2 צפייה בגלריה
זירת הרצח של עאסם סלטי
זירת הרצח של עאסם סלטי
עאסם סלטי וזירת הרצח בכפר עילוט
עאסם סלטי, בן 28, נהרג הלילה (בין שבת לראשון) מפגיעת כדור תועה שנורה במהלך קטטה בין שתי משפחות בכפר עילוט שבגליל התחתון. לסלטי, שמותו נקבע בבית החולים הנוצרי בנצרת, לא הייתה מעורבות בסכסוך. מחקירה ראשונית עולה כי הוא עמד באחד הבתים במרכז הכפר ונפגע מקליע.
חמישה בני אדם נעצרו בחדש למעורבות במקרה. מהמשטרה נמסר כי היא פועלת למנוע את הסלמת הסכסוך בין המשפחות. ל-ynet נודע כי הקטטה התפתחה בשעות הלילה והייתה מלווה בירי שהרעיש את הכפר.
סלטי התחתן לפני כחודשיים. קרוב משפחתו אמר כי הוא היה "אדם ישר ומכובד". לדבריו, "לפני כחודשיים היינו בחתונתו והיה מאוד שמח, כולנו שמחנו. לצערי פגע בו כדור שחטף את חייו. איבדנו אדם נהדר שהיה כמו פרח. אנחנו עוד לא מעכלים את האסון הקשה והמזעזע. עד מתי האלימות והפשיעה בחברה הערבית תמשך? אני לא יכול להגיד שלא צפיתי שמישהו יירצח, ויכול להיות שאני גם אהיה מבין הנרצחים, והכל בגלל מצב הפשיעה שמהווה סכנת חיים לכולנו".
לדברי חברים של הנרצח, "אסור לשתוק על מה שמתרחש ביישובים הערביים. כל יומיים רואים רצח חדש, ואין מי שיעשה צעדים שיכולים לחסל את התופעה. כולם רק נואמים. כל אדם יכול למתוח ביקורת ולכתוב ברשת החברתית על הפשיעה והרציחות ולגנות - אבל הפעם אנחנו רוצים לראות אותם בשטח ולא מאחורי המקלדות. מי שלא רוצה, עדיף שישתוק ולא יחלק ציונים כשהוא בבית".
מהמשטרה אישרו את פרטי ההתרחשות. "סמוך ל-22:30 התקבלה הודעה על זריקות אבנים בין שתי משפחות מסוכסכות בכפר עילוט", נמסר. "כוחות משטרה הוזנקו למקום ובעוד הם פועלים בתוך הכפר לאיתור מיידי האבנים, נשמע ירי מפאתי הכפר ממספר כיוונים שונים. כוחות משטרה נוספים הוזנקו לאיתור מבצעי הירי ותוך כדי התקבלה הודעה על גבר שנפצע כתוצאה מירי ופונה לבית החולים האנגלי באורח בינוני-קשה. בהמשך, סמוך סמוך ל-01:00, הצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותו".

האלימות בחברה הערבי - סיקור נרחב:

סלטי הוא הנרצח ה-102 בחברה הערבית השנה, בעוד רוב המקרים לא פוענחו. רבע מהקורבנות נוספו לאחר הקמת יחידת "סיף" למיגור הפשיעה בחברה הערבית בחודש אוגוסט. לצדם, נפגעו יותר מ-40 אזרחים מירי ודקירות.
ביום חמישי נרצח ביריות נאיל מוסטפא, בן 41 מעוספיה שבכרמל. המשטרה פתחה בחקירה, והרקע למעשה פלילי. לפני כחמישה חודשים מוסטפא נעצר בחשד לירי לעבר ביתו של עובד במועצה מקומית. אחרי ששוחרר הוא נפצע באורח קשה כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה שהוצמד לרכבו.
2 צפייה בגלריה
נאיל מוסטפא נרצח בעוספיה
נאיל מוסטפא נרצח בעוספיה
נאיל מוסטפא וזירת הרצח בעוספיה
(צילום: דוברות המשטרה)
בתחילת השבוע כינס ראש הממשלה נפתלי בנט לראשונה את צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, שהחליטה בין היתר לערב את שב"כ בסוגיית הנשק הבלתי-חוקי. מאותה ועדה נמסר כי גם צה"ל יהיה מעורב במיגור הפשיעה, אך בהמשך התברר שהכוונה היא בעיקר ניסיונות לצמצם את גניבות הנשק מבסיסי צה"ל. כוחות הביטחון יטפלו בשרשרת אספקת הנשק, ותישקל הכנסה של כוחות מג"ב ליישובים הערביים.

הממשלה אימצה את תוכנית העבודה של סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ, שמונה לפרויקטור לנושא. במסגרת התוכנית יתבצע שיתוף פעולה בין המשטרה, המל"ל, שב"כ, היועמ"ש, פרקליטות המדינה, רשות המיסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ועוד. מלבד המעורבות של שב"כ וצה"ל בסוגיית הנשק הבלתי חוקי הוחלט שמשרד המשפטים יקדם שורת חוקים שיעניקו אמצעים נוספים לגופי האכיפה בטיפול בפשיעה, לרבות קביעת עונשי מינימום בחוק להחזקה וסחר בנשק - וכי המהלך יצא לפועל באופן מיידי. בלשכת רה"מ ציינו כי בדיון עלה שאין צורך בשינוי חוק השב"כ, וכי הארגון יפעל במסגרת החוק הקיים שמאפשר את הסמכויות הנדרשות.
"מצב האלימות בחברה הערבית הגיע לקו האדום", אמר בנט בפתח הדיון. "הממשלה לוקחת את הנושא ברצינות גדולה. הציבור הערבי חייב להבין שכוחות הביטחון הם לא האויב, הם הפתרון. לא להאשים את המדינה, אלא ללכת איתה יד ביד".
פורסם לראשונה: 02:55, 10.10.21