ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק היום (א') ריאיון ממושך לרשת CBS האמריקנית, ולצד שלל סוגיות התייחס גם למגעים לעסקת חטופים מול חמאס – ואמר שטרם ברור אם היא תושג בסופו של דבר, חרף ההתקדמות שעליה דווח בסוף השבוע. לדברי נתניהו טרם ברור אם חמאס זנח את "הדרישות ההזויות" שלו, כלשונו, והוא הוסיף שרק אם ארגון הטרור יתפשר ו"יירד למקום סביר" ניתן יהיה להשלים את העסקה. הוא הבטיח שגם אם הדבר יידחה בגלל עסקת חטופים, צה"ל ייצא במוקדם או במאוחר למבצע ברפיח. כשברקע המחאות הסוערות נגדו ונגד ממשלתו הוא טען גם כי "לציבור הישראלי יש אמון בי".

הריאיון עם נתניהו, נזכיר, נערך אחרי הפסגה בפריז בסוף השבוע שבה סיכמו נציגי ישראל יחד עם נציגי ארה"ב והמתווכים הקטארים והמצרים את פרטי המתווה הכללי לעסקה מול חמאס, מתווה שלפי הדיווחים ארגון הטרור בוחן כעת. המתווה כולל, כך לפי הדיווחים השונים, הפוגה זמנית בת שישה שבועות שבה ישוחררו עד כ-40 חטופים – נשים, ילדים ומבוגרים – בתמורה לעד 300 מחבלים. בכירים בחמאס הביעו פסימיות ביממה האחרונה וטענו שארגון הטרור ממשיך להתעקש על סיום המלחמה ונסיגה מוחלטת של צה"ל, חרף הדיווחים שלפיהם הסכים להתגמש מעט בדרישות הללו ולהסתפק במשא ומתן על הפסקת אש קבועה במהלך ההפוגה הראשונית.
בריאיון עמו נתניהו סירב להיכנס לפרטי העסקה, על רקע המשך המשא ומתן – לפי הדיווחים ישראל צפויה לשלוח השבוע נציגים לקטאר לשיחות לא-ישירות מול חמאס, ובהמשך גם לקהיר. נתניהו אמר כאמור כי מוקדם מדי לומר אם תושג בסופו של דבר עסקה, ואם חמאס אכן זנח את דרישותיו המקוריות. "הם נמצאים בכוכב לכת אחר. אבל אם הם יירדו למקום סביר, אז כן, תהיה לנו עסקה. כך אני מקווה", אמר. "אם חמאס יירד מהדרישות ההזויות שלו, ויחזיר אותן לכדור הארץ, אז תהיה לנו את ההתקדמות שכולנו רוצים", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
נתניהו. "הציבור מאמין בי"
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
ראש הממשלה, שאמש הודיע כי יכנס השבוע את הקבינט לצורך אישור התוכניות המבצעיות למיטוט גדודי חמאס ברפיח, הבטיח כאמור בריאיון שהמבצע ברפיח ייצא לפועל, גם אם תהיה עסקה מול חמאס וגם אם לא. הוא טען שאם ישראל אכן תצא למבצע שכזה, היא תוכל להשלים את שלב התמרון הקרקעי העצים בתוך שבועות, ולא חודשים. הוא הזכיר שברפיח ישנם ארבעה גדודים של חמאס, ואמר: "אנחנו לא יכולים להשאיר את המעוז האחרון של חמאס, אנחנו חייבים לעשות זאת".
מיטוט גדודי חמאס ברפיח, כך אמר, יקרב את ישראל ל"מרחק אמיתי מניצחון מוחלט". לדבריו, "אנחנו לא הולכים לוותר על זה. אם תהיה לנו עסקה, זה אולי יידחה במידה מסוימת. אבל זה יקרה, ואם לא תהיה לנו עסקה, נעשה את זה בכל מקרה. זה חייב להיעשות. כיוון שניצחון מוחלט הוא היעד שלנו, וניצחון מוחלט הוא בהישג יד. לא חודשים – שבועות מרגע שנתחיל במבצע (ברפיח)".
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"חמאס נמצא בכוכב אחר". מנהיג חמאס בעזה סינוואר
(צילום: John Minchillo, AP)
נתניהו הדגיש כי כחלק ממבצע ברפיח ישראל תירדש לפנות את המוני הפליטים הפלסטינים שברחו לעיר השוכנת סמוך לגבול מצרים, ואמר כי ממש אחרי הריאיון בכוונתו לערוך היום מפגש עם בכירי צה"ל שבה תוצג לו "תוכנית כפולה" שאותה ביקש מהצבא לגבש – שתכלול גם תוכנית למיטוט גדודי חמאס ברפיח, וגם פתרון לפינוי 1.5 מיליון הפלסטינים שמצוטפפים כעת בעיר. הוא הדגיש שפינוי הפליטים ייעשה לאזורים מצפון לרפיח, בדרום הרצועה ולא בצפון הרצועה – שם לדבריו מסוכן עבורם להגיע בשל התמשכות הקרבות.
כשנשאל על ההתנגדות האמריקנית למבצע ברפיח בתנאים הנוכחיים – בוושינגטון הזהירו שהוא עלול להוביל ל"אסון" – נתניהו טען שישראל וארה"ב נמצאות "באותו דף" בסוגיה, וכי אין ביניהן מחלוקת אמיתית – כיוון שהוא תומך כאמור בפינוי הפליטים מהעיר. "הסיבה שיש לך אוכלוסיה (גדולה) ברפיח היא בגלל שלמעשה פינינו אותם מאזורי לחימה אחרים, זו הסיבה שהם ברפיח. אז יש מקום מצפון לרפיח, מקומות שבהם סיימנו את הלחימה".
4 צפייה בגלריה
תקיפה ב רפיח רצועת עזה
תקיפה ב רפיח רצועת עזה
תקיפה ברפיח, היום. נתניהו מבטיח: מבצע בעיר - במוקדם או במאוחר
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
ראש הממשלה התייחס גם לחשש המצרי מפעולה ברפיח, והצהיר כי אין זו כוונתה של ישראל להביא לכך שהפליטים יחצו את הגבול לסיני. "אני חושב שהמצרים יודעים היטב שזו לא מטרתנו. וזו לא תהיה התוצאה. אנחנו מתואמים. אנחנו מדברים עם המצרים כל הזמן. לכן אני לא חושב שזו בעיה. הסכם השלום בין ישראל למצרים משרת את האינטרסים של שתי המדינות, והוא ימשיך לשרת את האינטרסים של שתי המדינות. אני לא חושב שהוא בסכנה כלשהי".
כשהמראיינת הקשתה עליו עם שאלות בנוגע למתיחות מול ממשל ביידן, וציינה בין היתר כי בוושינגטון מטילים ספק באסטרטגיה הישראלית במלחמה, נתניהו השיב לה: "את אומרת שאין בי אמון? טוב, לציבור הישראלי יש אמון בי". הוא טען עוד כי המדיניות שהוא מוביל "נכונה" וכי הישראלים תומכים בה. "הרבה דברים שנאמרו לנו תחילה על ידי חברינו הטובים ביותר התבררו כלא-נכונים. הם אמרו שאתם לא יכולים להיכנס למלחמה קרקעית ללא סיבוך עצום. הם אמרו שאתם לא יכולים להיכנס לעיר עזה, למנהרות, שיהיה מרחץ דמים. הכול התברר כלא-נכון", טען.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במדשאת הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במדשאת הבית הלבן
"לא יידחפו לנו מדינה פלסטינית לגרון". מתיחות מול ביידן
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
וכשברקע גם הדיווחים על כך שארה"ב בוחנת דרכים לקדם הקמת מדינה פלסטינית, ואולי אף להכיר בקיומה באופן חד-צדדי, נתניהו הזכיר בריאיון את ההחלטה ההצהרתית בשבוע שעבר בכנסת, נגד הכרה חד-צדדית שכזו. "העם הישראלי מאוחד כפי שלא היה אי-פעם בעבר. בשבוע שעבר 99 ח"כים הצביעו בכנסת על ההצעה שלי שאומרת שהדרך היא שאנחנו חייבים לנצח את המלחמה, ניצחון מוחלט, אבל אנחנו לא ניתן להכתבה בינלאומית של מדינה פלסטינית, שתידחף לנו בגרון ותסכן את ישראל. העם מאוחד סביב זה באופן מוחלט".