נערה בת 14 נפצעה בינוני מקליע תועה בביתה, בית קפה רוסס שוב ביריות בתוך כשלושה שבועות, היכל תרבות ניזוק גם הוא, רעולי פנים פתחו באש לאור יום ותיעדו עצמם עם רובים – וירי נוסף בוצע כ"התרסה" מיד לאחר ביקור המפכ"ל. כל אלו הם רק חלק מאירועי היממה האחרונה ברהט, שם הבטיח רק לפני חודשים אחדים ראש הממשלה נפתלי בנט כי הרשויות עוברות "מהגנה להתקפה" – וכי "דין באר שבע ורהט כדין תל אביב".
אבל הפשיעה והירי ממשיכים להשתולל, וגם מי שלא נפגע ישירות – סובל מחשש מתמיד מהעבריינים שמטילים מורא על התושבים. במקביל, אירוע אלימות נוסף אירע אמש (ראשון) בעיר: צעיר כבן 22 מרהט נפצע באורח קשה מדקירות. הוא הובא תחילה למוקד מד"א בעיר ומשם פונה על ידי חובשים ופרמדיקים לבית החולים סורוקה. המשטרה פתחה בחקירה.
7 צפייה בגלריה
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
ירי לאור יום. מתוך התיעודים שהגיעו מרהט
7 צפייה בגלריה
חנות בגדים לעברה ביצעו את הירי
חנות בגדים לעברה ביצעו את הירי
חנות ברהט שנפגעה מהירי
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
הקליעים שאספו
הקליעים שאספו
הקליעים שנאספו מאחת הזירות
מאחורי ההסלמה בשבועות האחרונים בקרבות הירי ברהט נראה שעומד סכסוך שפרץ בתחילת החודש בין שתי משפחות בעיר, אל-עוברה ואל-בחירי. אתמול בערב, וברקע הלחץ בשל פעילות המשטרה בעיר, הכריזו שתי המשפחות על "הודנה" (הפסקת אש) של עשרה ימים. שני בתי העסק ברהט שנפגעו אתמול מיריות – אחד מהם הוא אותו סניף "קפה קפה" שכבר ניזוק מירי בתחילת החודש – שייך למשפחת אל-עוברה, משפחה מוכרת מאוד בעיר. לפי החשד לירי אחראים בני המשפחה היריבה, אל-בחירי.
שניים מבני המשפחה הזו, מוחמד ורושדי בחירי, נעצרו בחשד למעורבות בתקריות ירי אחרות במהלך הלילה שבין שבת לראשון ברהט. עם זאת, השניים נעצרו על פי מידע מודיעיני בלבד, והמשטרה לא הצליחה לאסוף ראיות שקושרות אותם ישירות לירי. בית משפט השלום בבאר שבע האריך את מעצרם עד היום, והשופט רענן גלעדי הבהיר כי המידע המודיעיני נוסח על ידי המשטרה בקיצור רב ובאופן חסר.
לפי תושבים ברהט, מקור הסכסוך הוא ניסיון של משפחת אל-בחירי "לכפות את עצמה בכוח" ולדרוש "פרוטקשן" – דמי חסות – מבעלי עסקים בעיר, בהם אלו של משפחת אל-עוברה, וכן להשתלט על מכרזים שונים. אל-בחירי היא משפחה קטנה, אך לפי הטענות היא גייסה חמושים שפתחו באש לעבר בתי עסק על מנת לסחוט כסף. בין היתר נטען כי אותם חמושים מתעדים עצמם כשהם רעולי פנים ומחזיקים בנשקים, "על מנת להפחיד את התושבים".
7 צפייה בגלריה
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
נזקי הירי לעבר אחד העסקים ברהט, אתמול
7 צפייה בגלריה
הכדור שפגע בבית המשפחה
הכדור שפגע בבית המשפחה
נזקי הקליעים שפגעו בבית המשפחה ברהט. אחד מהם פגע בבטנה של נערה, היא נפצעה באורח בינוני

"משפחת אל-בחירי היא זו שהחלה לירות לעבר בתי עסק של משפחת אל-עוברה, והדבר הגביר את עוצמת וחומרת הסכסוך – עד שהיו יריות משני הצדדים", טען אחד התושבים. לדברי תושב נוסף, בני משפחת אל-עוברה "חשו מופקרים מצד המשטרה" – ולפיכך החלו להשיב בירי משלהם.
תושב אחר שמכיר את משפחת אל-עוברה טען כי מדובר ב"אנשים טובים", וכי מטרתם היא בסך הכול להתפרנס ולשמור על מקור מחייתם. "מאז שהם התחילו לקבל איומים ומאז שירו על בתי עסק שלהם כמה פעמים, בלי מיגור התופעה מצד המשטרה, אז הצעירים נאלצו להשתמש בירי – כי למשפחה השנייה אין בעיה לרצוח אנשים ממשפחת אל-עוברה".
במשפחת אל-עוברה עצמה הכחישו כי הם אלו שאחראים לאלימות, ואחד מהם אמר: "האשמת בנינו בהשמצות ובבריונות היא שקרית. אנו מעריכים את כל מי שהולך בדרך להרגעת האווירה". הוא טען כי המשפחה נמצאת בקשר טוב עם כל שכניה: "אנו מכבדים את כולם, לא תוקפים אף אחד ולא פוגעים באיש. היינו מראשוני המייסדים של רהט, ותודה לאל הקשר הטוב בינינו לבין כל תושבי רהט והנגב נמשך בצורה הטובה ביותר. אנחנו לא מקנאים באיש ואיננו יודעים כלל את המשמעות של גזענות. כל בני משפחתנו עובדים לפרנסתם ושיעור האבטלה שלנו הוא אפס".
7 צפייה בגלריה
היורים מרהט
היורים מרהט
תמונות שהעלו היורים לרשתות החברתיות. "המטרה - להפחיד"

כמה תושבים שעימם שוחחנו מביעים חשש רב ממשפחת אל-בחירי. גורם בכיר בעירייה הפנה גם הוא אצבע מאשימה לעבר המשפחה הזו: "היא רוצה להשתלט וכל מי שנתקל איתה מסמנים אותו – ופוגעים בו". הוא טען כי גם בעירייה עצמה חוששים ממשפחת אל-בחירי וכי זו הסיבה שלא פעלו נגדה. לדבריו, "המשטרה רואה את הירי ושומרת על שתיקה. זאת משפחה שיש בה עבריינים ואולי היא תהפוך לארגון פשע".
מקורבים למשפחת אל-בחירי דחו את הטענות, ואחד מהם אמר: "זה לא נכון שהם רוצים לפגוע בתושבים, אלא הם שומרים על יחסים טובים והם אוהבים את העיר ואנשיה". עם זאת, כך טען, "יש במקביל אנשים שרוצים לפגוע במשפחה בכל מחיר – והם לא ישתקו על דבר כזה". הוא הוסיף: "יש אנשים שמנסים להתערב במטרה להרגיע את הרוחות, וזה לא בא בקלות".
תושב נוסף ביקש "לגרש" את בני משפחת אל-בחירי מרהט: "אחרת הם ימשיכו להשתולל וירצחו אנשים. אנחנו הזהרנו וממשיכים להזהיר מאסון שיקרה בעקבות הירי". לרבים מתושבי רהט יש ביקורת רבה על התנהלות המשטרה, ואחד מהם טען כי לעתים הם יודעים על אירועי הירי עוד לפני שאלו מתחוללים, בעקבות איומים ברשתות החברתיות. הוא הביע תמיהה על כך שהמשטרה, כך לדבריו, לא יודעת על כך גם היא: "איפה השיטות הטכנולוגיות של המשטרה? זה אומר שהיא חלשה ברשת ושאין לה ביקורת".

בעקבות אירועי הירי האחרונים – שהמרכזי שבהם היה פגיעת הכדור התועה בלילה שבין שבת לראשון בבטנה של הנערה בת ה-14 רימס אבו עלי, ששהתה באותו זמן בביתה ונפצעה באורח בינוני – הביאו את המשטרה לשלוח כוחות נוספים לעיר. במבצע נעצרו 11 חשודים, ונתפס M-16 שהוסתר בארגז חול בגן ילדים. המפכ"ל עצמו, רב-ניצב יעקב שבתאי, ערך סיור שטח בעיר, והכריז: "משטרת ישראל רואה בירי לעבר בתי קפה והיכל תרבות כטרור - ולא משנה מה המניע לירי".
שבתאי קיים הערכת מצב שבה הוחלט כי משטרת המחוז הדרומי תתגבר את הכוחות הפועלים בעיר בשוטרים ובלוחמי מג"ב. זמן קצר לאחר שעזב המפכ"ל את העיר אתמול שוב נורו בה יריות, ונגרם נזק לבתים בשכונה 12. גורם במשטרה טען: "העבריינים מבינים שאנו הולכים לפגוע בהם והירי הינו איתות למצוקתם בעקבות הצעדים שיינקטו מולם".
בצל הביקורת על התנהלות המשטרה, המפכ"ל מתח מצדו ביקורת על התנהלות הרשויות ברהט: הוא שוחח אתמול אחר הצהריים עם ראש העיר לפאיז אבו סהיבאן, ומחה על כך שהעיר קראה על כיכר בשם "כיכר השהיד", על שמו של סנד סאלם אלהרבד, שחשוד בכך שפתח באש לעבר שוטרים ונורה על-ידם למוות בחודש שעבר. "אני מצפה שבמקום לקרוא לכיכר על שמו של חשוד שאחז בנשק בלתי חוקי וניסה לפגוע בשוטרים, תקרא לכיכר 'כיכר השוטר'", אמר שבתאי לראש העיר.
7 צפייה בגלריה
כיכר השהיד סנד אלהרבד
כיכר השהיד סנד אלהרבד
המפכ"ל ו"כיכר השהיד" ברהט. ראש העיר טען: "לפעמים תושבים שמים שלטים על הכיכרות"
( צילום: דוברות המשטרה )
לפי המשטרה, המפכ"ל אמר את הדברים "כדי להמחיש לראש העיר שהבעיה היא איננה פעילות המשטרה, מוגברת ככל שתהיה, אלא המסרים החברתיים והחינוכיים שעוברים לדור הצעיר". אבו סהיבאן טען בתגובה כי "אנחנו לא קראנו לכיכר על שמו. זו יוזמה של המשפחה בלי ידיעת העירייה". על השאלה האם יסירו את השילוט, ענה: "נסיר את השלט ולא נהרוס את הכיכר. אנחנו לא הצבנו אותו. לפעמים התושבים שמים שלטים של חתונות על הכיכרות".
פורסם לראשונה: 23:18, 24.04.22