ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום (חמישי) ביקור בזק באבו דאבי ונפגש עם נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד. השניים דנו במשך שעתיים בארבע עיניים בשורת נושאים כלכליים ואזוריים. בראשית הביקור הביע בנט את תנחומיו העמוקים על מות הנשיא הקודם חליפה בן זאיד, שהלך לעולמו בחודש שעבר.
אחרי הפגישה עם הנשיא החדש, נועדו המנהיגים בארוחת צהריים בהשתתפות הפמליות. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "בין המנהיגים קיים קשר שוטף והם נפגשו בחודשים האחרונים מספר פעמים, באיחוד האמירויות ובמצרים. בהתאם, התהדקו הקשרים בין המדינות ואף נחתם לאחרונה הסכם סחר ראשון מסוגו".
עוד נמסר כי "בשנה האחרונה גדלו היקפי המסחר בין המדינות במאות מיליוני דולרים, ובעקבות החתימה על ההסכם צפויים אף לגדול עוד ולהגיע עד לכשלושה מיליארד דולר מדי שנה. עוד דנו המנהיגים על קידום הארכיטקטורה האזורית".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה נפגש עם מוחמד בן זאיד נשיא האמירויות
נפתלי בנט ראש הממשלה נפגש עם מוחמד בן זאיד נשיא האמירויות
המפגש באבו דאבי

3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנט עם שר החוץ של איחוד האמירויות השייח' עבדאללה בן זאיד
ראש הממשלה בנט עם שר החוץ של איחוד האמירויות השייח' עבדאללה בן זאיד
בנט עם שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לפני המראתו, התייחס ראש הממשלה שוב להחלטת מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לאשר ברוב גדול החלטה לנזוף באיראן - מכיוון שהיא לא מסרה מידע על שרידי אורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין לא-מוכרזים. "איראן ממשיכה לשחק משחקים, להסתתר ולהחביא", אמר בנט.
ראש הממשלה ציין עוד בנוגע לרפובליקה האיסלאמית כי "אנחנו רואים בהחלטה הזאת מצד אחד את השקרים ואת הצביעות של איראן בהקשר הגרעין ובכלל, ומצד שני אנחנו רואים פה עמידה נכונה של מדינות העולם בהבחנה בין טוב לרע, כשהם אומרים בצורה ברורה: איראן מסתירה את הדברים. אנחנו לא נרפה בעניין הזה".
לאחר פגישתם בארמון באבו דאבי, דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של האמירויות כי הנשיא בירך את אורחו ראש הממשלה בנט. לפי סוכנות הידיעות, בנט הזכיר את תפקידו של השייח המנוח חליפה בבניית גשרים לשיתוף פעולה ולשלום עם מדינות העולם.
בנוסף לכך, בנט בירך את מוחמד בן זאיד על כניסתו לתפקיד נשיא האמירויות ואיחל לו הצלחה. "בנט הביע רצון להרחיב את היקפי שיתוף הפעולה עם איחוד האמירויות לטובת שני העמים ויתר העמים באזור", נכתב. עוד ציינו כי השניים שוחחו על שיתוף הפעולה בין המדינות ועל קידומו במגוון תחומים ובעיקר בהשקעות, כלכלה ופיתוח.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנט עם שר החוץ של איחוד האמירויות השייח' עבדאללה בן זאיד
ראש הממשלה בנט עם שר החוץ של איחוד האמירויות השייח' עבדאללה בן זאיד
קבלת הפנים לראש הממשלה בנט עם נחיתתו באבו דאבי
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ביקור הבזק שכבר הסתיים נערך על רקע ההתפתחויות האחרונות בסוגיית איראן, ובהן מותם המסתורי של מדענים ובכירים במדינה, הנזיפה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) והמגעים הכושלים לחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין.
בימים האחרונים, על רקע מקרי המוות של הבכירים באיראן, הודה בנט כי ישראל שינתה את האסטרטגיה שלה מול המדינה. "השנה החולפת היא שנת מפנה באסטרטגיה הישראלית למול איראן. העלינו הילוך", אמר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. "מדינת ישראל בשנה האחרונה פועלת מול ראש התמנון של הטרור ולא רק נגד זרועות התמנון כפי שנעשה משך העשורים האחרונים. ימי החסינות, בהם איראן פוגעת ושוב פוגעת בישראל ומפיצה טרור באמצעות שלוחותיה באזור, אבל נשארת ללא פגע - תמו. אנחנו פועלים, בכל זמן ומקום, ונמשיך בכך".
בנט אמר כי "בשנים האחרונות, איראן חצתה שורה של קווים אדומים ובראשם באפריל אשתקד, כחודשיים לפני הקמת הממשלה, כאשר חצתה את קו העשרת אורניום ברמה של 60% - ללא שום תגובה נגדית. ישראל לא יכולה להשלים, ולא תשלים, עם מצב כזה".
הוא הזכיר את פגישתו עם ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וציין כי "הבהרתי את העמדה של מדינת ישראל, והיא שאנחנו שומרים את חופש הפעולה תמיד כנגד תכנית הגרעין האיראנית ככל שיידרש - עם הסכם, בלי הסכם, אנחנו לא רק אומרים את זה אלא גם מקיימים את זה".

מועצת הנגידים של סבא"א, שאישרה כאמור אתמול החלטה לנזוף באיראן, מורכבת מ-35 מדינות, ומהן רק שתי מדינות – רוסיה וסין – התנגדו להחלטה. 30 הצביעו בעד, ושלוש (הודו, לוב ופקיסטן) נמנעו. בהחלטה נאמר שהמועצה "מביעה דאגה עמוקה" מכך שאיראן לא שיתפה פעולה ולא סיפקה הסברים לשרידי האורניום באותם אתרי גרעין - שעליהם כלל לא דיווחה. המועצה קוראת לה לשתף פעולה עם סבא"א "ללא דיחוי".
בנט עצמו אמר אמש שישראל מברכת על החלטת מועצת הנגידים של סבא"א. לפי בנט, "זוהי החלטה משמעותית אשר חושפת את פרצופה האמיתי של איראן. המדינות הרבות שהצביעו בעד ההחלטה שיתפו פעולה יחד, במטרה לבלום ולמנוע את הגעתה של איראן לנשק גרעיני. ההצבעה היום בסבא"א מהווה תמרור אזהרה ברור לאיראן: אם איראן תמשיך בפעולותיה, על המדינות המובילות להביא את הסוגיה האיראנית בחזרה למועצת הביטחון".

מאחורי ההחלטה לגעור באיראן על חוסר שיתוף הפעולה עומדות ארה"ב – שפרשה מהסכם הגרעין עם איראן – ושלוש המעצמות האירופיות שעדיין חתומות על ההסכם (בריטניה, גרמניה וצרפת). זו הפעם הראשונה שבה מאשרת סבא"א החלטה שכזאת מאז יוני 2020. ההחלטה אושרה על רקע המבוי הסתום בשיחות להצלת הסכם הגרעין, ובשעה שאיראן ממשיכה להפר סעיפים בהסכם.
אמש, אחרי הפרסומים על ההצבעה, מסרו ארה"ב ומעצמות אירופה בהצהרה משותפת: "אנחנו מפצירים באיראן להקשיב לקריאה של הקהילה הבינלאומית למלא את ההתחייבויות החוקיות שלה, ולשתף פעולה עם סבא"א - כדי להבהיר ולפתור את הסוגיות ללא דיחוי".
לפי רויטרס, אתמול דיווחה סבא"א לחברות מועצת הנגידים שאיראן החלה להתקין אשכול של צנטריפוגות מתקדמות, מסוג IR-6, במתקן העשרת האורניום התת-קרקעי שלה בנתנז. איראן אמרה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שבכוונתה להתקין עוד שני אשכולות של צנטריפוגות IR-6, כאשר הסכם הגרעין מ-2015 מאפשר לה להתקין בנתנז רק צנטריפוגות מהדגם הישן, IR-1.
אתמול בבוקר הודיעה איראן שהיא כיבתה שתי מצלמות מעקב של סבא"א, שנועדו לפקח על הנעשה באחד ממתקני הגרעין. בדיווח בטלוויזיה האיראנית לא צוין שמו של אתר הגרעין. טהרן דיווחה על ניתוק המצלמות בעקבות הפרסום שארה"ב ושלוש המעצמות האירופיות הגישו את ההחלטה לגנות אותה. דובר משרד החוץ של איראן אמר אמש שהתגובה של ארצו למהלך של סבא"א היא "תקיפה ופרופורציונאלית", והוסיף שמי שיזמו את המהלך "אחראים להשלכות".
הטלוויזיה האיראנית תיארה את שתי המצלמות כמפקחות בין היתר על רמות העשרת האורניום. מדובר במכשירי OLEM שהותקנו ב-2016 על ידי סבא"א ובאמצעותם ניתן לצפות בהעשרת האורניום במתקני ההעשרה. לאיראן כעת שני אתרים תת-קרקעיים שכאלו, בפורדו ובנתנז.
בארה"ב הגיבו לדיווח על המצלמות ואמרו שההחלטה מצערת מאוד. "הדיווחים שאיראן מתכננת לצמצם את השקיפות בתגובה להחלטה (של סבא"א) מצערים מאוד – אם הם מדויקים – ומחבלים בתוצאות הדיפלומטיות שאנחנו רוצים להשיג", נמסר מווושינגטון לקראת ההצבעה בסבא"א.
פורסם לראשונה: 12:07, 09.06.22