נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ניפק בסוף השבוע עוד אמירה לא לגמרי ברורה שצפויה לשמש כתחמושת ליריביו, הטוענים כי הוא אינו בקו הבריאות ואינו כשיר לתפקיד. בתום נאום שנשא בקונטיקט ושבו קרא להקשיח את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, הכריז ביידן: "אלוהים, נצור את המלכה, בן אדם!" (God save the queen, man!), לפני שירד מהבמה.

5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב קונטיקט
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב קונטיקט
ביידן בסוף השבוע בקונטיקט. "נסו להיות בני 110"
(צילום: רויטרס)
עיתונאים בארה"ב מיהרו לציין הלילה כי לא ברור למה בדיוק התכוון ביידן בהצהרתו המלכותית. "אלוהים, נצור את המלכה" היא הצהרת נאמנות שנהגו הבריטים לשאת לכבוד המלכה אליזבת השנייה, אבל לנאום הלילה לא היה שום קשר לבריטניה, והמלכה הלכה לעולמה בספטמבר ומאז הוחלף נוסח ההצהרה ל"אלוהים, נצור את המלך", לכבוד המלך החדש צ'רלס. לא היה ברור גם מדוע ביידן חתם את האמירה בתוספת "בן אדם".
זמן מה אחר כך, בעקבות תהיות העיתונאים, נדרש הבית הלבן לסוגיה, ואוליביה דלטון, סגנית הדוברת של ביידן, הסבירה שבאמירה "אלוהים, נצור את המלכה" הנשיא הגיב לאדם כלשהו בקהל. לפי שעה האדם שאליו כוונה לכאורה הצהרת ביידן לא זוהה ולא אותר.
דבריו של ביידן מעוררים עניין בארה"ב בצל הדיון הציבורי על החלטתו להתמודד על כהונה נוספת כנשיא בנובמבר של השנה הבאה, כשיהיה בן 82. כבר עם כניסתו לבית הלבן בינואר 2021 היה ביידן הנשיא האמריקני המבוגר אי פעם, בן 78, ואם ינצח בבחירות וישלים כהונה שנייה, פירוש הדבר שהוא יעזוב את הבית הלבן בגיל מתקדם באופן בלתי רגיל לנשיא – 86.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב קונטיקט
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב קונטיקט
הבית הלבן: "הוא ענה למישהו בקהל". הנשיא האמריקני בכנס הגבלות הנשק
(צילום: AFP)

ביידן ידוע כבר שנים ארוכות כאדם בעל לשון משוחררת וכמי שמנפק פליטות פה לא ברורות, ואת חלקן תולים רבים בחוש ההומור המוזר והמגושם שלו; אלא שבהיותו מנהיג המעצמה מספר אחת בעולם יריביו – וגם חלק מאוהדיו – תוהים יותר ויותר אם מעידותיו מלמדות כי הוא סובל מירידה קוגניטיבית, העלולה לפגוע גם בתפקודו כנשיא. דוגמה אחת למעידה כזו הייתה האירוע בספטמבר אשתקד שבו פנה לקהל ושאל "איפה ג'קי?", כשכוונתו לחברת הקונגרס הרפובליקנית ג'קי ולורסקי: נראה כי שכח שוולורסקי נהרגה בתאונת דרכים שבועות אחדים לפני כן.
בשנתיים וחצי האחרונות גם תועד ביידן לפחות פעמיים נופל בפומבי, בין השאר כשרץ במעלה המדרגות למטוס הנשיאותי "אייר פורס 1". בתחילת החודש הנוכחי נתקל בשק חול בדרכו לרדת מהבמה בטקס צבאי, ואז נפל וקם מיד על רגליו בעזרת אנשים שהיו סביבו. בשנה שעברה נפל מאופניו במהלך רכיבת בוקר בחופשה בדלאוור. במקרים אחרים טענו יריביו שבבואו לפנות את הבמה בתום נאומים הוא נראה מבולבל ומתקשה לאתר את היציאה, אם כי יועציו אמרו כי אין ממש בדברים, וכי תנועותיו פשוט פורשו שלא נכונה על-ידי מתנגדיו.

בצל הדיון הציבורי על מצבו הבריאותי, ביידן עצמו מרבה לאחרונה להתלוצץ על גילו המתקדם (בין השאר אמר: "ליד מרדוק אני הארי סטיילס"), ולטעון כי הגיל הזה הוא יתרון משום שפירושו הוא שהוא הנשיא המנוסה ביותר שדרך אי פעם בבית הלבן. גם במהלך נאומו הלילה בקונטיקט התלוצץ ביידן על גילו, והציג עצמו כבן 110. כשדיבר על כך שלרבים בציבור האמריקני נמאס מתקריות הנשק האלימות בארה"ב אמר הנשיא: "לרבים מכם כבר אין כוח לזה. אתם עייפים. ובכן, אני מבין את זה. נסו להיות בני 110 ולעשות את זה שוב". הוא סחט קולות צחוק מהקהל, ואז המשיך: "צחוק בצד, הרבה אנשים מתוסכלים".

כתובית "ביידן הדיקטטור": טאקר קרלסון נגד "הנשים ההיסטריות" של "פוקס"

בתוך כך נודע בסוף השבוע כי מפיק ותיק עוזב את רשת החדשות השמרנית "פוקס ניוז" אחרי שנקבע כי הוא האחראי לכתובית הבוטה שהופיעה השבוע בשידורי הערוץ ושבה הוצג הנשיא ביידן כ-wannabe dictator (מי שרוצה להיות דיקטטור, או "דיקטטור בשאיפה"). הכתובית הופיעה בשל ההחלטה להעמיד לדין את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים, החלטה שנאמני טראמפ טוענים כי היא חלק מציד מכשפות שמנהל נגדו ממשל ביידן.
5 צפייה בגלריה
פוקס ניוז כתובית על המסך קוראים ל ג'ו ביידן וונאבי דיקטטור wannabe dictator
פוקס ניוז כתובית על המסך קוראים ל ג'ו ביידן וונאבי דיקטטור wannabe dictator
"דיקטטור-וונאבי מדבר בבית הלבן אחרי שגרם לכך שהיריב הפוליטי שלו ייעצר". הכתובית שהובילה לסערה ב"פוקס ניוז"
5 צפייה בגלריה
טאקר קרלסון פורש מ פוקס ניוז תמונה מ 2017
טאקר קרלסון פורש מ פוקס ניוז תמונה מ 2017
כוכב "פוקס ניוז" לשעבר טאקר קרלסון. על המפיק המפוטר שלו: "אחד האנשים הכי מוכשרים בבניין"
(צילום: AP )
המפיק שעוזב, אלכס מקסקיל, שימש במשך שנים כמפיקו של הכוכב הגדול של הרשת טאקר קרלסון, שפוטר בעצמו באפריל, בין השאר אחרי שהואשם בהפצת תיאוריות קונספירציות מרחיקות לכת נגד ביידן והדמוקרטים, ואחרי שמסרים פרטיים שכתב צוטטו בתביעת הענק שבה נאלצה "פוקס" לפצות את חברת מכונות ההצבעה "דומיניון" ב-787 מיליון דולר בגלל "שקר הונאת הבחירות". מקסקיל אישר בסוף השבוע כי הוא עוזב, אך "פוקס ניוז" נמנעה מלהגיב.
הכתובית המתריסה שודרה השבוע בזמן שעל המסך ב"פוקס ניוז" הוצגו בשני חלונות נפרדים טראמפ וביידן מדברים. נכתב בה: "דיקטטור-וונאבי מדבר בבית הלבן אחרי שגרם לכך שיריבו הפוליטי ייעצר". במונולוג מצולם שפרסם שלשום טאקר קרלסון בטוויטר הוא טען כי בעקבות שידור הכתובית "הנשים שמנהלות את הרשת נכנסו לפאניקה" ונזפו קשות באחראי לכך. הוא לא נקב בשמו של האחראי, אבל אמר שמדובר ב"אדם שנחשב לאחד המוכשרים ביותר בבניין", ושהאיש קיבל הוראה לפנות מיד את חפציו ממשרדי הרשת.
עם הקופסה מחוץ למשרד: אלכס מקסקיל שעוזב


כתב ה"דיילי ביסט" ג'סטין ברגונה פרסם אתמול תמונה שבה נראה מקסקיל מחוץ למשרדי "פוקס" במנהטן מחזיק בקופסה. לתמונה צורף הכיתוב: "היום היה היום האחרון שלי ב'פוקס'. אלה היו עשר שנים סוערות, וזה היה המקום הכי טוב שבו עבדתי בגלל האנשים הנפלאים שפגשתי. אבל הגיע הזמן. ביקשתי מהם להניח לי לעזוב, והם סוף סוף הסכימו. לכל חבריי שם אני אומר: אתגעגע אליכם לנצח".