אחרי שירי רדף ירי והוביל לפשיטה משטרתית על בתי עבריינים בעיר, תושבי רהט התעוררו הבוקר (יום שני) לאופטימיות זהירה - אחרי הודעת החמולות המסוכסכות על "הודנה" של 10 ימים, לצד נוכחות גדולה של שוטרים ברחביה. לאופטימיות הזו הצטרף גם ראש העיר פאיז אבו סהיבאן, שאמר לאולפן ynet כי "סוף-סוף שמעתי מתושבים פידבק חיובי שיש משטרה ברהט".
אהו סהיבאן סיפר על פגישתו עם בת ה-14 שנפגעה מכדור תועה, וסיפר כי היא תלמידה מצטיינת שמחכה לחזור ללימודים: "עלינו לשמור על התלמידים האלה ולתת להם את הדחף להוביל". הוא הוסיף כי קרא לתושביו לדווח למשטרה על מקרי ירי שהם רואים, והדגיש: "אנחנו כאוכלוסייה צריכים לקחת אחריות לפני משטרת ישראל. אנחנו חייבים לטפל בצעירים שלנו, אלה שמשתוללים ויורים לימין ולשמאל. הם ילדים שלנו, ילדי רהט, לא באר שבע או להבים. נטפל בבעיה הזו דרך המשטרה, ההורים והמכובדים. איסוף האמל"ח בתוך רהט הוא התפקיד של המשטרה, ואמרתי שנעזור לה".
4 צפייה בגלריה
כיכר השהיד סנד אלהרבד
כיכר השהיד סנד אלהרבד
"ביקש שלא נתערב בעבודת המשטרה". המפכ"ל ו"כיכר השהיד"
( צילום: דוברות המשטרה )

4 צפייה בגלריה
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
"רהט צריכה השקעה, הסברה ואכיפה". יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
אבו סהיבאן, שתקף את המשטרה אחרי שמסתערבים ירו למוות בסנד סאלם אלהרבד שירה לעברם יחד עם חשודים נוספים, התייחס גם לביקורת שהטיח בו המפכ"ל בעקבות "כיכר השהיד" שהוקמה בעיר על שמו של אלהרבד - וטען ששיחה כזו כלל לא התקיימה. "לא הייתה שיחה כזו ביני למפכ"ל", אמר. "השיחה היחידה שהתנהלה ביני לבינו אתמול הייתה על הגיבוי של משטרת ישראל. הוא אמר לי - 'פאיז, אל תתערבו בעבודה של משטרת ישראל. מי שמחזיק נשק ויורה על כוחות הביטחון או אזרח רהט, דמו בראשו'. אמרתי לו - 'אדוני המפכ"ל, אני חותם לך בעשר אצבעות'. הכיכר הזו הייתה יוזמה של המשפחה או אנשים בודדים בה שעשו את זה, השלט הזה יוסר", טען אבו סהיבאן. "השלט הוא לא הבעיה, האלימות לא נבעה מהשלט הזה. ביקשנו ממשטרת ישראל כבר לפני שנים לטפל באמל"ח ברהט".
כשנשאל אם הוא מוכן לקרוא לכיכר בעיר "כיכר השוטר", השיב: "לא מוכן לעשות שום פעולה פרובוקטיבית או מסיתה, אם זה על-שם שוטר או על-שם אדם אחר. לא אעשה דבר שיבעיר את השטח. יש לי שיקול דעת".
4 צפייה בגלריה
הכדור שפגע בבית המשפחה
הכדור שפגע בבית המשפחה
משפחת אל-בחירי טוענת שאין קשר לפרוטקשן. ירי שפגע בבית משפחה והוביל לפציעת בת 14
לדבריו, "רהט מונה כ-80 אלף תושבים, חתך הגילאים בה הוא 15 שנים. זאת עיר צעירה מאוד וצריך לטפל בה. במקום להגיד שצריך לטפל ביד קשה, צריך השקעה, הסברה ואכיפה, אלה דברים שצריך ללכת ביחד". לאחר מכן בירך על הגעת המפכ"ל אתמול לעירו, ועל תגבור השוטרים ברחביה, ואמר: "בסוף הכדור בשטח שלנו, אנחנו צריכים לשלוט בצעירים. ומי שרוצה לערב את השוליים, המשטרה מחכה לו בפינה".
"זו עיר עם 44 אלף דונם, המשטרה לא יכולה להציב בכל פינה שוטר", הדגיש אבו סהיבאן. "אנחנו צריכים גם לקחת על עצמנו אחריות, והמשטרה צריכה לעשות סיורים בעיר, והם עושים את זה. אני תמיד אופטימי, אני לא אוהב להיות פסימי. אם אהיה פסימי אני אשב בבית ולא אשרת התושבים שלי".
סגן השר לביטחון הפנים והפרויקטור ממשלתי למאבק בפשיעה בחברה הערבית, יואב סגלוביץ', הגיע הבוקר לרהט, ובריאיון לאולפן ynet אמר כי "ראינו את האירועים הקשים, אין מה לטשטש אותם. ראינו את התמונות והסרטונים. צריך להפסיק את זה. המצב הזה נמצא בתהליכי שינוי גם בצפון וגם בדרום. יש לממשלה תוכניות ארוכות טווח וקצרות טווח, כשאני עוסק בעיקר בתוכניות קצרות הטווח. יש לי אחריות על העניין הזה מעבר למשטרה, אחריות שהיא גם שלי, והגעתי לעיר כדי לראות מה ניתן לעשות".

4 צפייה בגלריה
ירי על שנאי חשמל ברהט
ירי על שנאי חשמל ברהט
"אנחנו בני יישוב אחד, חובה שנכבד אחד את השני". ירי על שנאי חשמל ברהט
סגלוביץ' הדגיש בדבריו כי למרות המקרים האחרונים, הממשלה הצליחה להוביל לירידה במספר מקרי הרצח בחברה הערבית לעומת השנה שעברה. "יש הצלחות מאוד גדולות", אמר. "קשה לראות אותן כרגע אחרי היריות. יש פחות מקרי רצח, יש פחות אירועי ירי, יש עבריינים שנכנסו לכלא כמו שלא היה מהיום, יש תפיסות נשק כמו שמעולם לא היו, אבל הדרך עוד ארוכה. הדרום הוזנח במשך הרבה מאוד שנים, וזה ישתנה. כנראה שעוד יהיו אירועי פשיעה חמורים ברהט, אבל אני מגויס למשימה. נצליח בה".
יש לתושבי רהט את אותו ביטחון שיש לתושבי באר שבע, תל אביב או נתניה? "הפערים מאוד גדולים, לא ניתמם. גם לפני לא מעט שנים היו פערים מאוד גדולים והתפקיד שלנו לצמצם אותם. האם מחר בבוקר תושבי רהט ירגישו ביטחון כמו בגבעתיים? אני לא רוצה להשלות את הציבור. זו המטרה המרכזית של הממשלה ושלי, לעשות שינוי דרמטי במצב ולבסוף להגיע לשם. יש ברהט אווירה של חוסר ציות לחוק שלא התחילה היום או אתמול".
בינתיים, משפחת אל-בחירי - שתושבי רהט מאשימים שהסכסוך בעיר החל בעקבות דרישתה לפרוטקשן ממשפחת אל-עוברה - הכחישה לראשונה את הטענות על הרקע לעימותים. לפי המשפחה, "הרקע לסכסוך הוא פוסטים שהתפרסמו ברשתות ופגעו בכבוד המשפחה". לדברי ג'יהאד אל-בחירי, מבכירי המשפחה, "אנו ביחסים טובים עם כל המשפחות ברהט ויש לנו המון חברים. המשפחה שלנו לא דורשת פרוטקשן, אין אצלנו דבר כזה, במיוחד בחברה הבדואית. לא חסר לנו כסף. מה שחשוב לנו עכשיו זה שהסכסוך הסתיים, הגענו להודנה של 10 ימים ונמשיך בדרך הזו עד שנגיע בעזרת השם לסולחה ולהרגעת הרוחות. לא נקבל כל פגיעה באחרים, אנחנו בני יישוב אחד וחובה שנכבד אחד את השני".