3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ביקש לדבר יותר על "החיים עצמם", ופחות על החקיקה. נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מנה אתמול (יום ראשון) שלוש מטרות לממשלה: "יוקר מחיה, תחבורה ובינה מלאכותית". היום הציג יו"ר הקואליציה אופיר כץ סיכום של "הישגי הקואליציה", עם סיום כנס הקיץ. לא במקרה, מהמטרות ומההישגים הושמטה המהפכה המשפטית. הרקע לכך הוא הנזק שגרמה המהפכה המשפטית בדעת הקהל, והניסיון להוריד אותה מסדר היום בישראל - וגם בעולם.
ברשימה של כץ הוצגו, בין היתר, הצעת חוק האיזוק האלקטרוני שעברה אתמול באיחור, החמרת הענישה לתוקפי צוותים רפואיים, וסימון ארץ הייצור של תוצרת חקלאית. את ביטול עילת הסבירות, דחיית הבחירות לרבנות, חוק טבריה וחוקים פרסונליים ומשפטיים אחרים שעוררו ביקורת על הממשלה לא תמצאו ברשימה - וכאמור, לא מדובר בטעות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה בימים האחרונים את מקורביו והשרים הקרובים לו בליכוד לדבר פחות על החקיקה, ויותר על החיים עצמם. "לא טוב לו שידברו על זה", אמר בכיר במפלגה. נתניהו אף אמר בשיחות סגורות כי "זה הזמן להרגיע". לדברי גורמים בליכוד, המסר היה מיועד גם לשר המשפטים יריב לוין.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"עכשיו הזמן להרגיע". הסלפי במליאה לאחר ביטול עילת הסבירות
(מתוך טוויטר)
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן ואופיר כץ
שמחה רוטמן ואופיר כץ
סדר היום התקשורתי לא הוזכר ברשימת ההישגים. רוטמן וכץ
זו לא הפעם הראשונה שנתניהו ויועציו מעלימים מסדר היום את חוקי המהפכה המשפטית באופן מכוון. הדברים האלה עומדים בסתירה מוחלטת לקמפיין שניהל לוין בכנס האחרון, כדי לקדם את החקיקה כמה שיותר. לוין דוחף להמשיך בחקיקה בכנס הבא, ואף הציב מטרה לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים. לפי גורם בליכוד, נתניהו מנגד לא מעוניין לתדלק את המשך המחאה. מעבר לכך, כמעט כל סקר שנעשה - בתקשורת או סקרים מטעם נתניהו - העלה כי רוב הציבור אינו תומך בהמשך החקיקה ומעדיף כי הממשלה תתעסק בנושאים הקשורים ליוקר המחיה, מחירי הדיור, הביטחון האישי ועוד.
כך למשל, במהלך ישיבת הממשלה אתמול הוגדרו "המטרות המרכזיות" של הממשלה להמשך כהונתה, אך באורח פלא נעלמו חוקי המהפכה המשפטית מהרשימה - על אף שהוגדרו כיעד מרכזי. יו"ר הקואליציה אופיר כץ גם פרסם הבוקר הודעת סיכום כנס הקיץ, שבה מנה חוקים שהעבירה הקואליציה בתחומי הכלכלה, הרווחה, החינוך, הבריאות, הבינוי והשיכון, הצרכנות ועוד.

ביטול עילת הסבירות, החוק הראשון מבין חוקי המהפכה שעבר באופן סופי במליאת הכנסת לפני כשבוע, נעלם מהרשימה, וכך גם חוק הנבצרות, חוק טבריה שבג"ץ קבע כי לא יחול מהבחירות הקרובות, החוק שדחה את הבחירות לרבנות וחוקים אחרים נוספים שעוררו ביקורת רבה על הממשלה ונטייתה להעביר חוקים פרסונליים.
"זה היה כנס מוצלח שנעשתה בו עבודה רבה, והועברו עשרות הצעות חוק חשובות למען מדינת ישראל ואזרחיה", כתב כץ בהודעתו - מבלי לציין מילה בעניין סדר היום התקשורתי, "אנחנו דואגים לאזרח בקצה, ופועלים יום-יום כדי לחוקק ולקדם מהלכים המסייעים לשיפור החיים בכלל התחומים: כלכלי, חברתי, בריאותי ועוד. נמשיך לפעול למענכם". ביטול עילת הסבירות, ככל הנראה, לא נתפס בקואליציה ככזה ש"דואג לאזרח שבקצה".
אחד מאנשי הליכוד נשאל לאן נעלמו חוקי המהפכה המשפטית, והשיב: "באמת מעניין למה". גורם בקואליציה ציין בתגובה כי הודעת הסיכום על ההישגים בכנסת "מתייחסת בעיקר לגבי חוקים שרוב הציבור לא מכיר ולא שמע עליהם, ולא בנושא שהתקשורת התעסקה בו ללא הפסקה".

ממשלת ימין מלא? "ניסו להפיל ממשלת ימין-מרכז"

בינתיים, נתניהו ממשיך בבליץ הריאיונות שלו בתקשורת העולמית בניסיון למתן את הביקורת על החקיקה החד-צדדית, בעוד הוא מקפיד להתחמק מלענות לשאלות העיתונאים הישראלים. אתמול הוא אפילו עזב מסיבת עיתונאים במכוון לפני שנשאלו שאלות, כדי להימנע מלתת תשובות הנוגעות למהפכה המשפטית.
הלילה, בריאיון לפוקס ניוז, מתח נתניהו ביקורת על מנהיגים בעולם שמביעים דעתם על המתרחש בישראל - ואף כינה (באנגלית) את ממשלתו "ממשלת ימין-מרכז", בניגוד לנרטיב "ממשלת ימין מלא-מלא" שעמו רץ בבחירות. ממשלתו של נתניהו, נזכיר, מוגדרת בתקשורת המערבית כממשלת ימין קיצוני, ששרים בכירים בה - כולל איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' - אף מוחרמים על-ידי ארצות הברית.