40 שנה אחרי ששרידיה של צעירה שהוכתה למוות נמצאו בבית קברות בניו ג'רזי הודיעו בסוף השבוע הרשויות שם כי הצליחו לפענח את הפרשה – אחת מתעלומות הרצח הארוכות בתולדות ארה"ב – ולחשוף את זהותה של הנרצחת: מי שכונתה במשך ארבעה עשורים "הנסיכה האלמונית" היא דון אולניק, תלמידת תיכון מניו יורק. היא הייתה בת 17 כשנרצחה על-ידי ארתור קינלו משום שסירבה לדרישתו שתעבוד בזנות.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב הנסיכה האלמונית זוהתה אחרי 40 שנה דון אולניק
ארה"ב הנסיכה האלמונית זוהתה אחרי 40 שנה דון אולניק
ההודעה על פענוח הפרשה. משמאל: דון אולניק, שנרצחה ב-1982, בתמונתה האחרונה. מימין: אחד משלל הקלסתרונים שלה, שהתגלו כלא מדויקים
שרידיה של "הנסיכה האלמונית" נמצאו ב-25 ביולי 1982 בבית הקברות סדר רידג' שבבליירסטאון, בצפון-מערב ניו ג'רזי, ליד הגבול עם פנסילבניה. מי שמצא אותה היה עובד בית הקברות, והחוקרים הסבירו אז כי היא ספגה מכות קשות כל כך עד שהיה בלתי אפשרי לזהותה.
כחצי שנה אחרי גילוי השרידים, ומשהרשויות ויתרו על האפשרות לזהותה בטווח הזמן המיידי, נרתמו תושבי האזור שבו אותרה הגופה ומימנו את קבורתה. היא נעשתה מוכרת בארה"ב ובעולם בשם "הנסיכה האלמונית", שניתן לה על-ידי החוקרים, ובאתר שבו נקברה ניצבת עד היום מצבה שעליה נכתב: "נסיכה אלמונית. נעדרת מביתה. מתה בין זרים. נזכרת על-ידי כולם". לעתים קרובות אפשר עדיין למצוא סביבה פרחים שאותם מניחים מבקרים המגיעים למקום מרחבי ארה"ב.
שנה אחרי מותה הפכה "הנסיכה האלמונית" לאדם הראשון שמוכנס למאגר ההולך ומתגבש של נעדרים שהשיקה הבולשת הפדרלית, ה-FBI, וזהותה נותרה אחת התעלומות הארוכות בתולדות ארה"ב. אף שטיפים על זהותה ועל זהות הרוצח הגיעו אל החוקרים מפינות שונות ברחבי אמריקה, הפענוח התאפשר סופית רק ב-29 באפריל השנה.
2 צפייה בגלריה
אולניק הייתה לאדם הראשון במאגר הנעדרים המתגבש. מטה ה-FBI בוושינגטון
אולניק הייתה לאדם הראשון במאגר הנעדרים המתגבש. מטה ה-FBI בוושינגטון
אולניק הייתה לאדם הראשון במאגר הנעדרים המתגבש. מטה ה-FBI בוושינגטון
(צילום: AFP)
חשיפת זהותה של "הנסיכה האלמונית" התאפשרה הודות להתקדמות שנעשתה עם השנים בטכנולוגיות ה-DNA: כדי לזהותה נשלחו אל מעבדה מיוחדת שן וריס של הנרצחת, ומהם הצליחו המדענים לחלץ דגימות DNA. התאמה בין המידע שהופק מהן לבין מאגרי מידע גנאולוגיים אפשרה להגיע בסופו של דבר אל זהותה של אולניק.
הרשויות בניו ג'רזי סיפרו כי הרוצח קינלו, בן 68 כיום, הודה בפניהן כבר בשנת 2005 כי הוא האיש שרצח את "הנסיכה האלמונית", אבל הגשת כתב אישום מוצק נגדו בעניין זה הייתה בלתי אפשרית עד שתתברר בוודאות זהותה. קינלו מרצה בינתיים עונש של 20 שנות מאסר בגין שני מעשי רצח אחרים שביצע. כעת יואשם גם ברצח הזה.
"במשך 40 שנה רשויות אכיפת החוק לא ויתרו על הנסיכה האלמונית", אמר התובע ג'יימס פייפר במסיבת עיתונאים שערכה משטרת ניו ג'רזי ביום שישי ושבה הכריזה על הגילוי. במסיבת העיתונאים השתתפו גם קרובי משפחתה של אולניק, והם הודו לרשויות אכיפת החוק על כך שלא ויתרו עד שחשפו את זהותה. במשך כל השנים שעברו מאז היעלמה לא ידעו היכן היא. בזמן שבו נחטפה אולניק ונרצחה היא גרה בניו יורק עם אמה ואחיותיה.
מת'יו פלטקין, ממלא מקום התובע הכללי של ניו ג'רזי, שיבח את דבקותם של החוקרים במשימה: "בניו ג'רזי", אמר, "השגת הצדק אינה מוגבלת בזמן".