הממשלה התכנסה הבוקר (יום ראשון) לישיבתה השבועית בירושלים. על הפרק, בין היתר, עומדים אישור תוכנית 100 הצעדים להתמודדות עם משבר האקלים, שנחשפה ב-ynet, אישור שדה תעופה משלים לנמל התעופה בן גוריון ותוכנית סיוע לניצולי שואה שמקבלים קצבה חודשית מגרמניה. הממשלה תדון גם בפיתוח הכלכלי בחברה הערבית ובטיפול בתופעת הפשיעה והאלימות בה. ynet העביר את פתח ישיבת הממשלה בשידור ישיר.
ראש הממשלה בנט אמר בפתח הישיבה: "הפגישה עם הנשיא ולדימיר פוטין ביום שישי הייתה טובה מאוד ומעמיקה מאוד. שוחחנו על המצב בסוריה. במובן מסוים הרוסים הם שכנים שלנו מצפון וחשוב שננהל את המצב העדין והמורכב שם באופן חלק בלי תקלות. הגענו לסיכומים טובים ויציבים ומצאתי אצל הנשיא פוטין אוזן קשבת לצורכי הביטחון של ישראל. שוחחנו גם על תכנית הגרעין האירנית שמצבה המתקדם מעורר דאגה אצל כולם. היחסים בין שתי המדינות טובים מאוד אבל תמיד אפשר יותר. במקרה הזה, פוטנציאל לשיתוף פעולה כלכלי, מדעי, תרבותי וטכנולוגי הוא אינסופי בהתחשב בעובדה שיש בישראל כמיליון דוברי רוסית".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: AP)
בנט התייחס בישיבה גם לנוכחותו של השר זאב אלקין בפגישה, ולשקית שנשא עמו והעלתה סימני שאלה. "אני רוצה להודות מכאן לשר אלקין, האיש והשקית, על עבודה יוצאת דופן, גם בהכנה לפגישה וגם במהלכה". לתהיות השרים על תכולת השקית השיב אלקין כי בין המתנות שהובאו לנשיא רוסיה, היו בה גם תצלומי אוויר של סוריה שנועדו להציג את התבססות איראן באזור. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי צחקה שאולי נכון היה לשים את זה בתיק, ולא בשקית.
2 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
נשא צילומי אוויר שחשפו את התבססות איראן בסוריה. אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בחלק הסגור של הישיבה שיתף בנט כי אלקין נרדם לאחר שעברו לילה לבן בדרכם לסוצ'י. "בשלב מסויים הוא נרדם, ואז פוטין קלט שהוא נרדם ונקרע מצחוק. הכנסתי לו מרפק שיתעורר. פוטין צחק שאלקין כנראה לא היה איתי בסיירת". אלקין העיר שגם בנט נרדם, אבל הוא ביקש כוס קפה "ולי אפילו כוס מים לא הציעו". שר החקלאות עודד פורר נזכר שבזמן המשא ומתן הקואליציוני אלקין היה נרדם ומתעורר ישר לנקודה הרלוונטית וממשיך משם כאילו לא קרה כלום. "הוא נרדם בתור השר לענייני ירושלים ופתאום קם כשהוא שר הבינוי והשיכון", התבדח לפיד.

הכנה לגלי קורונה עתידיים

על דעיכת גל הקורונה אמר בנט: "ניהול מגפה זה אירוע עם אינספור משתנים והחלטות, אבל פיתחנו כאן בישראל מודל שמעורר עניין. במבחן התוצאה זה עובד. יחד עם זאת אנו נערכים במבט צופה פני עתיד ומכינים התשתיות לגלי תחלואה עתידיים".
הוא טען שהממשלה יוצרת "רשת ביטחון כלכלית ורפואית" של 10 מיליארד שקל לקראת גלי קורונה עתידיים. "סיכמתי עם שר האוצר ליברמן על מתווה להרחבה חד פעמית של מסגרת התקציבית בשנת 2022, מה שנקרא 'קופסא', במסגרת הפקת הלקחים מהגלים הקודמים", הוסיף.
בחלק הסגור של ישיבת הממשלה אמר בנט: "אני לא רואה באופק ביטול של התו הירוק מכיוון שזה שומר עלינו ומאפשר את השארת המדינה פתוחה. אני צופה שבקרוב יהיה אישור לחיסון ילדים. נעשה את זה בהקדם האפשרי. אנחנו דואגים להבאת החיסונים. הפעם אין אס"ק (אווירת סוף קורס), אין חגיגות. נשמר את ההישג, נשמר את המערכות, נשמור על ישראל פתוחה - והכול בזהירות".
בנוסף ידונו השרים בתוכנית לחברה הערבית, שתקדיש כשישה מיליארד שקל מדי שנה בחמש השנים הקרובות לפיתוח תעסוקה, בריאות, עידוד השתלבות בהייטק ועוד. "בנפרד נאשר את התכנית הלאומית למאבק בפשיעה במגזר הערבי, שכמו שראינו בסוף השבוע, זולגת לכל המדינה", סיכם.

שר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) התייחס לפני הישיבה להחלטה של שר הביטחון להגדיר שישה ארגוני זכויות אדם פלסטיניים כארגוני טרור: "חשוב להדגיש שההחלטה הזו נעשתה על תשתית עובדתית ומשפטית שנבחנה במשרד המשפטים. היא נשענת על תשתית איתנה".
מנגד אמר השר עיסאווי פריג' (מרצ): "זו החלטה לא נכונה ולא במקום. צריך לדעת איך להתמודד עם ביקורת. זו ההחלטה שחסרונותיה ונזקיה הרבה יותר גדולים מיתרונותיה. אני מקווה ששר הביטחון וראש הממשלה יבינו את חומרת ההחלטה. מדינה חזקה צריכה לדעת איך להתמודד עם ביקורת".
הוא הוסיף כי לא ראה הוכחה לקשר בין הארגונים הללו לטרור, ואמר: "בינתיים לא ראיתי עצורים".
בהמשך היום ידונו השרים ב"חוק סעידיאן", שלפיו הלומי קרב יוכרו תוך שנה מפנייתם למשרד הביטחון. החוק נקרא על שם איציק סעידיאן, הלוחם הלום הקרב שהצית עצמו במשרדים כתוצאה מייאוש מהטיפול בו.
בשבוע שעבר הציג שר המשפטים גדעון סער תזכיר חוק לפיו נאשם בעבירות שדינן שלוש שנים ויותר - לא יוכל להרכיב ממשלה, דבר שגרם להתנגדות גם בתוך הקואליציה השברירית. סער הבהיר כי בכוונתו להשלים את החוק בשלוש קריאות כבר בכנס החורף הנוכחי, אולם יו"ר רע"מ מנסור עבאס לא התחייב לתמוך בו בכל הקריאות, וגם ראש הממשלה נפתלי בנט טרם פרסם מה עמדתו לגבי החוק. בת בריתו, איילת שקד, מסתייגת ממנו וחושבת שהוא מיותר. בקרב יתר השותפים החוק זוכה לתמיכה גדולה. שר הביטחון בני גנץ הבהיר שיתמוך וגם יש עתיד ושר האוצר אביגדור ליברמן.
גורמים בקואליציה אמרו כי אמנם תזכיר החוק פורסם, אבל יהיה נכון יותר להתפנות לעניינים הפוליטיים מהסוג הזה רק אחרי אישור התקציב, כדי למנוע טלטלות בקואליציה השברירית ולהביא למצב שייתכן שתרחישים פוליטיים דרמטיים יתרחשו דווקא בגוש של נתניהו - בהן פרישה שלו מהחיים הפוליטיים או פיצול של ארבעה ח"כים מהליכוד לפי חוק חדש שאושר בכנס הקיץ.