מחלקת המדינה האמריקנית דחתה הערב (שלישי) את טענתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה החלטת מועצת הביטחון פגעה במאמצים לשחרור חטופים. "ההצהרה הזו לא מדויקת", אמר דובר המחלקה מתיו מילר. לדבריו, תשובת חמאס הוכנה לפני ההצבעה במועצת הביטחון, ולכן - הוא הגדיר את טענות לשכת נתניהו כ"לא הוגנת".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ארה"ב: הטענה של נתניהו לא מדויקת
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
לשכת נתניהו טענה הבוקר כי עמדת חמאס, שדחה את ההצעה שגובשה בין השאר באמצעות ארה"ב, "מוכיחה באופן ברור שחמאס לא מעוניין בהמשך המו"מ - ומהווה עדות מצערת לנזקים של החלטת מועצת הביטחון. חמאס שוב דחה כל הצעת פשרה אמריקנית וחזר על דרישותיו הקיצוניות: סיום מיידי של המלחמה, נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה והשארת השלטון כדי שיוכל לחזור פעם אחר פעם על הטבח של ה–7 באוקטובר, כפי שהבטיח לעשות".
לפי לשכת רה"מ, "חמאס סירב לכל הצעת פשרה אמריקנית, וגם בירך על החלטת מועצת הביטחון. ישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס, ותמשיך לפעול כדי להשיג את כל מטרות המלחמה: לשחרר את כל החטופים, להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".
מנגד, זמן קצר אחרי הודעת ישראל הודיע משרד החוץ הקטארי כי הוא לא מזהה "השפעות שליליות" על המו"מ, שלטענתו נמשך. ברויטרס דווח מפי "מקור הבקיא במו"מ" כי צוותי המוסד נשארים בדוחא, והשיחות בפועל נמשכות. לטענת הגורם, רק צוות קטן חוזר לישראל להתייעצויות. בישראל, נדגיש, טענו בתוקף שצוות המו"מ הוחזר.

גלנט ואוסטין נפגשו בפנטגון; הנייה וחמינאי נפגשו באיראן

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין נפגשו בפנטגון, ודנו על התקדמות הלחימה, המאמצים להשבת החטופים וחיזוק שיתופי הפעולה הביטחוניים-אסטרטגיים בין המדינות. גלנט הודה לאוסטין על ההזמנה, ואמר כי "המו"מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו להגביר את הלחץ הצבאי, ולשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט נפגש בשעה זו עם עמיתו מזכיר ההגנה הגנרל לויד אוסטין בפנטגון: ״המו״מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו להגביר את הלחץ הצבאי, ולשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים״
שר הביטחון יואב גלנט נפגש בשעה זו עם עמיתו מזכיר ההגנה הגנרל לויד אוסטין בפנטגון: ״המו״מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו להגביר את הלחץ הצבאי, ולשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים״
"בשעה שאנו כאן, מנהיג חמאס ובכירי הממשל האיראני נפגשים". המשלחת הישראלית בפנטגון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט התייחס לביקורו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה באיראן, והוסיף: "בשעה שאנו יושבים בפנטגון, בצידו השני של העולם נפגשים מנהיג חמאס עם בכירי הממשל האיראני". לדבריו, "אין ביטוי מוחשי יותר למלחמתו של העולם החופשי מול הציר המקדם טרור".
לפני הפגישה בין השניים אמר אוסטין כי הגנה על האזרחים הפלסטינים היא "ציווי מוסרי ואסטרטגי". אוסטין כינה את המצב ברצועת עזה "קטסטרופה הומניטרית", והוסיף: "מספר ההרוגים בעזה הרבה יותר מדי גבוה וכמות הסיוע שנכנס נמוך מדי. האסון ההומניטרי ברצועה מחמיר".
אוסטין הוסיף כי הוא וגלנט ידונו על דרכים להקל על המשבר ההומניטרי ועל אפשרויות נוספות להתמודדות עם מעוזי הטרור ברפיח. למרות המשבר ביחסים בין המדינות, אוסטין הבהיר כי הקשר הביטחוני בין ישראל לארה"ב "בלתי ניתן לערעור".
לצד שר הביטחון השתתפו בפגישה מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, ראש מטה שר הביטחון, שחר כץ, המזכיר הצבאי לשר הביטחון, תת-אלוף גיא מרקיזנו, שגריר ישראל בארצות הברית, מייק הרצוג, נספח ההגנה בארצות הברית אלוף הידי זילברמן וראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') דרור שלום.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה בביקור באיראן וחמינאי
איסמעיל הנייה בביקור באיראן וחמינאי
הנייה: "ישראל בבידוד פוליטי חסר תקדים"; חמינאי: "לא נהסס לסייע לפלסטין ולעזה"
במקביל, הנייה, נפגש בטהרן עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, שאמר לו כי "איראן לעולם לא תהסס לסייע לפלסטין ולעזה". לפני כן, מנהיג חמאס נפגש עם שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, ואמר כי "ישראל לא הצליחה להשיג את מטרותיה באמצעות התוקפנות ברצועת עזה". לדבריו, "אנחנו בשלב היסטורי ונקודת מפנה גורלית בסכסוך, העם הפלסטיני וההתנגדות איתנים מול רצח העם. החלטת מועצת הביטחון להפסקת אש - מעידה כי ישראל בבידוד פוליטי חסר תקדים".
גם מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, הגיע לביקור בטהרן לטובת שיחות עם בעלי תפקידים איראנים. "נשבור את ישראל ונביס אותה בעזרת האיסלאם, הקוראן והתמיכה של איראן בעם הפלסטיני", אמר נחאלה.