הצטרפו למשדר

כאוס במערכת החינוך: השלטון המקומי ניסה אתמול (רביעי) להביא לפתיחת מסגרות החינוך הבוקר ואף איים על הסייעות שלא יקבלו שכר אם לא יגיעו, אך שורת ערים הודיעו בזו אחר זו כי לא יפתחו גנים. גם השלטון האזורי, שמאגד את המועצות האזוריות, הודיע שמסגרות החינוך לא ייפתחו - ומעתה ימקד את מאמציו בפתיחת הלימודים ביום ראשון הקרוב. על אף שלא מתקיימים לימודים, מסיבות הסיום יתקיימו כרגיל.
הכאוס במערכת החינוך החל אתמול בצהריים בעקבות היוזמה של שר האוצר אביגדור ליברמן לשבור את שביתת המורים ולפתוח את גני הילדים עם סייעות בלבד, ולהתחיל את מסגרות הקיץ כבר מיום ראשון. ליברמן עבד אומנם בתיאום עם השלטון המקומי והנהגת ההורים, אך פעל מאחורי גבה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. בהמשך, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע כי סייעות לא יגיעו לעבודה אם המורות והגננות לא יעשו כן - ובכך למעשה טרף את הקלפים.
למרות זאת, בערים בודדות הודיעו שכן יתקיימו לימודים. מדובר, בין היתר, בכפר סבא (שם הודיעו העיריות כי הן הגנים והן בתי הספר ייפתחו), ובעפולה, לוד, קריית ביאליק ומעלה אדומים (שם הגנים הם אלו שייפתחו, כבר מהבוקר). בכוכב יאיר-צור יגאל חלק מהצהרונים ייפתחו מהבוקר. בחריש הודיעו כי הגנים ייפתחו על ידי הסייעות, אבל הבוקר אמרו שחלקם לא נפתחו, בעקבות הוראת ועד העובדים של הסייעות. "יש גנים שבהם הסייעות לא מקבלות את הילדים, נמשיך לפעול למציאת פתרונות", אמרו.
3 צפייה בגלריה
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
יישארו עוד יום בבית. תלמידים מחוץ למסגרות ויפה בן דויד
(צילום: איתן גליקמן, הדר יואביאן)
3 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)
אחרי הודעתו של בר-דוד כינסו ראשי הרשויות דיון חירום שבו חשבו על פתרונות, ובשלטון המקומי אף הפיצו מכתב לראשי הרשויות המקומיות שבו נכתב כי סייעות שלא יגיעו לעבודה לפני 1 ביולי לא יקבלו שכר. במכתב הדגיש השלטון המקומי כי הודעת יו"ר ההסתדרות לא מקובלת עליו ואף "מנוגדת להסכמים קיבוציים שעליהם ההסתדרות חתומה". עם זאת, בשורה התחתונה, וחרף הודעת השלטון המקומי, רשויות רבות הודיעו כאמור כי לא יוכלו לפתוח הבוקר את המסגרות כרגיל - ולמעשה רק הצהרונים ייפתחו. זו הרשימה החלקית, בהתאם לערים שהצהירו על כך:
הרשויות הבאות הודיעו שלא יפתחו הבוקר גנים: אור יהודה, אשדוד, אשקלון, בת ים, גבעתיים, דימונה, חולון, חיפה, ירוחם, יהודה ושומרון (מלבד אורנית), ירושלים, כרמיאל, מבשרת ציון, נתניה, ראש העין, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רמת השרון, רעננה, תל אביב. בעיריית ירושלים אף הסבירו כי ההסתדרות לא מאפשרת את פתיחת הגנים ללא נוכחות איש חינוך, ולכן הלימודים לא ייפתחו למרות שנערכו לכך.
ראש העיר גבעתיים רן קוניק, שכבר הודיע אחר הצהריים כי המסגרות ייפתחו, כתב אמש כי "הסייעות נמצאות בין הפטיש לסדן וחושות להגיע", ולכן החליט בסופו של דבר שלא לפתוח הבוקר את הגנים. ישנן גם רשויות שלא הצהירו מה יעשו היום, וההורים יתעדכנו נקודתית מול המוסד החינוכי שבו לומד ילדיהם.
3 צפייה בגלריה
בן דויד הודתה ליו"ר ההסתדרות - ותקפה את שר האוצר. בר-דוד וליברמן
בן דויד הודתה ליו"ר ההסתדרות - ותקפה את שר האוצר. בר-דוד וליברמן
בן דויד הודתה ליו"ר ההסתדרות - ותקפה את שר האוצר. בר-דוד וליברמן
(צילום: טל שחר, יואב דודקביץ')
גם במועצות האזוריות, כאמור, ויתרו על הלימודים. במרכז השלטון האזורי מסרו כי "השביתה של הסתדרות המורים במערכת החינוך מעסיקה אותנו ואנחנו מנסים בכל דרך למצוא הסדר שיאפשר להורים, לצאת לעבודה ולילדים מסגרת חינוכית איכותית. זו מלאכה לא פשוטה – ומורכבת מאוד.
"ראשי המועצות האזוריות תומכים לחלוטין בדרישה לשפר את שכרם של עובדי החינוך. שכרם של אלה המופקדים על הכשרתם של ילדינו לקראת העתיד ראוי שיעלה ואיננו הולם את האחריות והמיומנות הנדרשות מהם. אבל בה בעת, אנחנו מודעים לכך שיש להפעיל מסגרות לילדים כדי לאפשר להורים לצאת לעבודה. אנחנו מתקשים מאוד למצוא הסדרים מתאימים". פתיחת גני הילדים בפיקוח תומכות חינוך (סייעות) נתקלה אמש בהתנגדות יו"ר ההסתדרות.
"נכון לרגע זה, התנאים אינם מאפשרים את הפעלת מסגרות החינוך הבוקר. אנו נערכים לפתיחת הלימודים ביום ראשון הקרוב, באמצעות תומכות חינוך וצוותים נוספים. הרשויות המקומיות, ההורים והילדים הפכו להיות בני ערובה של המאבק בין ההסתדרות והאוצר. אנחנו מצפים מההסתדרות לפעול בתיאום עם הרשויות שהן הראשונות להתמודד עם הפגיעה בציבור התושבים".
במועצות קראו לשר האוצר, שרת החינוך ולראשי הסתדרות המורים להיפגש לאלתר כדי לחדש את המשא ולמצוא הסדר. "נוסיף לחפש הסדרים נאותים שיאפשרו הפעלת מסגרות איכותיות לילדים", ציינו.

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה אמש כי "אנחנו מנהלים מו"מ כבר חצי שנה עם פקידי האוצר, אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת. אנחנו רואים שלאוצר יש כסף, אבל הוא מעדיף לתת אותו למפעילי קייטנות ולא לעובדות ועובדי ההוראה שנושאים על כתפיהם את מערכת החינוך. במעשיו אלה מחריף האוצר את המשבר במערכת חינוך, ומאיץ את נטישת עובדות ועובדי ההוראה. האוצר משדר לציבור ולעובדי ההוראה שאין צורך בעובדות ועובדי הוראה מקצועיים שיהיו אחראים על חינוך דור העתיד של ישראל".
בן דויד הודתה ליו"ר ההסתדרות שהורה לסייעות בגנים שלא להחליף את הגננות ביום ראשון ובבתי הספר של החופש הגדול כפי שניסו לקדם באוצר, ופנתה לליברמן פעם נוספת בבקשה להיפגש באופן אישי איתה, עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, והממונה על השכר במשרד האוצר. בהסתדרות המורים אמרו כי "הנציגים מוכנים לשבת עד שייצא עשן לבן, ומקווים שמחר שר האוצר ינחה את פקידי האוצר להגיע סופסוף עם טבלאות שכר והצעות קונקרטיות לתוספות שכר לכל עובדי ההוראה בשירות המדינה".
אחרי הודעת בר-דוד, נזכיר, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס כינס את ראשי הרשויות לדיון חירום ואמר כי לא ייתן להסתדרות להשבית את המסגרות. "לא נאפשר להחזיק את הורי ותלמידי ישראל כבני ערובה מהרגע להרגע. נדאג לאפשר המשך שגרה בטוחה לילדים. המחויבות הראשונה שלנו היא לדאוג לבטיחותם ושלומם של הילדים. על אף שאנחנו מצדיקים את המאבק שמנהלים המורים על שיפור תנאי העסקתם ותומכים בהם, זוהי לא דרכנו. השלטון המקומי חותר למצוא את הפתרונות המתאימים ביותר, שיאפשרו המשך שגרה עבור הילדים וההורים".
למרות דבריו של ביבס, ולמרות ההחלטה של השלטון המקומי שלא לשלם שכר לסייעות שלא יגיעו, עיריות רבות החליטו כאמור שלא לפתוח את הגנים הבוקר.
פורסם לראשונה: 22:00, 22.06.22