חיזבאללה דיווח אתמול (ראשון) על שני הרוגים משורותיו בתקיפה אווירית בגבול לבנון-סוריה שיוחסה לישראל. זמן קצר לפני כן ייחסו מקורות בדמשק לישראל תקיפה נוספת באזור מחוז חומס שסמוך לגבול בין סוריה לשכנה שבה נמצא מרכז הכובד של ארגון הטרור השיעי. מאז פרוץ המלחמה נחשפה שוב ושוב פעילותו של חיזבאללה בשטח ששייך למשטרו של בשאר אסד, אולם באזור פועלים גם גורמים איראניים ומיליציות פרו-איראניות שנאמנות ל"ציר ההתנגדות" וזוכות לתמיכת משטר האייתוללות בטהרן.
6 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בבוריה
זירת התקיפה בבוריה
זירת תקיפת המשאית בסוריה שמיוחסת לישראל
ארגונו של חסן נסראללה לא חיבר בהודעותיו הרשמיות בין מות שני פעיליו לתקיפה באזור שנושק בין גבולות סוריה ולבנון, אולם המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם שמזוהה עם האופוזיציה ומקום מושבו בלונדון קישר בין כל הפרטים שהתפרסמו. ברשתות החברתיות הופצה תמונה שתיעדה את המשאית שעלתה בלהבות אחרי התקיפה האווירית שכאמור יוחסה לישראל.
פעילי חיזבאללה פרוסים לאורך הגבול הדרומי של לבנון, אבל גם באזור שגובל עם סוריה. הם מתגוררים בכפרים סמוכים לגדר ופועלים בעת הצורך. נוכחות של גורמים מהארגון באזור מחוז אל-בקאע בלבנון שגובל עם סוריה, עשויה לאפשר גישה נוחה למדינה השכנה עבור ביצוע פעולות כמו העברת נשק ואימונים.
בשטח סוריה פועלות מיליציות פרו-איראניות רבות, חלקן מעורבות בחודשים האחרונים גם בתקיפת הבסיסים האמריקניים. לפי פרסום בימים האחרונים ב"סקיי ניוז" בערבית, חיזבאללה משתמש בפעולותיו בסוריה ביחידות צבאיות של הצבא המקומי, ומסתייע בבתים אזרחיים באזור א-סיידה זיינב לצורך הקמת מפקדות זמניות שלו שמשתנות מעת לעת.

לפי נתונים של המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם שהתפרסמו אתמול, ישראל ביצעה מתחילת השנה הנוכחית 16 תקיפות בשטח סוריה, 10 מהן אוויריות ושש יבשתיות. לפי הנתונים, התקיפות הובילו לפגיעה והרס של 34 מטרות, בהן מחסני נשק ותחמושת מרכזיים. עוד דיווח הארגון שמזוהה עם האופוזיציה לאסד כי מתחילת 2024 נהרגו בשטח סוריה 35 פעילים בעלי שיוך ארגוני שונה: שמונה מהם משתייכים לחיזבאללה, שבעה מהם איראנים שמשתייכים למשמרות המהפכה, והשאר פעילים במיליציות פרו-איראניות.
אזורי התקיפה שיוחסו לישראל מתחילת השנה כוללים את אזורי חומס, דמשק וסביבתה, דרעא וקוניטרה. לפי דיווחים ערביים, ישראל תוקפת בסוריה פעמים רבות משטח לבנון. בביירות טוענים בחודשים האחרונים כי ישראל "מפירה את המרחב האווירי הלבנוני כשהיא תוקפת בסוריה". סוגיה זו עלתה גם בהקשר לניסיונות הבינלאומיים להגיע להבנות בגבול הצפון.
6 צפייה בגלריה
מגדלי שמירה בגבול לבנון-סוריה
מגדלי שמירה בגבול לבנון-סוריה
מגדלי שמירה בגבול לבנון-סוריה
גבול לבנון-סוריה עלה לכותרות בימים האחרונים לא רק בהתייחס לחיסולים. לפי פרסומים ערביים, ממשלת סוריה שלחה מזכר רשמי לממשלת לבנון בנוגע למגדלי שמירה שפרוסים בין שתי המדינות. מגדלים אלו, שהקימו הבריטים עבור צבא לבנון, מהווים לטענת סוריה איום על הביטחון הלאומי שלה.
לפי עיתון "אל-אחבאר", שמזוהה עם חיזבאללה, דמשק טוענת שבמגדלים יש ציוד מודיעין וריגול שיכול לסייע באיסוף מידע על הנעשה בסוריה. בדמשק מציינים כי המידע שנאסף מהמגדלים מגיע פרט לבריטניה גם לישראל, וכך לטענתם צה"ל משתמש בו כדי לתקוף בתוך שטח סוריה. במזכר הרשמי מתחה סוריה גם ביקורת על נוכחותם של קצינים בריטים במגדלים, בתקופה שבה לונדון ממלאת תפקיד שלילי מול דמשק.
הטענות מכיוון סוריה לא פורסמו בחלל ריק. בסוף השבוע פורסם ב"אל-אחבאר" כי מתנהל שיח על הקמת מגדלים נוספים חדשים שיחזקו את השליטה באזורים נוספים בגבול לבנון-סוריה עד לכיוון אזור הגבול עם ישראל בחרמון. בתחילת החודש פרסם שופר חיזבאללה כי קיים שיח על הקמת מגדלים דומים גם בגבול הדרומי של לבנון עם ישראל.
לפי הפרסום בסוף השבוע בעיתון הלבנוני, מגדלי הפיקוח יוקמו בעומק של חמישה קילומטרים בתוך לבנון ובעומק של חמישה קילומטרים בתוך ישראל. עוד נכתב בעיתון שמזוהה עם חיזבאללה כי אין ערבויות שישראל תסכים למהלך כזה. להפך, מקורות דיפלומטיים מערביים ציינו בסוף השבוע כי בישראל לעגו להצעה בנושא.
בביירות עדיין לא מסרו תגובה רשמית לטענות של סוריה בנוגע למכתב נגד פעילות המגדלים בגבול עם לבנון, אולם העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" פרסם בשבת כי התגובה תכלול הבהרה שלפיה המגדלים, שפועלים כבר יותר מ-10 שנים בניהול צבא לבנון, אינם קשורים למדינה זרה כלשהי ומסייעים מאוד בצמצום הברחות.

6 צפייה בגלריה
פיצוץ מבנים מאולתרים שהוקמו סמוך לגבול סוריה ע"י כוחות צה"ל
פיצוץ מבנים מאולתרים שהוקמו סמוך לגבול סוריה ע"י כוחות צה"ל
המבנים שהוקמו ליד הגבול עם סוריה
(צילום: דובר צה"ל )
במקביל להתפתחויות בין סוריה ולבנון, בצה"ל ממשיכים כל העת לעקוב אחר הנעשה סמוך לגבול עם ישראל. כשנה לאחר הצבת אוהלי חיזבאללה בשטח ישראל במרומי הר דב, הקימו בשבועות האחרונים פעילי טרור שני מבני אבן בשטח ישראל הריבוני בסמוך לגבול סוריה. המבנים שימשו למטרות מסתור ותצפית לעבר ישראל.
כוחות מחטיבה 474 של צה"ל השמידו ביום שישי לפנות בוקר את המבנים באזור תל פארס שבמרחב דרום הגולן, כמה עשרות מטרים מגדר הגבול. הלוחמים הסירו את ההפרה הבוטה של חציית הגבול לאחר שעקבו מקרוב אחר כוונותיהם של הפעילים שחצו את קו סימון הגבול הבינלאומי, בידיעה כי הם חודרים לשטח המדינה.
6 צפייה בגלריה
פיצוץ מבנים מאולתרים שהוקמו סמוך לגבול סוריה ע"י כוחות צה"ל
פיצוץ מבנים מאולתרים שהוקמו סמוך לגבול סוריה ע"י כוחות צה"ל
כוח צה"ל מפוצץ את המבנים המאולתרים שהוקמו ליד הגבול עם סוריה
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
פיצוץ מבנים מאולתרים שהוקמו סמוך לגבול סוריה ע"י כוחות צה"ל
פיצוץ מבנים מאולתרים שהוקמו סמוך לגבול סוריה ע"י כוחות צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
פיצוץ מבנים מאולתרים שהוקמו סמוך לגבול סוריה ע"י כוחות צה"ל
פיצוץ מבנים מאולתרים שהוקמו סמוך לגבול סוריה ע"י כוחות צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )
"זיהינו בשבועות האחרונים שהם בבנייה, עקבנו אחר תהליך הבנייה, אספנו את כל המידע והחלטנו שלא נאפשר עוד את המשך הפעילות הזאת כשבנייתם הושלמה", סיפר ל-ynet רב-סרן במיל' נדב, מפקד פלוגה בחטיבה 474.
הוא הוסיף: "ביום שישי לפנות בוקר ביצענו מעבר של הגדר ומיקשנו את שני המבנים בחומר נפץ, יצאנו מחוץ לשטח ועם שחר ביצענו פיצוץ של שני המבנים. אין ספק שזה מעשה לא תמים וכל התקרבות של רועי צאן ואזרחים לגדר היא ככל הנראה חלק משיתוף פעולה במרחב. לא מדובר במבנים שהיו אמורים להיות מאוכלסים, אלא במבנים שיכולים לשמש את הצד השני לשהייה ומטרות צבאיות".
מאז פרוץ המלחמה, בצה"ל מזהים ניסיונות התבססות ויצירת חזית טרור גם בגבול סוריה מצד ארגונים שנשלחו לגזרה מסוריה, לבנון, איראן, עיראק ועוד. נוכחותם זוכה למעקב צמוד וכוחות הצבא לומדים וחוקרים את מעשיהם.
במקביל, בחזית הסורית מעמיקים אנשי ההנדסה את קו המכשול וחופרים תעלה נגד מעבר רכב מזרחית לגדר ומציבים עוד גדרות תיל לעיכוב ניסיונות חדירה. "אנחנו שולטים ומחילים ריבונות על כל מי שחודר את הגבול הבינלאומי בין ישראל לסוריה", מסביר רס"ן נדב. "עם זאת במקרים שאנחנו מזהים התקרבויות חוזרות ונשנות, אנחנו רוצים לאפשר את הפעילויות האלו על-מנת להצליח יותר בתפיסה ולפעמים בפגיעה".
את הפעילות המבצעית הזאת ביקשו בפלוגה להקדיש לבני משפחותיהם המודאגים ברחבי המדינה וגם בעולם. "הלוחמים והמפקדים שמבצעים משימות יומם ולילה עזבו משפחות ובנות זוג וילדים", מתאר רס"ן נדב. "יש לנו בפלוגה חבר'ה צעירים ומבוגרים גם עם שבעה ילדים, ואת זה הקדשנו לגיבורים האמיתיים - בני המשפחות שהשארנו מאחור ומתמודדים עם המציאות המורכבת".

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול בהערכת מצב בפיקוד צפון: "אנחנו מתכננים להגביר את עוצמת האש נגד חיזבאללה, שלא מצליח למצוא מחליפים למפקדים שאנחנו מחסלים". לדברי גלנט, "גם במקרה של הפוגה זמנית בעזה - נעצים את האש בצפון באופן בלתי תלוי, ונמשיך עד להסגה מלאה של חיזבאללה והשבת התושבים לבתיהם".
שר הביטחון קיבל מקציני המודיעין והמבצעים של הפיקוד סקירה על ההתפתחויות האחרונות, תוכניות האש והמאמצים לדחיקת כוחות חיזבאללה ממרחב הגבול ולסיכול חוליות ירי, מפקדים בארגון ושלילת יכולות ונכסים. לפי לשכתו, גלנט הדגיש את החשיבות בצבירת ההישגים הטקטיים וגביית מחיר הולכת וגוברת מחיזבאללה, עד ל"יצירת הישג אופרטיבי שישנה את המצב הביטחוני במרחב הגבול".
פורסם לראשונה: 21:45, 25.02.24