איש לא לקח אחריות לירי הרקטות הלילה מלבנון, אבל גוברת ההערכה - גם עקב אופי הירי ועיתויו - כי מדובר בירי של חמושים פלסטינים. אלו קשורים ככל הנראה לחמאס או לג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, מתגוררים במחנות הפליטים בצור וצידון ומדי פעם פועלים בגבול ישראל. הפעם האחרונה שפלסטינים ירו רקטות מלבנון הייתה בזמן מבצע "שומר החומות", לפני כחודשיים.
אחת הסיבות לירי היא כנראה כעס בחמאס והתמרמרות של מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר על כך שכבר שלושה חודשים הוא אינו מקבל את מלוא הסיוע הקטארי לעזה. לרצועה הועברו רק 8 מיליון דולר עבור חשמל, אבל הכסף עבור הנזקקים (10 מיליון דולר) והתשלום לפקידי חמאס (10 מיליון דולר נוספים) - לא הועבר.

2 צפייה בגלריה
אזור קיבוץ חניתה ושלומי לאחר ירי הרקטות
אזור קיבוץ חניתה ושלומי לאחר ירי הרקטות
גבול הצפון, שעות לאחר הרקטות
(צילום: שמיר אלבז)
2 צפייה בגלריה
אזור קיבוץ חניתה ושלומי לאחר ירי הרקטות
אזור קיבוץ חניתה ושלומי לאחר ירי הרקטות
(צילום: שמיר אלבז)
סינוואר מתפאר לאחרונה ביכולתו להדליק את הפלסטינים בכל רחבי המזרח התיכון, כפי שקרה בשומר החומות. ייתכן שהירי הלילה קשור לזה, בעיקר לנוכח העובדה שהיום הוא היום הראשון של החג המוסלמי הקדוש ביותר, עיד אל אדחא, חג הקורבן.
הזעם המוסלמי התגבר לאחר שיהודים עלו להר הבית והתפללו בתשעה באב, מה שאפשר לסינוואר לטעון שהוא קושר בין ירושלים ומסגד אל-אקצא לבין מצוקת הפלסטינים בעזה. כל זאת מתבצע תחת שרביטו במטרה ללחוץ על ישראל, כחלק מניסיונו להפוך ל"מגן הפלסטינים" כולם - לא רק בעזה.

זה כנראה הרקע לירי הלילה ואפשר להניח שישראל תגיב, אבל לא רק בלבנון - כמו התגובה המיידית של ירי הפגזים - אלא גם במקומות אחרים. סינוואר מנסה להסיט את האש מעזה לאזורים אחרים, כמו שכבר אירע בתחילת שומר החומות עם הכרזתו כי חמאס הוא "מגן ירושלים". הוא יודע שכאשר חמאס פועל מעזה נגד ישראל הוא חוטף מכות קשות.
בכל מקרה, נראה שאין קשר בין ירי הרקטות הלילה מלבנון לבין התקיפה שהסורים ייחסו לישראל כמה שעות לפני כן. לפי הפרסומים, התקיפה בסוריה הייתה של מתקן ייצור טילים מדויקים בפרויקט דיוק הטילים שאיראן מקדמת בסוריה ובלבנון למקרה של מלחמה נגד ישראל. תקיפות מסוג זה כבר היו בעבר. לאחרונה, אחרי שדאעש סולק מאזור חלב, סוריה חידשה את פעילותה במפעלי פיתוח וייצור הטילים במכון שמכונה "סרס" ליד העיירה א-ספירה, אזור שבו ישראל תקפה הלילה לפי הדיווחים.