4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
נתניהו עשה שריר מול סמוטריץ' - ושלח מסר לאמריקנים
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי)
ההחלטה של שר הביטחון יואב גלנט בגיבויו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפנות בזריזות את המאחז "אור חיים", שהקמתו בשעת לילה בשומרון לזכרו של הרב חיים דרוקמן נחשפה ב-ynet, קשורה ללחץ האמריקני ולהתנגדות הנחרצת של הממשל שם להכשרה של מאחזים בלתי-חוקיים. נתניהו אמנם ניהל את הקרב מול בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ועשה מולם שריר במטרה להראות להם שהוא "בעל הבית" האמיתי - אך למעשה ביקש להוכיח לאמריקנים שהוא אכן עם ידיים על ההגה.
רק ביום רביעי האחרון התבטא בנושא שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio: "יש לי ביטחון גדול בראש הממשלה. כפי שהוא אמר פעמים רבות, הוא אחראי במידה רבה מאוד והוא עם הידיים על ההגה, ואנחנו נעבוד איתו כדי להמשיך להבטיח שהמכונית נשארת על הכביש".

סערת מאחז "אור חיים" - כתבות נוספות:

נתניהו רצה להעביר לבית הלבן מסר שהוא וגלנט הם הסמכות העליונה ביהודה ושומרון, ושהוא רואה את התמונה הרחבה - מה שמראה כי האמריקנים אכן יושבים חזק מאוד על הממשלה הזו ולא נותנים לה "לרדת מהמסלול".
מוקדם יותר השבוע, בגלל ביקורו בישראל של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, ביקשה לשכת ראש הממשלה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים לדחות דיון על בנייה של 100 יחידות דיור ליהודים בשכונת נוף ציון הצמודה לג'בל מוכבר שבמזרח העיר - מתוך רצון לא להביך את סאליבן עם אישורי בנייה במזרח ירושלים תוך כדי שהותו בארץ.
יש לזכור גם כי לפני הקמת הממשלה העבירו האמריקנים לנתניהו מסרים חד-משמעיים נגד האפשרות שסמוטריץ' ימונה לתפקיד שר הביטחון - ואף רמזו כי הדבר יוביל לפגיעה ברמת שיתוף הפעולה של ארה"ב עם ישראל. האמריקנים עדיין מתעקשים על שמירה על פתרון שתי המדינות, ומבחינתם צעדים כמו הכשרת מאחזים בלתי-חוקיים ובנייה בהתנחלויות מחבלים בנתיב הזה.

בהודעת הגיבוי לגלנט שפרסם נתניהו אחרי המתקפות החריפות מצד השרים וחברי הכנסת של הציונות הדתית ועוצמה יהודית בעקבות פינוי המאחז נכתב כי "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה". אם הדברים אכן יתנהלו כך - מדובר בהתפתחות משמעותית ואפילו בשינוי מדיניות. נתניהו למעשה אומר לסמוטריץ' שלא יהיו עוד "אביתרים" ו"חומשים" - וכל בנייה תיעשה מעתה רק באישור מראש של משרד הביטחון והדרג המדיני.
בלשכתו של גלנט שמרו על שתיקה עד שנתניהו הוציא את ההודעה מטעמו, ולאחר מכן נמסר כי "שר הביטחון שוחח לפני זמן קצר עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, והעניק גיבוי מלא לצה"ל וכוחות הביטחון. כל פעולה בשטח צריכה להיעשות לפי חוק, בתיאום מלא, ובכפוף להערכת המצב הביטחונית".
שר האוצר סמוטריץ', שמכהן גם כשר שני במשרד הביטחון, תקף קודם לכן בחריפות את גלנט: "השר הוציא הבוקר בהתאם לסמכותו הוראה כתובה לראש מתאם פעולות הממשלה בשטחים לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע. שר הביטחון גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר סמוטריץ' ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה", נמסר מטעמו. טוביה, אחיו של השר סמוטריץ', צייץ: "כנראה שגלנט צריך ללמוד על בצלאל בדרך הקשה את מה שביבי כבר למד".
4 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
שלט המאחז "אור חיים" שהוקם לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
4 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
כוחות הביטחון מסביב למאחז
4 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
הקמת המאחז בלילה
מדובר במבחן כוח ראשון במערכה בין סמוטריץ' לגלנט בסוגיית השליטה של המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחי יהודה ושומרון. סמוטריץ' מבין היטב כי מי שידע על הפינוי ואישר אותו הוא ראש הממשלה נתניהו, אבל שמו נעדר מהודעת יו"ר הציונות הדתית וכל הטענות הופנו לגלנט. לפני כשנה וחצי, במצב זהה במאחז הבלתי-חוקי אביתר, הגיעו כל חברי הכנסת מהימין למקום, הקימו לשכות, זעקו על "השמאלנות" של ממשלת בנט - והפעם רובם שתקו.
ובתוך כך, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הודיע בשישי אחר הצהריים באופן רשמי כי קיבל את בקשת העצרת הכללית של האו"ם לחבר חוות דעת מייעצת בדבר "חוקיות הכיבוש הישראלי המתמשך". בית הדין לא ציין מה השלב הבא בתהליך, אך לפי הנוהל הוא צפוי לקרוא למדינות וארגונים למסור לו תוך 30 יום חוות דעת כתובה - ולאחר מכן יתקיים הליך שימוע פומבי. ישראל צפויה לא לשתף פעולה עם ההליך, שהחל בעקבות פניית הרשות הפלסטינית לבית הדין.
פורסם לראשונה: 23:14, 20.01.23