לאחר חשיפת ynet על נסיעתו של חבר קבינט המלחמה ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לארה"ב, ללא אישורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרוחות במערכת הפוליטית סוערות. השר דודי אמסלם, מקורבו של נתניהו, זעם הבוקר (ראשון) על נסיעת גנץ לוושינגטון. "מר גנץ, כניסתך לממשלה היתה על מנת לייצר אחדות בחירום, ולא כדי להיות סוס טרויאני", כתב ברשת החברתית X.
"הנסיעה שלך הבוקר לארצות הברית היא בניגוד מוחלט לתקנון הממשלה (אתה זה שתמיד בוכה שמפרים הסכמים). האמריקנים כנראה רואים בך את הכתובת כדי להוביל תהליך של מדינה פלסטינית והפסקת הלחימה בעזה. להזכירך נכנסת לממשלת החירום כדי לייצר קונצנזוס בזמן המלחמה - ולא כדי לעצור את צה"ל מלנצח את המלחמה ולייצר הזדמנות להוביל תהליך של הקמת מדינה פלסטינית שתחסל את מדינת ישראל". חבר הכנסת ניסים ואטורי טען כי משמעות נסיעת גנץ היא סיום דרכו בממשלה.
2 צפייה בגלריה
גנץ ונתניהו
גנץ ונתניהו
בליכוד זועמים, במחנה הממלכתי מסבירים: האמריקנים פנו
(צילום: חיים צח /לע"מ)

השר גדעון סער מתח אף הוא ביקורת על נסיעת גנץ, ואמר בריאיון בגלי צה"ל כי "אני מקווה וגם מאמין שהנסיעה תביא תועלת למדינת ישראל. כנראה שהדברים לא תואמו מראש - וחבל שהדברים לא תואמו מראש". לדבריו, הוא לא יודע אם אכן הנסיעה לא תואמה. "אתם יכולים לשאול אותם. אני לא יודע. אני מכיר בחשיבות של נסיעות מדיניות, אנחנו בתקופה שצריך להגדיל את המגע שלנו עם העולם, את ההסברה שלנו בעולם, אני עצמי הייתי בברלין לפני כשבועיים, גם לפגישות מדיניות, גם להסברה מדינית. פגשתי שם בכירים בממשל הגרמני. כמובן תיאמתי את הדברים, זה חלק מהעניין", אמר.
ואילו ח"כ אלון שוסטר מסיעתו של גנץ טען כי האמריקנים הם אלה שפנו לגנץ. "הייתה שיחת טלפון לתיאום המסרים. היה חשוב לעשות את זה באופן ישיר עם ראש הממשלה. כדאי שנתניהו יתעלה לגודל השעה. נעשה את כל מה שצריך כדי להוביל את ישראל בצמתים הקריטיים שלה".
"גם אנחנו אוכלים צפרדעים מגורמים קיצוניים בממשלה", אמר שוסטר, "לא רק אנחנו אומרים את זה, גם ארה"ב. הדירוג בין החזיתות וניהול השלבים השונים בעזה רשום על שמם של שני רמטכ"לים ושר ביטחון לשעבר בתיאום עם רה"מ. מקווים לתשובות ראויות בהקדם מהאויב. מקווה שהחטופים, יגיעו אלינו בשבועות הקרובים".
2 צפייה בגלריה
דודי אמסלם נואם במליאת הכנסת
דודי אמסלם נואם במליאת הכנסת
דודי אמסלם: "סוס טרויאני". גדעון סער: "חבל שהדברים לא תואמו"
(צילום: קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי)
שוסטר אף הוסיף כי צריך לקבוע תאריך מוסכם לבחירות כבר ב"חודשים הבאים" ולא בשנים הבאות כפי שהתבטא נתניהו בעניין. "אחרי הכישלון הקולוסאלי. אני לא יודע אם זה יבשיל, אבל זה חיוני ביותר. לא הייתי רוצה שההחלטה המובנת מאליה תזדקק ללחץ ציבורי מאסיבי", סיכם.

״הרבה רעש, אך אמת פשוטה"

גם השר חילי טרופר הגיב לדברים: ״״הרבה רעש, אך אמת פשוטה. גנץ טס לארצות הברית לפגישות חשובות, משום שישראל במלחמה והקשר עם ארצות הברית אסטרטגי עבור ישראל ועבור הניצחון המלחמה. אתגרי הלגיטימציה להמשך המערכה, רכישת ציוד ואמצעים, תמיכה במוסדות הבינלאומיים וכמובן קידום מתווה להשבת חטופים, הם לא ענין מפלגתי, אלא ענין לאומי"
"אכן יש ראש ממשלה אחד לישראל ואכן יש ממשלה אחת, אך יש לנו גם ישראל אחת וכל מי שיכול להירתם לטובת הצלחה במלחמה חייב להירתם. גנץ עצמו התקשר לעדכן את ראש הממשלה בדבר הטיסה וביקש ממנו לתאם מסרים מאוחדים לטובת מדינת ישראל. זהו אינטרס ישראלי לחזק את היחסים עם ארצות הברית ולקדם שיתופי פעולה נדרשים בעת מלחמה. כעת זמן לדחוק אגו הצידה, להניח חישובים פוליטיים בצד, ולהתרכז בשותפות לטובת מדינת ישראל״.
מוקדם יותר היום נודע ל-ynet כי בזמן שגנץ עושה את דרכו לוושינגטון, גורמים שמעורים בפרטי הביקור אמרו כי היו ניסיונות לתאם פגישה גם עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אך לא ברור אם זו תתקיים. אחת האפשרויות שעלתה היא שביידן ייכנס במפתיע לאחת מפגישותיו המתוכננות של גנץ בבית הלבן, עם סגנית הנשיא קמלה האריס או עם היועץ לביטחון לאומי של ביידן ג'ייק סאליבן.
כ"נקמה" על הביקור ללא תיאום, לשכת רה"מ סיפקה הנחייה חריגה למדי לשגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג, שלא להתלוות לפגישות חבר קבינט המלחמה גנץ עם בכירי הממשל האמריקני. ההנחיה הברורה להרצוג הייתה: "אל תטפל בביקור". יש לציין כי מכיוון שהביקור לא אושר על ידי הממשלה הוא לא ימומן על ידי המדינה אלא על ידי תקציב מפלגתו של גנץ. עם זאת, לגנץ מתלווים מאבטחים.