1 צפייה בגלריה
לפי דיווחים סורים, תיעוד של רגע התקיפה באזור א-סיידה זינב
לפי דיווחים סורים, תיעוד של רגע התקיפה באזור א-סיידה זינב
תקיפה בסוריה, ארכיון
הטלוויזיה הממלכתית בסוריה דיווחה הלילה (בין שני לשלישי) כי חיל האוויר הישראלי הפציץ עמדות צבאיות באזור העיר דיר א-זור שבמזרח המדינה. כך על פי גורם בצבא הסורי, שהוסיף כי שני חיילים נפצעו בהפצצות ושנגרם נזק לרכוש. התקיפה אירעה באזור ציר הברחות האמל"ח הקרקעי מעיראק, שבו חיל האוויר ממעט יחסית לתקוף עקב המרחק הרב.
גורמים המזוהים עם האופוזיציה הסורית, בהם מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, מסרו כי היעדים שהותקפו שייכים למיליציות פרו-איראניות.
שלשום דיווחו כלי תקשורת בסוריה, שניים שמזוהים עם האופוזיציה ואחד עם המשטר, כי ישראל תקפה אתרים השייכים לצבא הסורי ולמיליציות איראניות בעיירה דימאס - פרבר מערבי של הבירה דמשק, סמוך לגבול עם לבנון. סוריה לא אישרה את הדיווחים. לפי אותם דיווחים בכלי התקשורת הסוריים, מערכות ההגנה האווירית במדינה הופעלו לאחר שחיל האוויר הישראלי תקף משלוח נשק איראני.

התקיפה הקודמת שיוחסה באופן רשמי לישראל בסוריה אירעה לפני כשלושה שבועות, אז הצבא הסורי מסר כי צה"ל תקף את שדה התעופה הצבאי אל-שועיירת שבמערב המדינה. ברשתות דיווחו על "פעילות אווירית אינטנסיבית מעל לבנון", מצפון לביירות, וברשת אל-מיאדין נטען כי מטוסי הקרב הישראליים שיגרו טילים לעבר אזור חומס, בזמן שטסו מעל מישור החוף הלבנוני. גורם אופוזיציה סורי אמר ל-ynet כי "מדובר בתקיפה ישראלית מהאוויר מאזור לבנון. היעד היה מחסנים שיש בהם ציוד איראני".
תקיפה זו אירעה כמה שעות לאחר שסוריה האשימה את ישראל בתקיפה באזור טרטוס שבמערב המדינה, באופן חריג לאור יום - סביב השעה 17:20. התקיפה, לפי הנטען, כוונה נגד עמדות הגנה אווירית - ונהרגו בה שני חיילים סורים. שישה נוספים נפצעו. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם טען כי שלושה פעילי חיזבאללה נהרגו בתקיפה - אך לא היה אימות לדיווח זה.

לפני כשבועיים כלי תקשורת סורי המזוהה עם האופוזיציה דיווח כי שני רוכבי אופנוע בשם אבו ג'ראח עכאשה ואבו עלאא זאהר נהרגו מפגיעת טיל ששוגר ממל"ט ישראלי בעיירה בית ג'ן השוכנת ממערב לבירה דמשק. בצה"ל לא התייחסו לדיווחים.
באותו יום צה"ל תקף באמצעות טנקי מרכבה עמדות צבאיות ארעיות בצפון רמת הגולן, שהוקמו יום לפני בשטח ישראלי על ידי הצבא הסורי - וחרגו מהסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה שנחתם ב-1974. כך הודיע דובר צה"ל, שכינה את האירוע "הפרה בוטה" וציין כי תצפיות זיהו את שני המבנים במרחב האבטחה. עוד נמסר כי "צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לכל אשר קורה בשטחו ולא יאפשר ניסיונות להפרת הסכם ההפרדה".
מדובר היה בתקיפה חריגה מאחר שבעשור האחרון צה"ל תקף בעיקר עמדות של ארגוני טרור בגולן הסורי. העמדות הוקמו מול מג'דל שמס, בשטח שנמצא מזרחית לגדר המערכת. הצבא הסורי אחסן בהן תשתיות צבאיות כדי שישמשו כמוצבים צבאיים, ותצפיות של אוגדה 210 זיהו את העמדות - ובפיקוד הצפון החליטו להשמיד אותן מיד. בצה"ל וידאו כי המבנים היו ריקים מאדם בזמן התקיפה, ומקור סורי מסר לתחנת רדיו מקומית כי אין מידע על נפגעים כתוצאה מהתקיפה.
פורסם לראשונה: 01:15, 03.10.23