועה. גנץ עדיין לא קיבל החלטה בעניין הבחירה במחליפו של רא"ל אביב כוכבי, ובכל מקרה צפוי לקבל בנושא חוות דעת נוספות ולערוך סבב ריאיונות נוסף. "מדובר בסוגיה ממלכתית וחשובה באופן קריטי לביטחון המדינה. צר לי שגוררים זאת לוויכוח פוליטי", אמר שר הביטחון.
פורסם לראשונה: 11:57, 07.07.22