9 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב בית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב בית הנשיא ירושלים
ביידן והרצוג בהצהרותיהם
(צילום: AFP)
לאחר שחתם על "הצהרת ירושלים", נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש היום (חמישי) בבית הנשיא עם יצחק הרצוג - ונועד גם עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. ביידן, שהתקבל בחגיגיות, חתם בספר האורחים עם כניסתו למעון, ובסיום ביקורו קיבל את עיטור הנשיא. הוא הבטיח כי כל עוד ארה"ב קיימת, "ישראל לעולם לא תהיה לבד" - וגם זכה לשמוע ביצוע מיוחד של רן דנקר ויובל דיין לשיר "לו יהי". ynet העביר את הביקור בשידור ישיר.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

עם כניסתו של ביידן למעון הנשיא, כתב נשיא ארה"ב בספר האורחים, כשלצידו עמד הרצוג: "בוז'י ידידי, תודה על כל מה שאתה ומשפחתך עשיתם למען העמקת הקשר האיתן בין שתי מדינותינו הגדולות. משורשינו האירים המשותפים לאהבתנו המשותפת לישראל, אנו מאוחדים בלב וברוח. מי ייתן וידידותנו תימשך ותמשיך לצמוח! זה הקטע האירי בכל הסיפור, כפי שסבי פינגן נהג לומר. אלוהים יברך אותך". הרצוג הוסיף כי "הנשיא רייגן אירח את אבא שלי ואמר אז שזהו יום גדול לאירים, אני חושב שגם היום הוא יום טוב". לאחר מכן הצטלמו השניים ולחצו ידיים.
9 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
קבלת הפנים
(צילום: יונתן זינדל)
בהצהרתו אמר הרצוג לביידן כי "אני שמח מאוד לקבל את פניך כאן בלב ירושלים, אתה נשיא ארה"ב החמישה עשר שאני ומשפחתי זוכים לעבוד עמו". הוא הוסיף: "מאז ומעולם היית ידיד נאמן של מדינת ישראל ושל העם היהודי באשר הוא. תמיכתך העקבית בשותפות בין ישראל לארה"ב, תמיכה המתבטאת הן במילים והן במעשים, נותרה איתנה לאורך שנים רבות".
לדבריו, "מסע השלום שלך כאן במזרח התיכון מגיע בשעה גורלית, שבה הסדר העולמי עומד בפני אתגרים. השלכות מגפת הקורונה מתפשטות במקביל למלחמה הטרגית באוקראינה, בעוד הקיצוניות מקשה על הדיאלוג, ובעוד זמנו של כדור הארץ שלנו אוזל. אני מאמין כי שותפות ישראלית-אמריקנית חזקה ופעילה לא הייתה כמעט מעולם כה חיונית עבור מדינותינו, עבור המזרח התיכון, ועבור יציבות עולמית, שלום, שגשוג, דמוקרטיה וממלכתיות".
הוא הוסיף: "מיום הקמתה, מדינת ישראל תמיד הייתה דמוקרטיה תוססת - לעיתים תוססת מדי. אנו חברה מגוונת, המכילה יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, וצ'רקסים, מכל התנועות ומכל האמונות, ואכן, נציגים נכבדים מטעמם נמצאים כאן איתנו היום. בנוסף, אנו גאים מאוד שהשגרירים מכל המדינות הערביות אשר חתמו על הסכמי שלום עם ישראל נמצאים כאן עמנו".
הרצוג הדגיש כי "חוזקה של מדינת ישראל חיובי לביטחונו ולעתידו של העם היהודי כולו. כיום, אנו ניצבים מול הזדמנות - שהיא במידה רבה בזכות תמיכת ממשלך והודות להסכמי אברהם - הזדמנות להביט צעד אחד קדימה. ביחד, ביכולתנו ליצור לא רק מזרח תיכון חדש, אלא מזרח תיכון מתחדש: מערכת אזורית של שלום בר-קיימא".
9 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
כתב בספר האורחים. ביידן והרצוג
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן חתם בספר האורחים בבית הנשיא
ג'ו ביידן חתם בספר האורחים בבית הנשיא
ברכתו של ביידן בספר
לדבריו, "תחת הנהגתך, אדוני הנשיא, אנו יכולים להמשיך ולהפוך את אזורנו ממוקד של חיכוכים עולמיים למקור של יציבות עולמית ושל קידמה. ביכולתו של המזרח התיכון להתפתח למקום מפגש של חדשנות בתחום האקלים והמחקר הרפואי המשותף, ולמקום של אנרגיה נקייה ושל מפגשים של שלום בין דתות ועמים - זוהי הברכה שתביא עמך בפגישותיך בריאד בימים הקרובים".
הוא הוסיף: "בדיוק כפי שאנו מאוחדים בקידומם של השלום ושל שיתופי הפעולה במזרח התיכון, כך אנו מאוחדים בהתנגדותנו לטרור של איראן ולחתירתה לעבר התחמשות גרעינית - האיום הגדול ביותר לאזורנו ואולי אפילו לעולם כולו".
הרצוג ציין כי "אנו יודעים שארה"ב מחויבת לביטחונה של ישראל. הדגשת זאת היטב ב'הצהרת ירושלים' המשותפת והחשובה, שעליה חתמת היום עם ראש הממשלה יאיר לפיד. אני מוקיר את העמדה המוסרית והברורה של ממשלך נגד האנטישמיות ונגד הדה-לגיטימציה של מדינת ישראל, תודה שתמיד עמדת לצדנו".
9 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
"התלהבותך האיתנה נותרת בעינה - וכולנו מרגישים את זה כאן". הרצוג וביידן
(צילום: יונתן זינדל)
הרצוג אמר לביידן כי "בפגישתנו הפרטית לפני דקות אחדות, מסרתי לך מסמך שנמצא בארכיון הלאומי שלנו: הפרוטוקול מפגישתך בארץ עם ראש ממשלת ישראל דאז גולדה מאיר, לפני כמעט יובל שנים, שעליה אתה נוהג לספר באהדה. מעניינת במיוחד ההערה של הדיפלומט הישראלי שסיכם את הפגישה, וחתם כך את הפרוטוקול: 'הסנאטור היה מלא הערכה והערצה לראש הממשלה. הוא חזר ואמר שבא ללמוד - אך מאידך נסחף בעת דיבורו להתלהבות ולהתבטאויות המשקפות את גילו וניסיונו המדיני'".
לדבריו, "התלהבותך האיתנה נותרת בעינה - וכולנו מרגישים את זה כאן. תודה שכיבדת אותנו בביקור חשוב זה, ביקור משמעותי מאוד עבור העם בישראל. אנו מאחלים לך הצלחה רבה בביקורך האזורי ובנסיעתך ההיסטורית מחר, מישראל לערב הסעודית. מי ייתן ונסיעתך תביא בשורה של תקווה לכל עמי האזור".
הרצוג סיכם: "אתם נוהגים לומר, 'אלוהים יברך את אמריקה'. אנו אומרים בתפילותינו, 'ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום'. אליך, ידידי היקר, אני אומר: 'ה' עוז לעמינו ייתן, ה' יברך את עמינו בשלום'".

ביידן אמר בהצהרתו כי "זהו כבוד עבורי להיות כאן שוב עם כל כך הרבה פנים מוכרות. אם מישהו צריך להבין את ההתלהבות שלי - זה אתה, הרצוג, עם סבא שחשב ששין פיין היא העתיד של אירלנד. אני לא צוחק". הוא הוסיף: "אתם יודעים שאהבתי לישראל עמוקה, חונכתי על ידי נוצרי אדוק, אבי. לפני חמישים שנה לא היה כאן את הקהל הזה, כל כך הרבה אנשים שמייצגים כל כך הרבה אומות ודתות, זה חשוב".
לדבריו, "לראות את ישראל משגשגת, לראות את חלומותיהם הפרועים של מייסדי ישראל מתגשמים לכדי מציאות שילדי ישראל נהנים ממנה היום - בשבילי זה כמעט נס". הוא הוסיף כי "אומה שעשתה שלום בעבר, יכולה לעשות זאת שוב", ואמר כי "כל עוד ארה"ב קיימת, ישראל לעולם לא תהיה לבד."
ביידן סיכם: "כפי שאתם יודעים, יש הרבה עבודה לעשות. לכן, המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל נשארת יציבה - היא לא קשורה אליי או לנשיא אחר - היא נובעת מקשר עמוק בין העמים שלנו. זוהי האחריות שלנו לטפח את הקשר, לוודא שייטמע ויהפוך לחזק יותר. כמנהיג, אני יכול לומר ללא היסוס - להיות ידוע כידיד ישראל ולקבל את הפרס הזה - זהו אחד מרגעי הכבוד הגדולים בקריירה שלי".
לאחר הדברים, העניק הרצוג לביידן את עיטור הנשיא: "בהכרה על תמיכתך בישראל ולכבוד עומק החברות שהאומות שלנו חולקות, אני מגיש לך את עיטור הכבוד הגבוה ביותר". בתום ההצהרות, ביצעו יובל דיין ורן דנקר עיבוד מיוחד לשירים "לו יהי" של נעמי שמר, ו-"Let It Be" של ה"ביטלס".
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
לחצו ידיים. נתניהו וביידן
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
שוחחו כ-32 דקות
(צילום: רענן כהן)
ביידן וראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שהגיע יחד עם ראש המטה צחי ברוורמן ושגריר ארה"ב לשעבר רון דרמר, נפגשו אף הם בבית הנשיא במשך 32 דקות. בהצהרתו לאחר הפגישה אמר נתניהו כי "הייתה לי עכשיו פגישה חמה ומצוינת עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הודיתי לו על הידידות העמוקה והאישית בינינו, ומעל הכל - על המחויבות האיתנה שלו למדינת ישראל".
נתניהו התייחס לסוגיית איראן ואמר כי "לא די בסנקציות כלכליות ואפילו לא בהתארגנות הגנתית צבאית נגד טהרן - אלא יש צורך באופציה צבאית התקפית אמינה - בלי זה שום דבר לא יעבוד. אם איראן לא תורתע, צריך להפעיל אותה". הוא הוסיף: "אני חושב שהסכם הגרעין גרוע - אמרתי זאת לביידן, הוא מכיר את עמדתי".
מוקדם יותר נחתם הסכם השותפות האסטרטגית בין המדינות, שבו התחייבו השתיים למנוע מאיראן נשק גרעיני - ולאפשר לישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה. כמו כן, ההצהרה קראה לשמור על עליונותה הצבאית של ישראל במרחב.
לפי נוסח ההצהרה, "ארה"ב מדגישה כי חלק בלתי נפרד מהתחייבות זו היא המחויבות לעולם לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי היא מוכנה להשתמש בכל רכיבי העוצמה הלאומית שלה כדי להבטיח תוצאה זו". עוד נכתב כי "ארה"ב מוסיפה ומאשרת את המחויבות לעבוד יחד עם שותפים אחרים כדי להתעמת עם התוקפנות והפעילויות מערערות היציבות של איראן, בין אם הן מקודמות ישירות ובין אם באמצעות שלוחים וארגוני טרור כמו חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני".
בנוסף, הצהירו ביידן ולפיד כי "בהלימה למערכת היחסים הביטחונית ארוכת השנים בין ארה"ב לישראל ולמחויבות הבלתי מעורערת של וושינגטון לביטחונה של ירושלים, ובמיוחד לשימור היתרון הצבאי האיכותי שלה, ארה"ב חוזרת על מחויבותה האיתנה לשמר ולחזק את יכולתה של ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בעצמה, כנגד כל איום או שילוב של איומים".
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ראש הממשלה ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ארצות הברית מסיבת עיתונאים מכריזים הכרזה חותמים חתימה
יאיר לפיד ראש הממשלה ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ארצות הברית מסיבת עיתונאים מכריזים הכרזה חותמים חתימה
"ארה"ב רואה את ביטחון ישראל כחיוני לאינטרסים של וושינגטון". ביידן ולפיד
(צילום: AFP)
השניים סיכמו כי המדינות "ימשיכו לפעול יחד כדי להיאבק בכל הניסיונות להחרים את ישראל או ליצור דה-לגיטימציה לישראל, לשלול את זכותה להגנה עצמית, או לייחד אותה באופן בלתי הוגן בכל פורום, כולל באו"ם או בבית הדין הפלילי הבינלאומי". לדבריהם בנוסח ההצהרה, "שתי המדינות ישתמשו בכלים העומדים לרשותן כדי להילחם בכל נגע ומקור של אנטישמיות וכדי להגיב בכל פעם שביקורת לגיטימית תחצה את הגבול לקנאות גזענית ולשנאה או תנסה לחתור תחת מקומה הראוי והלגיטימי של ישראל בקרב משפחת העמים".
בתום פגישתם של הרצוג וביידן, המשיך השני לטקס הפתיחה של משחקי המכביה באצטדיון טדי בירושלים. הוא ייפגש עם משלחת של 250 ספורטאים יהודים אמריקנים, ואז יצפה מהיציע עם לפיד והרצוג במצעד המשלחות.
פורסם לראשונה: 16:49, 14.07.22