חברת הקונגרס הרפובליקנית אליס סטפניק, שזכורה כמי שניהלה את הדיון בקונגרס על האנטישמיות בקמפוסים האמריקניים בדצמבר, השתתפה היום (ראשון) בישיבת השדולה למען הסטודנטים היהודים והפרו-ישראלים בקמפוסים בעולם, שהתקיימה בכנסת. את הישיבה ארגנו יו"ר השדולה ח"כ דן אילוז (הליכוד) וח"כ משה טור פז (יש עתיד), ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה נכח בה.
חברת הקונגרס אליס סטפניק בכנסת: "אמריקה תמיד תעמוד לצד ישראל"
(צילום: ערוץ כנסת )

באותו דיון בדצמבר סטפניק, נציגת ניו יורק בבית הנבחרים ותומכת נלהבת של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, נזפה בנשיאוֹת האוניברסיטאות היוקרתיות, שסירבו להצהיר מפורשות כי קריאה לרצח עם נגד יהודים היא פשע שנאה והפרה של הקוד האתי של המוסדות שלהן. רשת NBC דיווחה בינואר כי טראמפ, שיתמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית לנשיאות גם בבחירות הקרובות בנובמבר, שוקל למנות את סטפניק לסגניתו במרוץ.
"היום אני עומדת בפניכם לא רק כמנהיגה בקונגרס האמריקני, אלא כחברת אמת של העם היהודי", אמרה סטפניק בכנסת. "אני חייבת להודות שהפעם זה מרגיש אחרת, הסיכונים הם גבוהים יותר והחובה המוסרית שלנו מורגשת מאי פעם. ראינו את המתקפה הכי חמורה על העם היהודי מאז השואה, אסור לנו לשכוח ואסור לנו לנוח. אנחנו חייבים להזכיר לעולם כל יום שיש 128 חטופים שמוחזקים בעזה, כולל אמריקנים שמוחזקים אצל הבריונים מחמאס. אנחנו לא ננוח עד שהחטופים יחזרו הביתה".
"זה תלוי בהקשר": התשובה שקוממה את סטפניק מהשימוע בדצמבר

3 צפייה בגלריה
חברת קונגרס אליס סטפניק בישיבת השדולה בכנסת למען סטודנטים יהודים ופרו ישראלים בעולם
חברת קונגרס אליס סטפניק בישיבת השדולה בכנסת למען סטודנטים יהודים ופרו ישראלים בעולם
ישיבת השדולה בכנסת, היום
"הרבה פעמים כוחות הרשע ניסו להכחיד את העם היהודי", היא המשיכה. "מה שאנחנו רואים היום זה הסיפור של טוב מול רע, כוח הציוויליזציה מול כוח הברבריות. ישראל בוחרת בחיים, ישראל מהווה אור לאומות. היא שוחרת חיים ושרידות בשכונה קשוחה מאוד".
סטפניק התייחסה להפגנות שהתעוררו בקמפוסים בארה"ב בשבועות האחרונים. "מצד אחד יש לוחמים שנלחמים על המשפחות שלהם ועל המולדת שלהם, ומצד שני בעולם אנשים קוראים לאינתיפאדה ולרצח עם עם שלטים שקרואים לפתרון הסופי, וצועקים 'מוות לישראל' ו'מוות לאמריקה'", היא אמרה. ״מה שראינו קיבל זמן אוויר מצד חברי קונגרס קיצוניים, אבל זה לא משקף את העמדה של העם האמריקני. רוב העם האמריקני עומד מאחורי ישראל. אמריקה עומדת לצד ישראל ולצד העם היהודי".
לדבריה, "המושג 'ניצחון מוחלט' לא מצריך הסבר עבורכם, אבל שאר העולם לא מבין. ניצחון מוחלט מתחיל רק בהשמדה של מי שביצעו את הזוועות. כשהם בחרו באונס, עינוי וחטיפה של תינוקות, הם לא השאירו שום אלטרנטיבה למלחמה הצודקת הזו. קריאות 'מוות לאמריקה' הן לא סלוגנים אלא הבטחות. מה שקרה ב-7 באוקטובר פה יכול לקרות גם בארה"ב.
"המדינה שלי וכל המדינות חייבות להסתכל לאמת בעיניים - זה גם המאבק שלנו, המאבק של המערב. זו האחריות של ארה"ב לתמוך במאמציה של ישראל. אני אומרת כאן ומבהירה גם במדינתי כי אין שום תירוץ שיצדיק עיכוב של סיוע לכאן, שום תירוץ. זו הסיבה שאני מנצלת כל הזדמנות לגבות כל חבילת סיוע לישראל שעוברת בקונגרס. הצלחנו להעביר מיליוני דולרים לכיפת ברזל, כמו גם התפתחויות טכנולוגיות נוספות. זו הסיבה שקראתי לבית הלבן לצאת נגד בית הדין הבינלאומי המושחת בהאג. כשהאויב נמצא בשער האו"ם, האו"ם צריך לקרוא לו בשמו ולהשמיד אותו".
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית מפגינים מחוץ ל אוניברסיטת קולומביה ב ניו יורק ארה"ב
הפגנה פרו פלסטינית מפגינים מחוץ ל אוניברסיטת קולומביה ב ניו יורק ארה"ב
"לא מייצגים את אמריקה". ההפגנות נגד ישראל באוניברסיטאות בארה"ב
(צילום: רויטרס)
עוד היא אמרה כי "בעזרת השם אנחנו נחזור לאסטרטגיה הזו בקרוב. אני גאה שהעברנו החלטה נגד אנטישמיות כדי שהאויבים שלנו לא יוכלו להרעיל את המוחות של הסטודנטים שלנו. כששמענו מסטודנטים יהודים, חברי פקולטות וצוות, על התקפות אנטישמיות - אני דרשתי לבצע שימוע ולהטיל על הקמפוסים את האחריות לכישלונם למנוע אנטישמיות".
על אותו שימוע מפורסם היא אמרה: "אני רוצה לקחת אתכם לאותו רגע. השאלה שלי הייתה השאלה האחרונה בשימוע, והשאלה הזו הייתה 'האם הקריאה לרצח עם של יהודים מתקבלת על הדעת?'. בזו אחר זו הן ענו 'זה תלוי בהקשר'. אבל זה לא תלוי בהקשר. מעולם לא צפיתי בפשיטת רגל מוסרית כזו כמו באותו שימוע. זה סיפור הריקבון המוסרי. זה סימפטום של ריקבון מוסרי מזה דורות".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בית משפט מנהטן ניו יורק דמי שתיקה ל סטורמי דניאלס
דונלד טראמפ בית משפט מנהטן ניו יורק דמי שתיקה ל סטורמי דניאלס
דונלד טראמפ. יבחר בסטפניק להיות סגניתו במרוץ?
(צילום: SARAH YENESEL / POOL / AF)
היא הוסיפה: "הימים של אנטישמיות וגזענות אנטי-יהודית חייבים להסתיים. אני רוצה להשאיר מסר אחד - רוב האמריקנים תומכים בכם, ואנחנו תמיד נתמוך בכם. כמו התמיכה של הנשיא טרומן בהקמת מדינת ישראל - אמריקה עומדת מאחורי מדינת ישראל. ראיתי את זה בכל מקום - בשיחות עם מחוקקים, חקלאים וסטודנטים. אנחנו יודעים שימים קשים עומדים לפנינו. ראש הממשלה נתניהו אמר שאם ישראל חייבת לעמוד לבד - היא תעמוד לבד. אני חייבת לומר לכם - ישראל לא תעמוד לבד. היחסים שלנו לא רק שיימשכו, אלא יהיו חזקים מאי פעם. אלוהים יברך את ישראל ואלוהים יברך את אמריקה. תודה רבה על הזכות לעמוד כאן".
יו"ר הכנסת אוחנה, שאירח את סטפניק והזמין אותה לביקור בישראל, אמר לחברת הקונגרס: "האוניברסיטאות והמכללות מהוות כבר זמן רב כר נוח לתקיפות נגד מדינת ישראל ונגד יהודים. אבל פרץ האנטישמיות שראינו במהלך החודשים האחרונים הוא חסר תקדים אפילו בשבילם".
אוחנה הוסיף: "מעטים האנשים שנרתמו ותרמו למאבק באנטישמיות כמו חברת הקונגרס סטפניק. כבר בחודש דצמבר האחרון, חשפה את חלקם של נשיאי האוניברסיטאות הבכירים באמריקה ברעל המתפשט בשטחי הקמפוס שלהם. דיברת דברי אמת והבאת צדק אל מגדל השן של האקדמיה. כן, קריאה לרצח עם של יהודים בהחלט מהווה הטרדה והסתה. ולא - זה לא תלוי ב'קונטקסט'. הראית לעולם את ה'הקשר' שהיהודים בקמפוסים נאלצים לסבול".
בתום דבריו, הציג יו"ר הכנסת אוחנה לסטפניק מפה מגן ילדים בחאן יונס, שבה מדינת ישראל לא קיימת. אוחנה אמר: ״זו המשמעות האמיתית של הקריאות 'מהים עד הנהר' - חיסול מדינת ישראל".
סטפניק בת ה-39 זכתה כאמור לכותרות בארה"ב ובעולם בעקבות השימוע שנערך בקונגרס בדצמבר, על רקע הפגנות הענק נגד פעולות ישראל בעזה, שכללו השתלחויות אנטישמיות, קריאות אנטי-ישראליות והשחתת כרזות עם תמונות החטופים מ-7 באוקטובר. בשימוע ההוא הפנתה לנשיאות של אוניברסיטאות הרווארד, פנסילבניה ו-MIT את השאלה "האם קריאה לג'נוסייד נגד יהודים מפירה את כללי המוסד שלך הנוגעים להטרדה ולפגיעה?". השלוש התחמקו מלומר מפורשות שכן, וסטפניק נדהמה במיוחד מהתשובה "זה תלוי בהקשר", וחזרה עליה שוב ושוב בתמיהה, ברגע שהפך ויראלי ברשת. שתיים מהשלוש נאלצו לבסוף להתפטר.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה