פינוי המאחז "אור חיים" בשבוע שעבר, שהוקם לזכרו של הרב חיים דרוקמן כפי שנחשף ב-ynet, עורר משבר בקואליציה, כששר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' עומדים בשני צדי המתרס. פעילת הימין דניאלה וייס אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי שר הביטחון גלנט "ילמד שיש סדר בעולם, ויפסיק לקדם אג'נדה של הגבלה על התיישבות ביהודה ושומרון".
לדבריה, גלנט "מחויב להסכם הקואליציוני. חייבים להפסיק עם הניסיון לקדם אג'נדה של הגבלה על התיישבות ביהודה ושומרון ולתת הפקרות מוחלטת לערבים. האפליה הזאת צריכה להיפסק, עם כל הכבוד". באשר ללחץ האמריקני ולהתנגדות הנחרצת של הממשל שם להכשרה של מאחזים בלתי-חוקיים אמרה וייס: "הם לא רלוונטיים כאן. הם לא יכתיבו למדינת ישראל איפה מקימים יישובים ואיפה לא. יש אפליה בוטה והיא באחריות ראש ממשלה ושר הביטחון".
- ככל שזה תלוי בכם יהיו עוד יישובים? עוד "חומשים" ו"אביתרים", גם ללא תיאום ואישור לדרישת נתניהו? "אז אני מודיעה מראש - הולכים להיות הרבה יישובים. אנחנו נעודד, והממשלה תיקח את זה בענק, כמו שעשתה בעבר".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
בימין ביקרו בחריפות את שר הביטחון, על אף שהמהלך זכה לגיבוי מרה"מ נתניהו. גלנט
(צילום: EPA )
ההחלטה של שר הביטחון גלנט בגיבויו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפנות את המאחז "אור חיים", עוררה זעם גם בקרב חברי הליכוד. עורך הדין אביעד ויסולי, יו"ר נאמני ארץ ישראל בליכוד, ביקר בחריפות נגד גלנט, ובריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio אמר הבוקר: "הבהרנו לו - אם לא תייצג את ערכי הליכוד, אתה תעזוב".
"שלחנו התראה לגלנט שהצעד שלו עומד בניגוד לערכי הליכוד, והוא אמור לייצג את המפלגה במשרד הביטחון, ולא כל גורם אחר - כמו מנהל תיאום הפעולות השטחים או המנהל האזרחי, שאנחנו מכירים את העמדות שלהם", אמר עו"ד ויסולי. הוא הוסיף: "שר הביטחון היה צריך לשים סדר עדיפויות, ולהגיד למתפ"ש ולמנהל האזרחי שקודם כל מטפלים בבנייה הלא חוקית של פלסטינים ביהודה ושומרון, לפני המאחז לזכר הרב דרוקמן".
- אבל גם לשיטתו של סמוטריץ' בסוף היה צריך לפנות את המאחז, פשוט לא עכשיו. הוא רצה לדחות את זה. "היה צריך ללכת לבית המשפט ולקבל צו, המנהל האזרחי תמיד קופץ עם סדרי עדיפויות. גלנט היה אמור להבהיר להם שהם השתנו, ומסתבר שהוא שכח ועדיין חושב שהוא נמצא במטכ"ל. אמרנו לו שאם הוא לא ייצג את ערכי הליכוד, הוא יעזוב את התפקיד כמו שמשה בוגי יעלון עזב, פוטר".
- אתם מתכוונים לסלק את יואב גלנט מהליכוד? "אם הוא יעשה עוד כמה טעויות מהסוג הזה, כנראה שהוא ימצא את עצמו מחוץ לליכוד".
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
"הסמכות על המינהל האזרחי אמורה להיות בידיים של בצלאל סמוטריץ'". שר האוצר
(צילום: אלכס גמבורג )
יו"ר תנועת אמונים ופעיל הימין צבי סוכות, איש הציונות הדתית שעתיד להיכנס לרשימתה, אמר הבוקר בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio כי החרמת שרי הציונות הדתית את ישיבת הממשלה באה במחאה על "אי כיבוד ההסכמים הקואליציוניים".
לדבריו, "תפקידה של ממשלת ישראל הוא לקבוע איפה יהודים יגורו ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות. בדיוק לכן אנחנו מתעקשים על קיום ההסכמים הקואליציוניים". הוא הוסיף: "ברגע שהמנהל האזרחי יהיה אצלנו, אז אנחנו מצפים שהדברים יהיו מתואמים".
- אבל כשביקשתם את ההסכם הקואליציוני וניצלתם את חולשתו או הסחת דעתו של נתניהו בעניין הזה, היה ברור לכם שזאת בעיה, שהצבא יהיה כפוף לשני שרים. מה חשבתם שיקרה? שסמוטריץ' יהיה אחראי על הקמת או הורדת מאחזים? "בסופו של דבר חתמו על הסכם מאוד מפורט עם דברים מאוד ברור. וכן, הסמכות על המינהל האזרחי אמורה להיות בידיים של בצלאל סמוטריץ'. אלו ההסכמים".
- ואז? הוא יהיה אחראי על פינוי? "בוודאי. הוא יהיה אחראי על אכיפת חוק אחיד ביהודה ושומרון".