משלחת ישראלית שמורכבת מדרגי עבודה של המוסד וצה"ל תגיע מחר (יום שני) לדוחא שבקטאר כדי להתחיל בדיון מול המתווכים הקטארים על פרטי עסקת החטופים. המשלחת תצא למרות שחמאס טרם נתן תשובה על המתווה החדש שהוסכם בפסגת פריז בסוף השבוע. בישראל שוררת אופטימיות זהירה בעקבות ה"גמישות" שמגלה חמאס לאחרונה בדרישותיו, ולכן גם הוחלט להמשיך במגעים כדי לייצר התקדמות.
3 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר. אופטימיות זהירה בישראל, אבל השאלה היא כיצד ינהג מנהיג חמאס בעזה
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
השיחות בדוחא יהיו כאמור של דרג אנשי מקצוע, ולא ראשי ארגונים. למרות זאת, הצדדים אמורים להתחיל שם בשיחות חשובות שייגעו בכל הנושאים: רשימת שמות החטופים, מפתחות שחרור, זהות האסירים שישוחררו וכן תנאי הפסקת האש ובכלל זה נסיגת צה"ל מהערים. בנוסף, ידונו שם לפרטי פרטים גם בהפסקת איסוף המודיעין מצד ישראל, וחזרה מוגבלת של אזרחים מדרום לצפון הרצועה. בהמשך השבוע אמורה להגיע משלחת ישראלית נוספת גם לקהיר, כדי לסכם את מנגנון השחרור.
בישראל שוררת אופטימיות זהירה, ובכירים בארץ מודים שלפי שעה "זה נראה טוב". למרות זאת, הם עדיין מדגישים שמוקדם מדי לדעת בוודאות אם תהיה עסקה, שכן ישנו נעלם אחד: מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. "בסופו של דבר אף אחד לא יודע מה קורה בראש שלו", הם אומרים. "ייקח עוד זמן עד שהעסקה תבשיל, אבל הכיוון הוא חיובי".
3 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בתל אביב, אמש
(צילום: דנה קופל)
יציאתה של משלחת דרגי העבודה לדוחא אושרה על ידי קבינט ניהול המלחמה, שמלווה מקרוב את המגעים ואישר גם את המתווה שהושג בפריז. בשיחת ועידה שערך אמש הקבינט המצומצם הוחלט כי המשלחת שתצא לקטאר תדרוש כתנאי להתקדמות בפרמטרים קבלת רשימה ברורה מי מבין החטופים בחיים ומי מתים.

הביקורת של נתניהו, והדרישה: "צריכים להיות קשוחים"

באותו דיון אמש נתניהו דיבר בתקיפות ואמר: "אני לא מוכן להתקדם בפרמטרים לפני שמקבלים תשובות מי חי ומי מת. אני מבקש ממכם: צריך להיות חזקים. ככה לא מנהלים משא ומתן. צריכים להיות קשוחים. לא מתקדמים בלי שיש לנו שמות של החיים והמתים". בנוסף, הציב נתניהו דרישה להתנות שחרור של אסירים כבדים בגירושם לקטאר.
בשיחת הוועידה נתניהו גם מתח ביקורת על כך שהמשלחת בפריז התחייבה להגדיל את מספר משאיות הסיוע ההומניטרי שנכנסות לעזה ל-500. גורמים שמעורים בנושא הביעו חשש שנתניהו מקשיח עמדות כדי לטרפד את העסקה - בגלל לחץ מצד "הבייס".
גורמים שמעורים במגעים לעסקה אומרים כי בניגוד לעסקה הקודמת, העסקה שעליה מדברים כעת היא עסקה סגורה של 40 חטופים בלבד - שתכלול נשים, מבוגרים וחולים כרוניים. ישראל מתכוונת ללחוץ על הוספת החיילות, אך לא בטוח שהן ייכללו בעסקה הזו.
במקביל למגעים, נתניהו מנופף במבצע המתוכנן ברפיח כדי להגביר את הלחץ על חמאס. ואולם, גורמים שמעורים במגעים לעסקה חוששים שדווקא הדיבורים על מבצע קרוב ברפיח עלולים להכשיל את המגעים ולגרום להקשחת עמדות אצל חמאס. גם השר בני גנץ, נזכיר, השתמש בקלף זה לאחרונה - כשאמר שללא עסקה, צה"ל ייכנס בקרוב לרפיח, גם אם הדבר יקרה במהלך הרמדאן.
נתניהו בריאיון ל-CBS: "חמאס בכוכב אחר, שיירד למקום סביר"
(צילום: CBS)

נתניהו עצמו התייחס היום בריאיון לרשת CBS האמריקנית למגעים, והקפיד על זהירות בכל הנוגע לסיכויי ההצלחה של המגעים. ראש הממשלה אמר שטרם ברור אם היא תושג בסופו של דבר וכי טרם ברור גם אם חמאס זנח את "הדרישות ההזויות" שלו, כלשונו. "הם נמצאים בכוכב לכת אחר. אבל אם הם יירדו למקום סביר, אז כן, תהיה לנו עסקה. כך אני מקווה", אמר. "אם חמאס יירד מהדרישות ההזויות שלו, ויחזיר אותן לכדור הארץ, אז תהיה לנו את ההתקדמות שכולנו רוצים".
נתניהו, שאמש הודיע כי יכנס השבוע את הקבינט לצורך אישור התוכניות המבצעיות למיטוט גדודי חמאס ברפיח, הבטיח בריאיון שהמבצע ברפיח ייצא לפועל, גם אם תהיה עסקה מול חמאס וגם אם לא. הוא טען שאם ישראל אכן תצא למבצע שכזה, היא תוכל להשלים את שלב התמרון הקרקעי העצים בתוך שבועות, ולא חודשים: "אם תהיה לנו עסקה, זה אולי יידחה במידה מסוימת. אבל זה יקרה, ואם לא תהיה לנו עסקה, נעשה את זה בכל מקרה. זה חייב להיעשות. כיוון שניצחון מוחלט הוא היעד שלנו, וניצחון מוחלט הוא בהישג יד. לא חודשים – שבועות מרגע שנתחיל במבצע".
3 צפייה בגלריה
תקיפה ב רפיח רצועת עזה
תקיפה ב רפיח רצועת עזה
עשן מיתמר אחרי תקיפה היום ברפיח. נתניהו מבטיח: יהיה שם מבצע, במוקדם או במאוחר
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
למגעים התייחס היום גם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, שאמר כי בפסגה בפריז בסוף השבוע סיכמו נציגי ישראל, מצרים וארה"ב על הבנות בנוגע ל"קווי המתאר הבסיסיים" של עסקת חטופים שתכלול הפסקת אש זמנית. בריאיון לרשת NBC הוסיף סאליבן כי המו"מ נמשך וכי הוא ידרוש שיחות לא-ישירות בתיווך קטאר ומצרים מול חמאס. הוא סירב להיכנס לפרטים בשל התמשכות המגעים, אך אמר: "אנחנו מקווים שבימים הקרובים נוכל להגיע לנקודה שבה יהיה ממש הסכם מוצק וסופי בסוגיה הזו".

הפסימיות בחמאס, והמתקפה של סמוטריץ'

המתווה, כך לפי הדיווחים השונים, כולל הפוגה זמנית בת שישה שבועות שבה ישוחררו עד כ-40 חטופים – נשים, ילדים ומבוגרים – בתמורה לעד 300 מחבלים. בכירים בחמאס הביעו פסימיות ביממה האחרונה וטענו שארגון הטרור ממשיך להתעקש על סיום המלחמה ונסיגה מוחלטת של צה"ל, חרף הדיווחים שלפיהם הסכים להתגמש מעט בדרישות הללו ולהסתפק במשא ומתן על הפסקת אש קבועה במהלך ההפוגה הראשונית.
גם אם תושג בסופו של דבר עסקה, טרם ברור אם היא תקבל תמיכה משותפיו של נתניהו בימין. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביע היום ביקורת חריפה על אופן ניהול המגעים, וטען כי אחרי ארבעה וחצי חודשי מלחמה, שבה לדבריו "כתשנו את חמאס", המצב שבו ישראל משדרת "לחץ" להגיע לעסקה הוא לא-הגיוני. "אנחנו מנהלים את זה הכי הזוי שאפשר", תקף. "זה א' וב' של מו"מ שכשאתה להוט, אתה תשלם יותר. עשינו את זה פעם אחת עם עסקת שליט ואנחנו אוכלים את פירות הבאושים עד היום. אנחנו מאוד רוצים להחזיר את החטופים, אבל הדרך הזו היא המשך העמקת הלחץ הצבאי".
הביקורת של סמוטריץ' על ניהול המגעים
(צילום: גרובייס)

סמוטריץ' הוסיף ש"מפתחות" שחרור המחבלים תמורת החטופים צריכים להיות בתנאים טובים יותר ביחס לעסקה הקודמת בנובמבר: "אני מתנגד לעסקה שבה המפתחות גדולים יותר וההפוגה גדולה יותר, זה יוצר מצב הזוי כאילו אנחנו מתחננים ולחוצים, וחמאס יושב על הגדר. המציאות היא הפוכה חלוטין". כשנשאל אם יעזוב את הממשלה במקרה של עסקה שלא יתמוך בה, השיב - תוך התייחסות גם לשר איתמר בן גביר, שמאיים לפרק את הקואליציה: "אני לא מאמין בשיטה הזו, אני מאמין בלשבת בשותפות. כשאתה רוצה לירות תירה, אל תדבר. כרגע הדבר הנכון לעשות הוא להשפיע, ואני חושב שאני משפיע".