4 צפייה בגלריה
כיכר השהיד סנד אלהרבד
כיכר השהיד סנד אלהרבד
המפכ"ל ו"כיכר השהיד"
( צילום: דוברות המשטרה )
המפכ"ל יעקב שבתאי שוחח אחר הצהריים (יום ראשון) עם ראש העיר רהט לפאיז אבו סהיבאן ומחה על כך שהעיר קראה כיכר בשם "כיכר השהיד", על שמו של סנד סאלם אלהרבד, שחשוד בכך שפתח באש לעבר שוטרים ונורה על-ידם למוות בחודש שעבר. "אני מצפה שבמקום לקרוא לכיכר על שמו של חשוד שאחז בנשק בלתי חוקי וניסה לפגוע בשוטרים, תקרא לכיכר, כיכר השוטר", אמר שבתאי לראש העיר.
לפי המשטרה, המפכ"ל אמר את הדברים "כדי להמחיש לראש העיר שהבעיה היא איננה פעילות המשטרה, מוגברת ככל שתהיה, אלא המסרים החברתיים והחינוכיים שעוברים לדור הצעיר". המשטרה הוסיפה כי המפכ"ל חזר באוזני ראש העיר שכל מי שישא נשק בלתי חוקי ויסכן אזרחים, דמו בראשו, והוסיף בפניו שהמשטרה הולכת לפעול בתקיפות מול הגורמים העבריינים.


אבו סהיבאן הגיב לדברי המפכ"ל, ואמר כי "אנחנו לא קראנו לכיכר על שמו. זו יוזמה של המשפחה בלי ידיעת העירייה". על השאלה האם יסירו את השילוט, ענה: "נסיר את השלט ולא נהרוס את הכיכר. אנחנו לא הצבנו אותו. לפעמים התושבים שמים שלטים של חתונות על הכיכרות".
לפי החשד, סאלם אלהרבד (27) - נשוי ואב לשלושה ילדים - ירה בחודש שעבר לעבר מסתערבים של מג"ב בין שכונה 12 לשכונה 14 ברהט, באמצעות נשק לא חוקי. השוטרים היו בדרכם לעצור שני חשודים בעבירות ביטחוניות, ואלהרבד לא היה קשור לפעילות הביטחונית. במג"ב טענו כי המסתערבים צעקו שהם משטרה, המנוח כיוון לעברם ונורה למוות - ובמקביל חשודים אחרים פתחו באש. במשטרה חושדים כי יש מעורבים נוספים שירו לעבר המסתערבים.
4 צפייה בגלריה
ההרוג סנד באלם אלהרבד
ההרוג סנד באלם אלהרבד
סנד סאלם אלהרבד. כיכר ברהט נקראה על שמו
ראש העיר רהט אמר אז כי הוא "מגנה את פעילות המשטרה שגמרה לתוצאה כל-כך טראגית". על אף שהשוטרים אמרו כי החשודים ירו לעברם, טען אבו סהיבאן כי "יש דרכים רבות לעצור בן אדם ולא לעשות לו משפט שדה. אנחנו בעד איסוף אמל"ח בעיר כי כל התושבים סובלים מזה, אבל צריך לפעול בחוכמה ולא לייצר פרובוקציות. ברהט יש שב"חים, אנשים שעובדים בבניין ובחקלאות. זה דבר מוכר, יודעים איפה הם נמצאים, וככה אירוע כזה נגמר? המשטרה עשתה דין לעצמה".
בינתיים, הערב נפצע באורח קשה צעיר בן 22 שנדקר בעיר - שעות אחרי פשיטת המשטרה על בתי עבריינים בה. הבוקר ירו אלמונים לאור יום לעבר שני בתי עסק של משפחת אלעוברה בעיר. לא היו נפגעים מהירי. שעות קודם לכן נערה בת 14 נפצעה באורח בינוני מקליע תועה שחדר לביתה ופגע בבטנה בחילופי ירי בין משפחת אלעוברה למשפחת בחירי. המקרים הללו מצטרפים ליריות שנורו החודש לעבר בתי קפה בעיר.
4 צפייה בגלריה
פאיז אבו סביהאן
פאיז אבו סביהאן
"אנחנו לא קראנו לכיכר על שמו, זו יוזמה של המשפחה". ראש העיר רהט
(צילום: בראל אפרים)

לפני ששוחח עם ראש העיר, המפכ"ל שבתאי הגיע לסיור שטח ברהט, וביקר בבית הקפה ומבנה מפעל הפיס שספגו אש. הוא קיבל סקירה ממפקד מחוז דרום וממפקד מרחב נגב על מקרי הירי, ובתום הערכת המצב הכריז: "משטרת ישראל רואה בירי לעבר בתי קפה והיכל תרבות כטרור - ולא משנה מה המניע לירי". בד בבד נכנסו לעיר כוחות משטרה מתוגברים שערכו גל מעצרים וחיפשו אחר נשק בלתי חוקי. 11 חשודים נעצרו ונתפס M-16 שהוסתר בארגז חול בגן ילדים.
למרות זאת, זמן קצר לאחר שעזב המפכ"ל את העיר שוב נורו בה יריות, ונגרם נזק לבתים בשכונה 12, ובמשטרה מעריכים כי מדובר בירי התרסה לעבר המשטרה. גורם במשטרה טען: "העבריינים מבינים שאנו הולכים לפגוע בהם והירי זה איתות למצוקתם בעקבות הצעדים שינקטו מולם". במשטרה אומרים שמתחילת השנה נתפסו 17 כלי נשק ברהט, שני מטעני חבלה ושני רימונים, והוגשו 14 כתבי אישום בגין אחזקת אמצעי לחימה וירי.
4 צפייה בגלריה
המפכ"ל בסיור שטח ברהט מקבל סקירה ממפקד מחוז דרום וממ"ר נגב על אירועי הירי מהימים האחרונים
המפכ"ל בסיור שטח ברהט מקבל סקירה ממפקד מחוז דרום וממ"ר נגב על אירועי הירי מהימים האחרונים
(צילום דוברות המשטרה)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב השתתף אף הוא בהערכת המצב, ומסר: "האירועים ברהט קשים, והמפתח להתמודד עימם הוא בהמשך של יוזמה משטרתית רציפה וקבועה מבוססת מודיעין. בטווח המיידי נוכחות משטרתית מוגברת, ואילו בטווח הבינוני והארוך נוכחות מודיעינית מוגברת מחד, ומאידך אכיפה נוקשה כלפי העבריינים ומי שמשתף פעולה עמם, ומאפשר להם פעולה ומחסה. לצורך כך בכוונתי לדון בשיפור הדרכים לאכיפה עם שר המשפטים ועם היועצת המשפטית לממשלה. אי אפשר לסבול את המחשבה שתושבי העיר רהט חיים תחת איום שכזה".
המפכ"ל עצמו הבטיח: "נשקיע ברהט כוחות גדולים לצד אמצעים רבים בכדי להעמיד את העבריינים לדין. כבר היום החלה פעילות כזו שהביאה לתפיסת מספר כלי נשק ולמעצר מספר חשודים, אך זו רק ההתחלה והיא תלך ותתגבר. כל מי שיישא נשק לא חוקי ויסכן אזרחים תמימים - שיידע שדמו בראשו". כאמור, זמן קצר אחרי שעזב שבתאי את רהט, ולמרות איומיו, נורו יריות בשכונה 12 - ולפי המשטרה גם הן קשורות לסכסוך המשפחות בעיר. כוח משטרה הגיע לזירה, אסף ממצאים ופתח בחקירה.
בסיום הערכת המצב הוחלט כי במסגרת המאבק בירי ברהט, משטרת המחוז תתגבר את הכוחות הפועלים בעיר בשוטרים ובלוחמי מג"ב. "משטרת המחוז תפעל ללא פשרות כנגד פורעי החוק בכלל האמצעים העומדים לרשותה", נמסר מהמשטרה.