צפו במשדר הבוקר מאולפן ynet

שש רקטות שוגרו הלילה (בין רביעי לחמישי), סמוך לשעה 04:00, מרצועת עזה לשטח ישראל, מערכת כיפת ברזל יירטה חמש מהרקטות ואחת נוספת נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים בגוף. אזעקות נשמעו באשקלון, שדרות ועוטף עזה, פחות מיממה לאחר המבצע של צה"ל בשכם שבו נהרגו 11 פלסטינים - רובם מחבלי "גוב האריות". בתגובה על ירי הרקטות, דובר צה"ל עדכן על תקיפה לאור יום באמצעות מטוסי קרב של חיל האוויר. הפלסטינים דיווחו אתרי חמאס במרכז ובצפון הרצועה שהופצצו. במהלך תקיפת צה"ל נורו לעבר מטוסי חיל האוויר שני טילי נ"מ, מבלי לגרום לנפגעים.

10 צפייה בגלריה
תיעוד של ירי הרקטות מרצועת עזה
תיעוד של ירי הרקטות מרצועת עזה
תיעוד של ירי הרקטות מרצועת עזה, הלילה
בשעת בוקר ניסתה פלסטינית לדקור מאבטחים במחסום בכניסה לעיר מעלה אדומים. המאבטחים, שלא נפגעו, ירו לעברה ופצעו אותה באורח בינוני. לפי עדות המאבטחים, המחבלת שלפה את הסכין ולכן נורתה בפלג גופה התחתון. המחבלת היא פאטמה בדר, תושבת אבו דיס בת 27.
צה"ל הודיע כי תקף בעזה אתר לייצור אמצעי לחימה ומתחם צבאי של חמאס. המתחם בצפון הרצועה משמש בין היתר לאחסון אמצעי לחימה ימיים של חמאס, וממוקם בסמוך למסגד, מרפאה, בית ספר, בית מלון ותחנת משטרה. צה"ל מסר כי "זו הוכחה נוספת לכך שארגון הטרור חמאס ממקם את נכסיו הצבאיים בלב אוכלוסייה אזרחית. תקיפה זו מהווה פגיעה משמעותית ביכולת ההתעצמות וההתחמשות של חמאס ברצועה".
דובר חמאס חאזם קאסם אמר: "ההתנגדות האמיצה ברצועת עזה תמיד תהיה נוכחת להגן על עמנו, שכן היא המגן והחרב של העם, והיא עוקבת אחר כל פרט בפשע הציוני נגד עמנו וסבלנותה אוזלת. אנשינו בכל הזירות ימשיכו במהפכה הגדולה למרות מעשי הטבח של הכיבוש. ההתנגדות מוכיחה את משוואת ה'הפצצה תמורת הפצצה' ושהתגובה לתוקפנות הכיבוש תישאר קיימת".

10 צפייה בגלריה
תיעוד מהתקיפה ברצועה
תיעוד מהתקיפה ברצועה
תיעוד מהתקיפה בעזה. הפלסטינים: הפצצות בכמה אתרים במרכז הרצועה
10 צפייה בגלריה
המתחם הצבאי שהותקף בצפון הרצועה
המתחם הצבאי שהותקף בצפון הרצועה
המתחם הצבאי שהותקף בצפון הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
10 צפייה בגלריה
ירי נ"מ במהלך התקיפה ברצועה
ירי נ"מ במהלך התקיפה ברצועה
ירי נ"מ במהלך התקיפה ברצועה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
התקיפה ברצועת עזה
התקיפה ברצועת עזה
התקיפה ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
הסכין של המחבלת
הסכין של המחבלת
הסכין של המחבלת במעלה אדומים
10 צפייה בגלריה
המחבלת מנוטרלת על הקרקע
המחבלת מנוטרלת על הקרקע
המחבלת מנוטרלת על הקרקע
בצה"ל הבהירו כי יעדי חמאס הם שהותקפו מכיוון שארגון הטרור הוא "הנושא באחריות ברצועת עזה, והוא זה שישלם את מחיר ההפרות הביטחוניות נגד מדינת ישראל". עם זאת, מי שהתייחס לירי הרקטות הלילה הוא דווקא הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני, שמסר: "אנו דוחים מגעים של מתווכים, דם השהידים אינו זול, ואנחנו מכריזים על סיבוב פתוח עם האויב הפחדן".
במערכת הביטחון העריכו כי ברצועת עזה עלולים להגיב לפעילות החריגה באמצעות ירי לעוטף. גורם צבאי בכיר אמר אתמול בעקבות המבצע כי מערכת הביטחון עלולה להתמודד עם הסלמה ערב הרמדאן. "חומר הבערה כבר פה", הסביר, "אותן תופעות שהיו בשנת 2022 קיימות גם עכשיו, וצריך רק גפרור". במקביל הודיעה המשטרה על העלאת רמת הכוננות שלה בעקבות האירועים בשכם, וארה"ב אמרה כי היא מודאגת ממספר ההרוגים הגבוה וקראה לצדדים לפעול להרגעת המתיחות.

הגורם הצבאי ציין כי על אף שברמדאן, שמתחיל השנה ב-22 במרץ, יש חיכוך רב יותר בגלל העלייה להר הבית, "הגפרור" עלול להידלק גם לפני כן, או אחריו. "לא הייתי מסמן את הרמדאן דווקא כיום ספציפי", אמר. "אנחנו עושים המון בהיבטי סיכול והיבטי חיזוק ההגנה, וזווית כניסה והתארגנויות אל מול כוחותינו". הגורם הצבאי סימן את הלוויות המחבלים שנהרגו כדבר שעלול לגרום ל"אדוות" ולהתנגשויות נוספות בין צה"ל לפלסטינים.
אמש דיווחו הפלסטינים על ההרוג ה-11 במספר במבצע החריג שנערך בשכם אתמול לאור יום. משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי האיש, ענן שוקאת עינב בן ה-66, נחנק מגז מדמיע. רוב ההרוגים הם כאמור מחבלים וחמושים, אבל הפלסטינים טוענים כי לפחות שלושה היו לא-מעורבים, בהם גבר בן 72 ואדם נוסף בן 61. להרוגים הפלסטינים נערכה אמש הלוויית ענק בשכם, שבה השתתפו רבבות ושבמהלכה תועדו כמה חמושים עם נשקים שלופים.
בלב עזה נתלה אתמול שלט של תמונות ההרוגים משכם. דובר חמאס אבו עוביידה אמר בהתייחס לשלט: "ההתנגדות בעזה עוקבת אחר פשעי האויב המתגברים נגד אחינו בגדה המערבית והסבלנות שלנו הולכת ואוזלת".
10 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
הירי לדרום - אחרי המבצע החריג בשכם
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
המהומות בשכם
(צילום: AP)
המבצע בשכם עורר כאמור חשש מפעולת נקמה בדומה למבצעים דומים שגבו מחיר דמים כבד מהפלסטינים. החשש הזה התממש במידה מסוימת כבר אמש: ירי בוצע מרכב חולף לעבר מחסום חומש שבמרחב חטיבת שומרון, וכוח צה"ל שהיה שם השיב באש לעבר הרכב. צה"ל מסר כי הלוחמים לא נפגעו, אבל הרכב נמלט ומתבצעות אחריו סריקות.
הפלסטינים, יש לציין, הבטיחו תגובה חריפה למבצע, וחבר מרכז הפתח, עבאס זכי, טען אמש כי "הסכם חדש היה אמור להיחתם בין ישראל לרשות הפלסטינית ב-26 בחודש, אך ישראל בגדה בנו וביצעה את פעולתה בשכם". לא ברור למה בדיוק התכוון זכי, אבל ייתכן שכוונתו לסוגיית התיאום הביטחוני שהוקפא על ידי הרשות הפלסטינית בעקבות המבצע בג'נין לפני כחודש, שגם בו נהרגו עשרה פלסטינים בחילופי אש עם כוחות הביטחון.
המבצע אתמול נמשך ארבע שעות ובמהלכו כיתרו הכוחות בית בעיר העתיקה של שכם ובו שהו שלושה מבוקשים מחוליית הטרור "גוב האריות", בהם אחד מחברי החוליה שרצחה ביריות את הלוחם עידו ברוך ז"ל, סמוך ליישוב שבי שומרון באוקטובר האחרון.
אחד המחבלים חוסל כשניסה להימלט מהבית, והשניים האחרים נהרגו כאשר הכוחות שהפעילו נוהל "סיר לחץ" שיגרו לעבר הבית טילים וגרמו לקריסתו. במקביל התפתחו חילופי אש עם חמושים מסביב, ובסך הכול עוד שמונה נהרגו. בצה"ל בודקים את טענות הפלסטינים על מותם של לא-מעורבים. הפלסטינים דיווחו על עוד כ-100 פצועים, ובקרב הכוחות לא היו נפגעים.
10 צפייה בגלריה
חוסאם אסלים, ג'אסר קנעיר' מוחמד אבו בכר ג'ניידי, מוחמד ענאבוסי, עבד אלהאדי אשקר אזרח תמים, עדנאן בערה' מוסעב עוויס, וליד דכיל,  מוחמד שעבאן, תאמר מינאווי
חוסאם אסלים, ג'אסר קנעיר' מוחמד אבו בכר ג'ניידי, מוחמד ענאבוסי, עבד אלהאדי אשקר אזרח תמים, עדנאן בערה' מוסעב עוויס, וליד דכיל,  מוחמד שעבאן, תאמר מינאווי
10 מתוך 11 ההרוגים בשכם
המבצע אתמול הגיע על רקע המבצע המתמשך לסיכול התארגנויות טרור ופיגועים, אבל למרות ההצלחה בחיסול המחבלים הוא מוסיף למגמה שמדאיגה מאוד את מערכת הביטחון ובמסגרתה נרשמים הרוגים פלסטינים באירועים שונים כמעט מדי יום. לפי נתוני צה"ל בכל 2022 היו 162 הרוגים פלסטינים ביהודה ושומרון, וכבר כעת ב-2023 ישנם 56 הרוגים (61 אם כוללים את מזרח ירושלים) – קצב של כהרוג אחד ליום. המבצע התרחש ימים בודדים לאחר שיחות שקיימו בכירים ישראלים ופלסטינים בהן הגיעו להבנות להרגעת השטח ערב תקופת הרמדאן, ובימים האחרונים הועברו מסרים לרשות הפלסטינית שלפיהם ישראל מעוניינת כעת ברגיעה, ולא בהסלמה.
בעקבות המבצע הזהירו בחמאס כי "ההתנגדות בעזה צופה בפשעים המתגברים של האויב נגד עמנו בגדה המערבית הכבושה - והסבלנות שלנו אוזלת", וגם בג'יהאד האיסלאמי הבטיחו תגובה. גורם צבאי בכיר אמר על רקע האיומים הללו: "אנחנו ערוכים ומוכנים לפיגועי נקם, וחד-משמעית נערכים אליהם". לדבריו, "פיגועי נקם עלולים לקרות לא רק ביהודה ושומרון אגב - אלא גם בירושלים ובעורף. אנחנו מחזקים את הכוחות גם בקו התפר". גם המשטרה הודיעה על העלאת הכוננות, מהלך שיכלול עיבוי של מערכי הביטחון השוטף - בדגש על יישובי קו התפר, ירושלים וערים מרכזיות נוספות.
פורסם לראשונה: 03:58, 23.02.23