גורמי מודיעין בישראל ובארה"ב עוקבים באחרונה אחרי רשת מנהרות גדולה מדרום למתקן הגרעין של איראן בנתנז. הרשת צפויה להביא לכדי בניית מתקני גרעין חדשים עמוק בתוך ההרים, כך שהם יוכלו לעמוד בפני מתקפות של פצצות חודרות בונקרים ומתקפות סייבר. כך דיווח הלילה (בין חמישי לשישי) ה"ניו יורק טיימס".
5 צפייה בגלריה
הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעין בנתנז מהקרקע
הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעין בנתנז מהקרקע
הפיצוץ בנתנז ב-2020. חלופה למתקן שבו פגעה ישראל?
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, גורמים בממשל ביידן עוקבים אחר בניית המתקן כבר יותר משנה. אותם גורמים אמרו שהם לא מודאגים מבנייתו, מאחר שלדבריהם הוא נמצא במרחק כמה שנים מהשלמה. מטרת המתקן, כך לפי הדיווח, היא להחליף את אולם הצנטריפוגות במתקן בנתנז, שלפי ההאשמות האיראניות פוצץ בידי ישראל ב-2020. תמונות לוויין שהראו על הכוונה האיראנית לבנות מתקן כזה מתחת לאדמה התפרסמו בדצמבר 2020.
אותו פיצוץ גרם נזק קשה למתקן בנתנז. דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבנדי, אמר אז כי האירוע עלול לגרום להאטה בפיתוח צנטריפוגות מתקדמות. לפי ההערכות אז, המבנה שבו התרחש הפיצוץ, שלפי גורם מודיעיני במזרח התיכון כלל שימוש ב"פצצה עוצמתית", שימש את איראן לפיתוח וייצור צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום. כבר אז אמרו באיראן כי את המבנה שנפגע באירוע יחליף מבנה גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר. אחרי התקיפה המיוחסת לישראל במתקן הגרעין בכראג', הודיעה איראן כי העבירה את מכונות ייצור הצנטריפוגות. ראש סבא"א, רפאל גרוסי, אמר באפריל האחרון כי המפעל הועבר אל מתחם תת-קרקעי בנתנז.
5 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
המתקן בנתנז מהלוויין. מדרום לו: רשת מנהרות חדשה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
תמונה מ-29 ביוני 2020, לפני הפיצוץ בנתנז
תמונה מ-29 ביוני 2020, לפני הפיצוץ בנתנז
הפיצוץ בנתנז ב-2020: לפני ואחרי
(צילום: EPA)
בממשל ביידן אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי יש עוד זמן רב להתמודד עם המתקן החדש שבונים האיראנים מדרום לנתנז – בין אם באמצעות משא ומתן אם אפשרי, ובין אם בכוח – אם צריך. בארה"ב רואים בבניית המתקן מעין ניסיון לחץ במסגרת המו"מ על הסכם הגרעין, מאחר שהוא כרגע לא משחק תפקיד ביכולת האיראנית להגיע לכדי בניית נשק גרעיני – אלא יותר משמש תזכורת לכך שהם יוכלו לייצר חומר לפצצה במהירות – בין אם בשנים הקרובות, או בין אם ב-2030, במקרה שתושג הסכמה על חזרה להסכם הגרעין וההגבלות יפוגו.
בישראל אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי בניית המתקן החדש החלה בערך בתקופה שבה נהרג מי שכונה "אבי הפצצה" האיראנית, מוחסן פחריזאדה, שחוסל בנובמבר 2020 על ידי ישראל באמצעות צלף ממוחשב שירה 600 כדורים בדקה. גורמים ישראלים שצוטטו בכתבה אמרו כי הם מעריכים כי המטרה האיראנית הסופית בבניית המתקן היא להעשיר אורניום בכמות גדולה באמצעות צנטריפוגות מתקדמות, שבטהרן כבר החלו להתקין במסגרות ניסיוניות במתקן הישן בנתנז שנמצא ליד.
5 צפייה בגלריה
איראן בונה מתקן תת קרקעי במקום זה ש פוצץ ב נתנז צילום לוויין ניו יורק טיימס
איראן בונה מתקן תת קרקעי במקום זה ש פוצץ ב נתנז צילום לוויין ניו יורק טיימס
תמונות לוויין שצולמו ב-2020 בנתנז. מנהרה בהרים
(קרדיט: "ניו יורק טיימס" ו-PLANET LABS)
גורמים אמריקנים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי המתקן החדש די גדול וממוגן היטב בדרך כלל, אבל למרות זאת, בארה"ב לא סבורים שהאיראנים מתכננים להשתמש בו להעשרת אורניום. בכירים בארה"ב אמרו כי זו אפשרות, לאור גודל המתקן, אבל הוסיפו שאין ודאות שהוא אכן ישמש לכך. מה שבטוח יותר, לדבריהם, הוא העובדה שאיראן מתכננת להשתמש במתקן להרכבת צנטריפוגות.

לקראת ביקור ביידן: ספקות בישראל

בממשל ביידן, כך דווח עוד, רואים בעין פחות יפה בעיה אחרת, דחופה הרבה יותר: העובדה שאיראן הצליחה להתקדם עוד בהעשרת האורניום שלה, והגיעה לרמת העשרה של 60% - הרבה מעבר למה שטהרן צריכה למטרות אזרחיות. איראן, נזכיר, מכחישה מכל וכל שתוכנית הגרעין שלה נועדה לצרכים צבאיים. בממשל האמריקני אמרו כי הם מודאגים גם מכך שהאיראנים מעבירים משאבים ענקיים להשקעה בטילים, כלי טיס בלתי-מאוישים ונשקים אחרים, שבהם הם משתמשים נגד מטרות ישראליות וסעודיות.
5 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
צנטריפוגות בנתנז. בארה"ב מאמינים: איראן לא החלה בצעדים לבניית הנשק גרעיני עצמו
(צילום: רויטרס)
אף שרמת ההעשרה של אורניום ל-60% קרובה מאוד לזו שנדרשת לנשק גרעיני, ולמרות שאיראן אוגרת עוד ועוד כמויות של אורניום מועשר לרמה הזו בחודשים האחרונים, גורמים אמריקנים ממשיכים להאמין שהאיראנים עדיין לא החלו בצעדים לבניית נשק גרעיני. בישראל, כך דווח, מביעים ספקות בכך, לקראת הגעתו של הנשיא האמריקני לביקור במזרח התיכון בחודש הבא. גורמים רשמיים בארה"ב לשעבר אמרו כי לאיראן יש את היכולת לבנות נשק גרעיני במהירות, אולם הקושי שלה יהיה במזעור הפצצה ובהצבתה על טיל.
לפי ההערכות, איראן קרובה מאי פעם לייצור פצצה גרעינית. גורמים ביטחוניים רבים מאמינים שטהרן מתכוונת לעצור רגע לפני ייצור הנשק הגרעיני. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, נזכיר, קבעה בסוף החודש שעבר כי טהרן אגרה כבר 3,809 ק"ג של אורניום מועשר, פי 18 משהותר לה בהסכם הגרעין מ-2015. כ-43 ק"ג מתוכם הועשרו ל-60% – קרוב לכמות שאם תועשר ל-90% תספיק לפיתוח פצצה. פיתוח נשק, שעליו תורכב הפצצה, כך לפי ההערכות בישראל - שנחשבות לקיצוניות ביותר - ייקח לפחות שנתיים מהרגע שבו תפתח איראן פצצה.