חמאס הודיע אמש (שני) כי הוא "מסכים" לעסקה, צה"ל החל הלילה בפעולה קרקעית ברפיח - ומשפחות החטופים נותרו בחשיכה. כמה מהן חסמו אתמול בערב את איילון ושרפו שעון חול ענק במחאה על כך שהממשלה שורפת את הזמן של החטופים בשבי. יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד כהן, השתתף בהפגנה אמש, והיום הוא אמר בריאיון לאולפן ynet כי "מדובר במערכת ספינים ענקית של ישראל, חמאס והמתווכות".

"הייתה תחושה שמשהו משתנה, זה באמת הגיע בהפתעה", אמר כהן על ההפגנה אתמול. "אני הגעתי לשם והיו כמה עשרות של מפגינים, זה נראה כמו עוד הפגנה שגרתית מול שער בגין. לאט לאט הצטרפו הרבה אנשים, וזה הגיע ממש לאלפים. זה באמת כבר נתן אופטימיות, הנה הולכים סוף סוף לעסקה, ואז התחילו הספינים הישראליים. ההודעה האחרונה שראינו מגורם ישראלי זה פשוט שמצרים הגמישה את הפרמטרים באופן חד-צדדי, שזה נראה כמו תרגיל. היום אנחנו שומעים ההסכמה של החמאס היא עסקה בתרגיל. כמובן שבמקביל ראינו את הכניסה לרפיח, שגם היא כניסה מוגבלת".
על ההצהרה של השר בני גנץ אתמול אחרי תשובת חמאס והכניסה לרפיח אמר: "עם כל לגנץ, אני כבר הרבה זמן קורא לו לבוא לדבר איתנו. גם מול הבית שלו בראש העין הוא התעלם מאיתנו. יש פה מערכת ספינים. אני לא אומר שהחמאס הוא צדיק גדול, חמאס הוא אויב מר שצריך להשמיד אותו והגיע הזמן לזה. יש פה מערכת ספינים ענקית של ישראל, של חמאס, של האמריקנים, של מצרים, של קטאר. כולם פה עושים חגיגת ספינים. לנו נמאס מזה. ועל הדרישות החדשות של חמאס - 40 מחבלים או 50 על חיילת, חיים או מתים - די תעזבו את זה. בואו נתחיל בעסקה. צריך להתחיל במשהו. אגב, גם למשפחות החללים יש זכות לקבל את הגופה של היקר להן בחזרה. בואו נפסיק עם כל הספינים האלה".
4 צפייה בגלריה
נמרוד כהן
נמרוד כהן
נמרוד כהן. "קודם תחזירו את החטופים, אחרי זה תחשבו איך לחסל את חמאס"
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס פלמחים
שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס פלמחים
גלנט. "אמר שאם ניתן לחמאס את מה שהוא רוצה - הוא ירצה גם את ירושלים"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון )
לדבריו, "האישור של חמאס להסכם בא לפני הכניסה של כוחות צה"ל לרפיח. אז גורמים מקצועיים, שאלה השב"כ המוסד, אומרים שזאת מלכודת. איפה הם היו ב-7 באוקטובר עם כל המקצועיות שלהם. אני היום לא מאמין לשום גורם ישראלי צבאי, ממשלתי, מקצועי, אני לא מאמין לאף אחד. כל אחד שמדבר אני שואל אותו שאלה פשוטה, איפה הייתם ב-7 באוקטובר? למה לא עשית את התפקיד שלך? את המשכורת שלך קיבלת, את תנאי הפנסיה שלך קיבלת, ישבת יפה במשרד שלך או נפשת באילת בזמן שהבן שלי ישב שם חטוף בגבול, אף אחד לא בא לחלץ ולעדכן אותו שמאות מחבלים עומדים לפלוש. שלחת אותו עם טנק מקולקל. אז עם כל הכבוד לכל גורמי המקצוע עם כל הפרשנויות שלהם, בסוף לכולם יש אג'נדה, בסוף לכולם יש רצון להגן על התפקיד שלהם ואחר כך להגיד 'אמרתי לכם, צדקתי'. די מספיק עם זה. בואו נתחיל בעסקה.
"התחילה עסקה לפני 160 יום ועל דברים קטנוניים ישראל הפסיקה את זה בגלל שהחמאס שינה תנאים. החמאס שינה תנאים, אבל הבן שלי קיבל תוספת של 160 יום לפחות בתוך מנהרות עזה. אז מספיק עם זה. ישראל הפסידה כבר ב-7 באוקטובר, ישראל צריכה קודם כל לתקן את השאריות של מה שאפשר לתקן, וזה החזרת החטופים. המתים כבר לא יחזרו, הקיבוצים יישארו שרופים ולא ישוקמו עד שתיגמר המלחמה, כנ"ל בצפון. אז קודם כל מתקנים את מה שנשאר לתקן, אחרי זה הולכים לפעולות הרואיות של חיסול החמאס, 'ניצחון מוחלט' וכל הפתגמים היפים האלה".
על המשך ההפגנות אמר: "אנחנו ממשיכים להפגין. אנחנו בערב ממשיכים להפגין. איפה שתהיה הפגנה אנחנו נלך לשם. איפה שנוכל להביע את צעקתנו, אנחנו נביע אותה ברחובות ואנחנו נצעק לכל תושבי ישראל - אנא בואו הצטרפו אלינו, עזרו לנו לסיים את הסאגה הזאת שכבר נמשכת 214 ימים. אנחנו רוצים לראות את הציבור בא ואומר שנמאס, מספיק עם המשחקים, מספיק עם הספינים, מספיק עם כל מיני גורמים מקצועיים וגורמים צבאיים שיושבים במשרדים ממוזגים ומביעים את דעתם החלומית בנוחות. אנחנו יוצאים לרחובות, אני כל יום שעות ברחובות, צועק 'תחזירו את הבן שלי, תחזירו את כל החטופים', אחרי זה תשבו ותתכננו תוכניות איך לחסל את החמאס".


על הפגישה עם שר הביטחון יואב גלנט אתמול אמר: "הפגישה הזאת בעצם נמסרה לנו שלשום, כלומר פגישה מהיום למחר. גלנט השתמש בנו לאיזשהו ספין של 'עסקים כרגיל'. הוא ידע שאנחנו, הורי החיילים, נוציא הודעה על זה שדיברנו עם גלנט, כדי לבוא להגיד שאנחנו כאילו בעסקים כרגיל, הוא בוא ועשה הסחה. בפגישה עצמה שאלתי אותו באופן ישיר האם ממשלת ישראל מוכנה להפסקת אש תמורת עסקה כוללת לשחרור החטופים, והוא ניסה להתחמק מתשובה. בסוף הצלחתי לחלץ ממנו משהו בסגנון 'אם נסכים אז החמאס יבוא בעוד דרישות'. זה כאילו משחק האמים. 'אנחנו לא נגיב קודם כי הם אחרי זה יגידו משהו אחר'.
"לא היה לו משהו חדש לבשר לנו, זה לא שפתאום הוא אמר 'שמעו אנחנו הולכים לעסקה'. זה המשפטים עם האמירות הרגילות שתמיד השמיע לנו, 'רק לחץ צבאי יוריד את החמאס על ברכיו ואנחנו נעשה הכול להחזיר את החטופים'. משפטים כאלה ואחרים. לא הייתה לו איזה בשורה חדשה להביא לנו, אבל כשניסיתי לדרוש ממנו ולבקש תשובה ישירה האם ישראל - מדינת ישראל וממשלת ישראל - תסכים להפסקת אש כוללת כדי להחזיר את כלל החטופים, הוא ניסה להתחמק והתשובה הכי ישירה שהוא נתן זה 'אם נסכים החמאס ירצה עוד דברים', ואפילו הזכיר את ירושלים. הוא אמר 'אם ניתן לחמאס את מה שהוא רוצה, הוא ירצה גם את ירושלים'. זה משחקי חתול ועכבר".

"כניסה לרפיח - גזר דין מוות לחטופים"

מול שגרירות ארה"ב בתל אביב התקיים בצהריים מיצג בהובלת יפעת קלדרון, בת דודתו של החטוף עופר קלדרון, לציון שבעה חודשי לחימה מאז 7 באוקטובר. במסגרת המיצג עמדו שבע נשים, בהן קלדרון, עם "דם על הידיים" מעל לקבר - כשהמסר הוא ש"כניסה לרפיח היא גזר דין מוות לחטופים".

"ממשלת הדמים מקריבה את החטופים, לא ניתן לה לקבור את העסקה הזאת. ממשלת ישראל משחקת בחייהם של 132 החטופים, המוחזקים בשבי שבעה חודשים רעים", נמסרה ממארגני המיצג.
יפעת קלדרון אמרה: "החטופים מתים לנו, אזל להם הזמן. תקיפות ברפיח מסכנות אותם. כבר היום, לפי הערכות פחות ממחציתם נותרו בחיים. בלי השבת החטופים אין לנו זכות קיום. יש חלון הזדמנות צר להצלת חיים, וצריך לעשות הכול להחזיר אותם. לנתניהו אין מנדט לפספס הזדמנות לעסקה, לא הפעם".
4 צפייה בגלריה
מיצג שבעה חודשים מה-7 באוקטובר מול שגרירות ארה"ב
מיצג שבעה חודשים מה-7 באוקטובר מול שגרירות ארה"ב
"ממשלת הדמים מקריבה את החטופים, לא ניתן לה לקבור את העסקה"
(צילום:  יפעת קלדרון)
4 צפייה בגלריה
מיצג שבעה חודשים מה-7 באוקטובר מול שגרירות ארה"ב
מיצג שבעה חודשים מה-7 באוקטובר מול שגרירות ארה"ב
(צילום:  יפעת קלדרון)
בתוך כך, יותר מ-100 חיילי מילואים פנו היום במכתב לקבינט המלחמה, ובו הם דורשים למצות כל סיכוי לעסקת חטופים. "אנו קוראים לשרים ולחברי הקבינט המדיני-ביטחוני לגלות את האומץ הדרוש בשביל להגיע להסכם ולהבטיח את החזרתם המיידית של החטופים. מעשה זה אינו רק הכרח אסטרטגי אלא צו מוסרי, שלשמו אנו נלחמים", אמר אור שנייברג, סרן (במיל') ויוזם המכתב. "המשימה שלנו הייתה ברורה מההתחלה - לא יצאנו לקרב כדי לנקום, אלא כדי להשיב הביטחון למולדת ולקיים את החובה המוסרית שלנו כלפי אחינו ואחיותנו שנחטפו. אנחנו מצפים ממשלת ישראל לגלות את האומץ הדרוש להשלמת העסקה ולהשיב במהרה את כל החטופים הביתה. לא נסלח להנהגה שתיכשל בחובתה להחזיר הביתה את אלו שהפקירה".
שנייברג, קצין במילואים שנפצע בלחימה בחאן יונס, הוסיף: "בניגוד לנרטיב שיש מי שמנסה להפיץ כי אם המלחמה תיעצר לרגע אז הרי שהלוחמים נלחמו לחינם, במכתב החותמים כותבים שהם יצאו לקרב בידיעה שאם חס וחלילה ייפלו בשבי - מדינת ישראל תעשה הכל על מנת להשיבם. יותר מכך, ההישגים שנמחקו נמחקים בשל חוסר מעש, היעדר הכרעה והססנות של הממשלה בראשותו של נתניהו".
אמש, לאחר שהסתיימה ההתייעצות בקבינט המלחמה על תשובת חמאס, שבעקבותיה התקבלה החלטה להמשיך בלחימה ברפיח תוך הערכות להוצאת משלחת למו״מ בקהיר, הועבר עדכון למשפחות החטופים. סמוך לחצות גפ קיים מתאם השבויים והנעדרים גל הירש  שיחות עדכון עם עמיתיו, מתאמי השבויים והנעדרים מארה״ב, בריטניה, קנדה, גרמניה ואוסטריה. היום צפוי הירש לקיים עדכון לשגרירי מדינות החטופים.