מפקד מחוז תל אביב עמי אשד הודיע אמש (יום רביעי) כי הוא פורש מהמשטרה, ארבעה חודשים אחרי הודעת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שהצהיר שידיח אותו מתפקידו. בנאום פרישתו, שהצית מחאה סוערת בשורת מוקדים, הוא סיפר כי התקשה לעמוד בציפיות בנוגע לטיפולו במפגינים נגד המהפכה המשפטית. "יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה", אמר. במקביל להצהרתו, אלפי מפגינים הבעירו מדורות וחסמו כבישים בהפגנה שנמשכה שעות ארוכות.
5 צפייה בגלריה
עמי אשד בהצהרה לתקשורת
עמי אשד בהצהרה לתקשורת
"אסור שמפקד מחוז לא יאמר את דעתו". אשד
(צילום: יאיר שגיא)
אשד פתח את דבריו במתקפה: "הודחתי בחודש מרץ על רקע פוליטי, בשיחת טלפון. 33 שנות שירות במדים, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. כל זאת בשל הסיבה הפשוטה - עמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק".
הוא התייחס לביקורת שהופנתה אליו מכיוונו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, וציין: "הציפיות כללו את שבירת הכללים, הנהלים והסדר הארגוני, והתערבות בוטה בקבלת החלטות ושיקול הדעת המבצעי. יכולתי בקלות להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב. אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים".
5 צפייה בגלריה
הצתה בהפגנה סמוך לקפלן
הצתה בהפגנה סמוך לקפלן
במקביל לנאום: ההפגנה שהוצתה בתל אביב
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
5 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
(צילום: AP Photo/Oded Balilty)
הוא הוסיף: "כמפקד, חינכתי דורות של שוטרים להכיר במגבלות הכוח, לשמור מכל משמר על החוזה שלנו מול הציבור. התעקשתי במהלך המחאה פעם אחר פעם שמחוז תל אביב בפיקודי יוכיח שאפשר וחייב לאפשר מחאה - וגם לקבוע לה גבולות ברורים על פי החוק. לצערי, בפעם הראשונה בשירות של שלושה עשורים, נתקלתי במציאות הזויה שבה שקט וסדר הם לא ההישג הנדרש ממני אלא בדיוק ההפך".
אשד המשיך לתקוף בחריפות ואמר: "מכונת הרעל המשוכללת שהופנתה נגדי ברשתות, הובילה גם לאיומים ממשיים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר. כל אלו לא ריפו את ידי לרגע. מול עיניי היו כל העת מפת דרכים אחת ומצפן אחד - איזונים ובלמים, ספר החוקים הישראלי וכללי המוסר והצדק".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
תקף את בן גביר: "איני מתכוון לשתף פעולה עם סבב המינויים המלאכותי"
(צילום: נחום סגל)
הוא התייחס לטענת בן גביר כי העברתו מתפקידו אירעה בשל "סבב מינויים מתוכנן מראש, לא הדחה", וציין: "בימים האחרונים קיבלה ההדחה הפוליטית שלי תוקף פרוצדורלי במסווה של סבב מינויים מיותר. איני מתכוון לשתף פעולה עם הסבב המלאכותי ולקבל את ההדחה הפוליטית שלי מפיקוד על מחוז תל אביב". בינתיים, ל-ynet נודע כי בן גביר נפגש היום עם סגן מפקד מחוז חוף תת-ניצב דוד בואני, המיועד לתפקיד ראש אגף ההדרכה במשטרה שעליו ויתר אשד - ויועלה לדרגת ניצב.
אשד סיכם: "במעמד זה אני קורא לחבריי לסגל הפיקוד במשטרת ישראל לעמוד כמו צוק איתן, לדבוק בערכי הארגון ולהתעלות מעל השיקול האישי הרגעי. שוטר הוא שליח ציבור, עובד ציבור ומחויב לציבור. אסור ש'תקדים עמי אשד' יהלך אימים על מפקדי משטרת ישראל. אסור שמפקד מחוז לא יאמר את דעתו, אסור שמפקד מחוז יגמיש את ערכיו. אני מחזק את שוטרי מחוז תל אביב המוכיחים כל שבוע זה חמישה חודשים שאפשר לאזן בין דרישות החוק לזכויות האזרח, ובתווך להמשיך להילחם בטרור ובפשיעה. אני מצדיע לכם".

לאחר הודעתו, אשד העביר את סמכויותיו לסגנו תת-ניצב דוד פילו, שפיקד אתמול על ההפגנה ועל חסימות הצירים בנתיבי איילון. כעת, למעט אם יתרחש אירוע חירום, פילו הוא המפקד בפועל על מחוז תל אביב. מי שיחליף את אשד הוא ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה. טקס החילופים צפוי להתקיים ב-19 ביולי במחוז תל אביב.
מאז הנאום, הרוחות במשטרה סוערות. המפכ"ל תת-ניצב יעקב שבתאי, שלא הוזכר בהצהרתו של אשד, טרם הגיב על הדברים. מנגד, גורמים בכירים במשטרה ציינו כי "קיימת תרעומת בקרב כלל הניצבים והמפקדים על כך שאשד צובע אותם ואת הארגון בצבע פוליטי".
לדבריהם, "המשטרה הצליחה לשמר את עצמה מחוץ לשיח הפוליטי מתחילת המחאה ועד היום. יש מדיניות אחידה וסדורה שחלחלה עד אחרון השוטרים, למעט כמה מקרים בודדים ביותר ביחס למאות אירועים. עם כל הכבוד לחיבור שנוצר בין אשד למחאה, היה סבב ניצבים מתוכנן, והיה לו ברור שהוא לא יישאר בתפקידו. תמוה שמפקד המתיימר להיות כזה עד לרגע האחרון, נוטש את המשמרת ונותן לפקודיו להתבוסס בכאוס שיצר".
הבוקר, ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) מתח גם הוא ביקורת על נאומו של אשד, ואמר בריאיון ל-ynet Live: "אני חש לא מאוד בנוח שלובש מדים נושא נאום כזה. מדובר באירוע חריג שבו ניצב מכהן שמבקש מהמפכ"ל להתראיין, מקבל אישור".

מנגד, מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס משה קראדי תמך בדברי אשד: "לוקחים קצין משטרה שהגיש את מיטב ומרב שנותיו להגנה על תושבי מדינת ישראל וביצוע שלטון החוק, ומראים לו את הדרך החוצה רק כי הוא העז לפעול לפי החוק והפעיל שיקול דעת. מצד שני, ראינו נקודת אור - קצין עם עמד שדרה שמציל את מעט כבודה של המטרה שנשארה, ואומר 'עד כאן, אני אפעל אך ורק על פי החוק וערכי משטרת ישראל, גם אם אשלם מחיר אישי, אלך הביתה ולא אהיה מפכ"ל'".
הוא הוסיף: "אשד אמר את האמת שלו. אפשר לחלוק עליה, אפשר לקבל אותה, זאת האמת שלו - שהוא חשב שלנוכח העובדה שהביאו אותו למצב הזה, הוא צריך לספר לעם ישראל למה הרחיקו אותו. הוא היה באותם מקומות שבהם הוא קיבל פקודה כנראה לשלוח אנשים למיון באיכילוב ולרוצץ גולגולות".