1 צפייה בגלריה
 ביג
 ביג
(צילום: באדיבות ביג)
בראש ובראשונה שואל עצמו האזרח הממוצע מאיפה מגיעה החוצפה? מאיפה מגיעה יומרתו של בעל עסק - עשיר, משפיע וחשוב ככל שיהיה – להניף אצבע ולתקוע אותה בעיניו של ציבור הלקוחות שלו? מאיפה שאבו בעלי רשת "ביג" את התעוזה להחרים את הצבעתם הדמוקרטית של מיליוני אזרחים במדינת ישראל?
את הודעתם אתמול (ראשון) על השבתת מרכזי המסחר ברחבי הארץ מצפון עד דרום, על רקע התקדמות החקיקה של צמצום עילת הסבירות, ניתן להבין רק על בסיס תפיסה אדנותית. או לכל הפחות זה מה שאנחנו, הציבור המשתייך למחנה הלאומי, מבינים בחודשים האחרונים.
בישראל קם דור חדש – "הדור הלא נכון". הוא תופס את היסודות המקודשים ביותר של הדמוקרטיה על תנאי בלבד. למשל, הוא יתגייס לצה"ל ולמילואים, אבל על תנאי בלבד. ברגע שנבחרה ממשלה על בסיס המחנה הלאומי – והיא תבקש ליישם מדיניות בהתאם לאידיאולוגיה שלה והתחייבויותיה לציבור – הופך שירות המילואים שלו לסוג של עשיית טובה, וגם היא על תנאי.
שלא לדבר על ההתנכרות המוחלטת להשקעה העצומה של הצבא, ובעצם של אזרחי ישראל, בהכשרות השונות שקיבלו המוחים, תוך זלזול בעובדה שהציבור בישראל מסתמך עליהם, ובעיקר תוך צפצוף מוחלט על המוסר שהטפתם לפני דקה וחצי.
האחים שלנו, האבות שלנו, מיטב הנוער שלנו, לא העלו על דעתם שלא להתגייס, גם בתקופות קשות מאוד שנגרמו מהחלטות ביטחוניות מופקרות, ע"ע אוסלו וההתנתקות. הבודדים שעשו זאת בזמן ההתנתקות ביקשו רק שלא להשתתף בגירוש עצמו, ושילמו על כך מחיר כבד.
קו ישר מחבר בין איומי הסרבנות הצבאית על רקע הרפורמה המשפטית לבין ההתנהלות של בעלי רשת ביג שהכריזו על השביתה מחר. גם הם מאמינים בכל ליבם שהם, בעלי ההון, אדונים במדינת ישראל. אף שהונם מגיע מקהל הצרכנים הישראלים המגיעים לקנות אצלם, הם רואים בהם מריונטות שניתן להשתמש בהן בתיאטרון בובות. היום זו הרפורמה, מחר זה יהיה משהו אחר.
מתן פלג יו"ר תנועת "אם תרצו"מתן פלגצילום: קובי דוברז


הם רק שכחו משהו: הציבור במחנה הלאומי התבגר. גם אנחנו לומדים, בזמן אמת, איך מתקבלות ההחלטות במדינה. על רקע זה, על הציבור הישראלי להדיר את רגליו ממתחמי ביג. כולנו למדנו שיעור מהציבור החרדי, שיודע לנהל מחאה באופן אפקטיבי. כך הוא הוריד על ברכיהם את ראשי רשת מאפיות "אנג'ל", בלי יותר מדי רעש, אבל עם נחישות. גם כאן נדרשים רק אורך רוח, סבלנות ודבקות במטרה.
אני אופטימי בנושא. אף אחד לא אוהב שמתייחסים אליו כאילו הוא משרת. גם לא לקוחות של הרשת שגילו שהחנויות במתחמים ייסגרו במועד אקראי סה או אחר כי ההכרעה בקלפי לא מצאה חן בעיני בעלי הרשת. הימור שלי: או שנראה התנצלות בקרוב, או שהרשת תיאלץ להפוך את שמה Small.
  • מתן פלג הוא יו''ר תנועת אם תרצו ומחבר הספר "מדינה למכירה"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il