834 נשים, גברים, נערים וילדים הוצאו להורג באיראן בשנת 2023 - זינוק של 43% לעומת 2022 ומספר השיא בתשע השנים האחרונות. אז, ב-2015, מספר עונשי המוות ברפובליקה האיסלאמית עמד על 972. את הנתונים המזעזעים פרסמו אתמול (שני) בדוח משותף שני ארגוני זכויות אדם - ארגון זכויות האדם האיראני ו"ביחד נגד עונש המוות", הממוקמים בפריז בירת צרפת.
בדוח מואשמת איראן כי היא מגבירה את השימוש בהוצאות להורג כאמצעי להפצת פחד ואימה בקרב אזרחיה, על רקע מחאות הענק שפרצו בספטמבר 2022 עקב מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני, שנעצרה כי לא התכסתה בחיג'אב כראוי ונרצחה במעצר.
3 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
מהסא אמיני. מותה במעצר הצית גל מחאות באיראן
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
3 צפייה בגלריה
מפגינה צעירה על רקע אחד ממצעדי המחאה באיראן
מפגינה צעירה על רקע אחד ממצעדי המחאה באיראן
מפגינה באחד ממצעדי "מחאת החיג'אב" באיראן
(צילום: AFP)
לפחות תשעה מפגינים הוצאו להורג אחרי שהורשעו, לרוב במשפטי בזק, בעימותים עם אנשי משטרה במהלך הפגנות רחוב במסגרת "מחאות החיג'אב". 471 אזרחים איראנים נוספים הורשעו בסחר בסמים, ונתלו. גם כאן מדובר בזינוק דרמטי של הוצאות להורג על עבירות סמים, פי 18 יותר מאשר ב-2020. בין המוצאים להורג גם נשים שהואשמו בשידול לזנות, בהשתתפות "פרועה" בהפגנות רחוב, ובאי-ציות לאזהרות שקיבלו במהלך מעצרי אזהרה, שלאחריהם חזרו להפגין ונעצרו מחדש.
לפחות 167 מבין אלה שנידונו לעונשי מוות הם בני העדה הסונית ממוצא בלוצ'י, שמהווים כמעט 20% מכלל ההוצאות להורג במדינה - מספר גבוה בהרבה מחלקם באוכלוסייה שעומד על כ-2% בלבד (רוב תושבי איראן הם בני העדה המוסלמית השיעית).
כמו כן, רק 15% מההוצאות להורג אושרו רשמית על ידי השלטונות באיראן. השאר קיבלו את העונש החמור בלי שהידיעה על כך תתפרסם בציבור. ארגוני זכויות האדם קיבלו מידע על מותם מבני המשפחה או מידידים קרובים.
3 צפייה בגלריה
הוצאה להורג בתלייה באיראן. "מרתיע את הורי הצעירים"
הוצאה להורג בתלייה באיראן. "מרתיע את הורי הצעירים"
הוצאה להורג בתלייה באיראן. "מרתיע את הורי הצעירים"
(ללא קרדיט)
אחד הסימנים לכך שעונשי המוות המוגברים נועדו להטיל פחד באוכלוסייה הוא הנתון שמראה כי המון הוצאות להורג נערכו בכיכרות מרכזיות במרחב הציבורי. בעוד רובן מתבצעות בין כותלי בתי הכלא ברחבי המדינה, מספר ההוצאות להורג בפומבי שילש את עצמו בשנה שעברה לעומת שנת 2022.
שני הארגונים מאשימים את איראן בזריעת פחד בקרב התושבים, בעיקר צעירים, בעקבות מותה של אמיני. מנהל ארגון זכויות האדם האיראני, מחמוד אמירי-מוקאדם, הסביר ש"זריעת פחד בקרב האזרחים היא האמצעי היעיל ביותר להמשיך להחזיק בשלטון הקיצוני. עונש המוות מרתיע את הורי הצעירים שמתאמצים, לא תמיד בהצלחה, להחזיקם בבית ולמנוע מהם להפגין ולהתעמת עם כוחות הביטחון".
אמירי-מוקאדם מחה עם הצגת הדוח על השתיקה הרועמת בעולם לנוכח גל ההוצאות להורג באיראן, ואמר כי "היעדר הזעזוע הבינלאומי, ביחד עם תשומת הלב העולמית שמופנית כרגע לעזה, למלחמה בין ישראל לחמאס, רק מעודד את המשטר האיסלאמי להמשיך ולהגביר את התליות".