מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר הבוקר (רביעי) במהלך טקס חילופי מפקדי מג"ב בלוד כי "למשטרה יש רק מצפן אחד והוא החוק והדין תמיד". דבריו של המפכ"ל מגיעים על רקע החשש מפני משבר חוקתי בין הממשלה לבג"ץ, לקראת הדיונים שיקיים בית המשפט העליון בחודש ספטמבר על ביטול עילת הסבירות ועל חוק הנבצרות.
שבתאי הוסיף כי "ברצוני להבהיר בצורה ברורה שאינה משתמעת לשני פנים - לפחות כל עוד אני מפקד על המשטרה יכריע הדין, והיא תפעל רק לפיו". בנוכחות המפכ"ל, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב בתקיפות: "מי שנבחר בקלפי מכתיב מדיניות, וצריך לפעול בהתאם אליה".
1 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
שבתאי ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)
בן גביר אמר בהמשך כי "צודק המפכ"ל, המשטרה שלנו היא משטרה א-פוליטית שחייבת לפעול בצורה א-פוליטית, בצורה ממלכתית ולפי הדין. החוק ועקרונותיה של הדמוקרטיה במדינת ישראל מלמדים שהעם הולך לקלפי ואומר את דברו. אנשים הולכים לבחירות, פוליטיקאים נבחרים והמדיניות שהם מכתיבים צריכה להוביל את כולנו".
רק אתמול התייחס יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) לתרחיש שבו ייפסל תיקון לחוק יסוד, ותקף את בית המשפט העליון: "יושבים שם אנשים שמדליקים את המדינה". כשנשאל אם יכבד פסיקת בג"ץ על ביטול עילת הסבירות, הוא השיב כי "הכנסת אומרת לבית המשפט באופן עקבי שאין לו את הסמכות לבטל חוקי יסוד - זו העמדה הרשמית של הייעוץ המשפטי של הכנסת. אין סמכות, אז אין סמכות. זו בכלל לא שאלה של לקבל או לא לקבל".
לפני כשבועיים נשאל ראש הממשלה בנימין נתניהו אם יציית לפסיקת בג"ץ במקרה שזה יפסול את ביטול עילת הסבירות, והתחמק - ולמעשה סירב להתחייב שיעשה זאת. "עלינו לעקוב אחר שני כללים: אחד - הממשלה הישראלית מצייתת להחלטות העליון, ובו בזמן, העליון מכבד את חוקי היסוד - שהם הדבר הקרוב ביותר שיש לנו לחוקה. אני חושב שעלינו לשמר את שני העקרונות", אמר נתניהו ל-NBC News. כשנשאל אם הוא מתחייב לכך, השיב: "אני מקווה שהם לא יפסלו אותו".

גם לפני כשבועיים וחצי סירב נתניהו להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות. "זה סוג של ספירלה. אני מקווה שלא נגיע לכך", אמר נתניהו בריאיון ל-CNN. הוא גם הזהיר מפני כניסה של המדינה לטריטוריה "לא נודעת", כלשונו.
בקואליציה מעריכים שבמקרה של משבר חוקתי בין הממשלה לבג"ץ, השב"כ, המוסד וצה"ל לא יפעלו באורח המנוגד לדין. הם יצייתו לחוק כפי שהוא מפורש בידי היועצים המשפטיים המקצועיים, ואם יש פסיקה או צו מפורש - יישמעו להם, ולא לאף הוראה הנוגדת אותם.
לקראת הדיונים שיתקיימו כאמור בבית המשפט העליון בחודש ספטמבר, ראשי מפלגות הקואליציה הוציאו הודעה לפני כשבוע וחצי שבה ציינו כי "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד ואין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת. אין גם לאף בית משפט סמכות לבטל את תוצאות הבחירות ולאפשר הוצאת ראש ממשלה לנבצרות, דבר שמבטל את הדמוקרטיה מיסודה".