4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
שבתאי ובן גביר. האם תהיה סולחה?
(צילום: עמית שאבי)
חודש לפני כניסתו של איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי ניסה מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי לבצע, לכאורה, מחטף של מינויים ב"תפר" בין הממשלה היוצאת לממשלה הנכנסת.
השר לביטחון פנים דאז, עמר בר-לב, חתם על שורת המינויים ששבתאי ביקש, רגע לפני שעזב את משרדו. בן גביר דרש שהמינויים יוקפאו עד כניסתו לתפקיד, אלא שהמינויים נחתמו ומשפחות הקצינים כבר זומנו לטקס הענקת הדרגות. בן גביר זעם. שבתאי, שביקש לרכך את המכה, ביטל באופן חסר תקדים את השתתפותו בטקס הענקת הדרגות בטענה של "בדיקות רפואיות", אך באותו ערב התייצב בחגיגת בת המצווה של הבת של בן גביר.
מאז ידעו היחסים בין השניים עליות ומורדות, עד לפיצוץ הגדול שהביא לנתק מוחלט. זה קרה לאחר ששבתאי תקף את בן גביר ואמר כי לוחצים עליו לבצע מינויים לא מקצועיים, הודיע כי בתנאים אלה לא ימשיך לשנה רביעית, וזכה בתגובה להודעה מהשר כי תפקידו יסתיים ללא הארכה, "ותודה על תרומתך למדינה".
4 צפייה בגלריה
עמר בר לב ויעקב שבתאי
עמר בר לב ויעקב שבתאי
שבתאי ובר-לב
(צילום: גיל נחושתן)
אלא של-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי מאחורי הקלעים שבתאי עובד במרץ על שיפור יחסיו עם בן גביר. במקביל, המפכ"ל ומקורביו פונים לגורמים שונים – הן מקורבים לבן גביר והן אנשים בסביבת ראש הממשלה – במטרה לייצר סולחה שתאפשר לו להמשיך שנה רביעית בתפקיד. "למרות ההצהרות של שבתאי, הוא לא ויתר על השנה הנוספת", אמר בכיר במשטרה, "כמו ששבתאי הפעיל גורמים פוליטיים בזמנו כדי לקבל את המפכ"לות, כך הוא עושה עכשיו על מנת לקבל שנה רביעית".
אחד מסלעי המחלוקת בין השר למפכ"ל היה סבב מינויי מפקדי המחוזות. שבתאי ביקש לשבץ לתפקיד את מפקד מחוז תל אביב, חברו הטוב, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן. אלא שהשר התעקש על סגן מפקד מחוז ירושלים, תת-ניצב דני לוי. גורמים המקורבים למפכ"ל הודיעו כבר לפני זמן מה כי המינויים לא יקרו עד ששבתאי יסיים את תפקידו בחודש ינואר מאחר שהשניים לא מצליחים להגיע להסכמות, אלא שלפני יומיים החליט שבתאי לסגת. האם זה יקנה לו שנה נוספת? ימים יגידו.
ומה לגבי המינויים עצמם? הכותרת, אותה סיפקו כמה בכירים במשטרה, היא ש"אין בשורה בסבב הזה. מדובר בעוד מאותו דבר".
4 צפייה בגלריה
יורם סופר
יורם סופר
ניצב סופר. "הזדמנות להיות קרוב לשר"
(צילום: דוברות המשטרה)
בין היתר נקבע כי ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף ומי שנחשב למועמדו של בן גביר למפכ"ל הבא, ימונה לפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית. בכיר במשטרה טען כי "מצד אחד זו הזדמנות להיות קרוב לשר כי הם יעבדו יחד, אך זה יכול גם להיות הבור של סופר. זה תפקיד שהסיכוי להצליח בו נמוך מאוד". ואולי זה גם לא האיש הנכון לתפקיד. רק לפני כשבועיים חשפנו כי מחוז חוף שנמצא תחת פיקודו של ניצב סופר – אשר משתרע על השטח שבין חדרה לראש הנקרה – ידע אמנם להפעיל יד קשה נגד מפגינים בקיסריה ובכרכור, אך גילה אוזלת יד מוחלטת במניעת פשיעה.
בשנת 2022 "כיכב" המחוז במקום הראשון והמפוקפק בישראל עם 39 מקרי רצח, 29 מתוכם בחברה הערבית. חוקרי המחוז פיענחו באותה שנה חמישה מקרי רצח במגזר היהודי ושישה מקרי רצח במגזר הערבי. 28 תיקים נותרו לא מפוענחים. בשנת 2023, עד אמצע חודש אפריל, התרחשו שם 12 מקרי רצח, תשעה מהם במגזר הערבי, ורק תיק אחד פוענח. הנתונים העגומים האלה מעלים את השאלה כיצד מי ש"מתהדר" בהכי הרבה מקרי הרצח ובאחוז הפיענוחים הנמוך ביותר בחברה הערבית – יהיה זה שימגר את הפשיעה במגזר.
אגב, גם כשהיה מפקד מחוז דרום סופר לא רשם הישגים גדולים. תושבי היישוב רתמים ברמת נגב עדיין זוכרים פגישה שנערכה עימו ב-2020, לאחר שהתלוננו על פשיעת הבדואים. סופר השיב: "מאוד יפה אצלכם, אבל אם עוברים לצד השני רואים בעיקר עוני. הם מסכנים. האם יהיה כאן שינוי דרמטי? קשה להגיד".
4 צפייה בגלריה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
ניצב עמר. "יש אירועים משמעותיים מתחושת חוסר הביטחון בדרום"
(צילום: חיים הורנשטיין)
מינוי תמוה נוסף הוא זה של מפקד מחוז דרום הנוכחי, ניצב פרץ עמר, למפקד מחוז תל אביב. בריאיון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" בנובמבר 2021, כשעומת עם תחושת חוסר הביטחון של התושבים בשל הפשיעה המרובה, אמר עמר: "יש אירועים משמעותיים יותר שקורים בחלקים אחרים של הארץ ולא זוכים לכל כך הרבה ביטוי. יש יותר מיקוד תקשורתי על הדרום. זו לא רק התקשורת הפורמלית. יש פה אלמנט של מדיה חברתית. מישהו שחש במצוקה משתף, וזה הופך לנחלת הכלל. בעבר זה לא היה ככה". ומה לגופו של עניין? כלום.
גם כאן, לא ברור מדוע ניצב שלא הצליח לייצב את המצב בגזרתו מועבר לתפקיד מרכזי ורגיש כמו מפקד מחוז תל אביב. אלא אם כמובן הציפייה המרכזית היא לדכא את ההפגנות ולמנוע חסימות צירים כפי שבן גביר ביקש מקודמו בתפקיד. אם יצליח בזה, מי יודע – אולי בסוף עוד יהיה מפכ"ל. לנצח את הפשיעה? זה כנראה פחות חשוב כדי להתקדם בעידן הזה.