2 צפייה בגלריה
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב. השם נקשר במסגרת עסקה אפשרית של חילופי אסירים
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב. השם נקשר במסגרת עסקה אפשרית של חילופי אסירים
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב. השם נקשר במסגרת עסקה אפשרית של חילופי אסירים
כלי תקשורת ברוסיה דיווחו היום (ג') כי ארה"ב גירשה משטחה את ההאקר אלכסיי בורקוב, אזרח רוסי שנידון לתשע שנות מאסר בין היתר בגין מעילה של 20 מיליון דולר בכרטיסי אשראי של אזרחים אמריקנים. סוכנות הידיעות הרוסית TASS דיווחה כי בורקוב נעצר עם נחיתתו בנמל התעופה במוסקבה.
שמו של בורקוב, שהגיע לרוסיה אף שאין לה הסכם הסגרה עם ארה"ב, נקשר בעבר בסיפורה של נעמה יששכר, הישראלית שנכלאה ברוסיה בגין הברחת סמים. בורקוב נעצר בנתב"ג ב-2015 לבקשת האמריקנים, ועד נובמבר 2019 שהה במעצר בישראל. לאורך מעצרו הוא הגיש עתירות לבתי המשפט בישראל נגד הסגרתו לארה"ב.
בורקוב דרש בעתירתו האחרונה לבטל לחלוטין את צו ההסגרה שעליו חתם שר המשפטים דאז אמיר אוחנה, אך ביקש גם שאם כן יוסגר ויורשע בארה"ב – ישראל תדרוש שיוכל לרצות את עונשו ברוסיה. שתי הבקשות הללו נדחו, והשופטים שדנו בעתירות בבית המשפט העליון פסקו כי "לא נמצא כי מתקיימות במקרה נסיבות יוצאות דופן המקימות עילה להתערבותו של בית המשפט העליון בהחלטת השר". כעבור כמה ימים הוא הוסגר לארה"ב, אף שגם רוסיה ביקשה להסגירו לידיה.
2 צפייה בגלריה
אלכסיי בורקוב האקר רוסי הסגרה ל ארצות הברית ארה"ב פרשת נעמה יששכר רוסיה
אלכסיי בורקוב האקר רוסי הסגרה ל ארצות הברית ארה"ב פרשת נעמה יששכר רוסיה
בורקוב במטוס בישראל, אחרי הסגרתו לארה"ב. לרוסיה אין הסכם הסגרה עם האמריקנים
בינואר 2020 בורקוב הודה בשורת אישומים במשפטו בארה"ב, ובהם הונאה, גניבת זהות, הלבנת הון ופריצה למחשבים, ונידון לתשע שנות מאסר. במשרד המשפטים האמריקני אמרו שהוא היה מעורב בגניבה ובמכירה של מידע הנוגע לכרטיסי אשראי ובניהול פורום שבו החברים פרסמו למכירה סחורה גנובה והציעו שירותים אסורים כמו הלבנת כספים ופריצה למחשבים.
הסגרתו של בורקוב לידי ארה"ב סתמה את הגולל על אפשרות לעסקת חילופי אסירים בין רוסיה לישראל, שאמורה הייתה להביא לשחרורה של נעמה יששכר, ששוחררה לבסוף בינואר 2020. לפני כן, היא נידונה לשבע שנות מאסר וחצי בגין קנאביס שנמצא בכבודתה בעצירת ביניים בטיסה מהודו לישראל. בישראל העריכו שהרוסים לא יגלו גמישות במגעים לשחרורה של יששכר עד להורדת האפשרות של הסגרת בורקוב לידיהם.

בעבר פורסם שישראל הסכימה להעביר את חצר אלכסנדר שבירושלים לידי רוסיה במסגרת עסקה שנרקמה בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מדובר בכנסייה ומנזר שממוקמים ברחוב דבאגה ברובע הנוצרי במזרח ירושלים, ממול לכנסיית הקבר. החצר נבנתה לפני כמאה שנים ומאז הקמתה הייתה בחזקתה וניהולה של ה"אופס" (The Orthodox Palestine Society) גוף חילוני עצמאי שבבעלותו נכסים נוספים בירושלים.
סוכנות הידיעות הרוסית TASS דיווחה כי נגד בורקוב הוגש כתב אישום בהיעדרו בעבר. עוד דווח כי רוסיה ביקשה את הסגרתו במסגרת האינטרפול. ברוסיה לא דיווחו במה הוא נאשם ומה צפוי לקרות בעניינו בהמשך. גם בארה"ב עדיין לא התייחסו לדיווחים ברוסיה על גירושו של בורקוב.