ראש הממשלה נפתלי בנט קרא הבוקר (ראשון) פעם נוספת לחברי הליכוד לאפשר את העברתו של חוק "ממדים ללימודים", שמטרתו לספק מלגות שכר לימוד ללוחמים משוחררים. בדבריו בפתח ישיבת הממשלה ביקש בנט מחברי סיעת הליכוד לתמוך בחוק או לכל הפחות להימנע בהצבעה עליו, חרף העובדה שבסוף השבוע שעבר הודיעו אלו כי החליטו פה אחד להתנגד לו בנוסח הקיים, שכולל מימון של 66% משכר הלימוד. בליכוד דורשים שהמימון יעמוד על 100%, אם כי השליש הנותר בגרסה הקיימת ממומן כבר עתה מכספי הפיקדון.
"מחר נביא את חוק 'ממדים ללימודים' להצבעה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. 16,500 לוחמים משוחררים ממתינים כרגע למלגת לימודים. אם חברי הכנסת של הליכוד יצביעו נגד - החוק ייפול והלוחמים לא יקבלו את המלגות", אמר בנט. "רבים מהלוחמים לא יוכלו להרשות לעצמם לגשת ללימודים בכלל, ואחרים, שהתחילו לימודים בהסתמך על הכסף הזה – פשוט ייתקעו ללא מענה".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בישיבת הממשלה
נפתלי בנט בישיבת הממשלה
בנט בדרך לישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: אולבייה פיטוסי)
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בישיבת הממשלה
נפתלי בנט בישיבת הממשלה
(צילום: אולבייה פיטוסי)
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בישיבת הממשלה
נפתלי בנט בישיבת הממשלה
(צילום: אולבייה פיטוסי)
ראש הממשלה הוסיף: "אם חברי הכנסת של הליכוד והאופוזיציה יסכימו להימנע או להיעדר, רק לא להצביע נגד, החוק יעבור, והלוחמים יקבלו את מה שמגיע להם. אני רוצה להבהיר - להצבעה נגד החוק אין שום השפעה על הקואליציה והממשלה, רק פגיעה בלוחמים. אני קורא לח"כים מהליכוד ומהאופוזיציה: אל תרימו ידיכם נגד החוק של לוחמי צה"ל".
בדבריו התייחס בנט גם למשבר הפוליטי שפקד את הקואליציה, לאחר שחברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ הודיעה ביום חמישי על כוונתה לפרוש ממנה. אולם בצל לחץ כבד שהופעל עליה בסוף השבוע ההערכות הן שרינאווי זועבי תיסוג בה מההחלטה הזו, ובנט הביע כעת אופטימיות - והתפאר בהישגים שונים: "למרות הטלטלות שהקואליציה עוברת, והיא עוברת, הממשלה שלנו לקחה מדינה מאבטלה המונית וגירעון שיא, מהומות ברחובות ישראל ואלפי רקטות מעזה על ישראל, והעבירה את המדינה לצמיחה חזקה וטיפול נחוש בביטחון - מבפנים ומבחוץ".
לדבריו, "אם חברי כנסת משמאל מרגישים שהממשלה ימנית מדי, וחברי כנסת מימין מרגישים שהממשלה שמאלנית מדי - סימן כנראה שהממשלה במקום טוב באמצע, ממשלה ביצועית טובה שמניחה בצד מחלוקות אידאולוגיות ופשוט דואגת לאזרחים. זו המשמעות של פשרה. זו ממשלה טובה לישראל ואנחנו לא מוותרים. כדי להתגבר על המהמורות עלינו לשים את טובת המדינה מעל אינטרס המגזרי הצר, כולנו צריכים להבין שאף אחד לא יהיה 100% מרוצה. זאת עבודה קבוצתית ולא אישית. אני בטוח שאם כולנו נמשיך לגלות רצון טוב – הממשלה תצלח את כל המשברים".
4 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי. תיסוג בה מההחלטה לפרוש מהקואליציה?
(צילום: הדר יואביאן)
במסגרת הניסיון לפתור את המשבר מול רינאווי זועבי, היום היא צפויה להגיע למשרד החוץ בירושלים כדי לדון עם שר החוץ ורה"מ החליפי יאיר לפיד בדרכים לפתרון המשבר שהתפתח מתחת לאף של ראשי הקואליציה.
את מרבית מסריה העבירה רינאווי זועבי דרך השר המקורב ביותר אליה עיסאווי פריג' ויו"ר רע"מ מנסור עבאס, שהתרשמו שאין בכוונתה להפיל את הקואליציה - אך מצד שני הובהר שתגיע לפגישה עם לפיד עם רשימת דרישות לחברה הערבית שבכוונתה לקדם בתמורה להמשך תמיכתה בקואליציה. אמש יצאה רינאווי זועבי למפגינים שהגיעו לביתה, חילקה ממתקים ואמרה: "ההחלטה שלי הייתה סופית, אנחנו נראה איך נוכל להגיע למצב שבו בנימין נתניהו לא יחזור לשלטון - אבל אני רוצה שכאבה של החברה הערבית יגיע לממשלה, ושהיא תבין שהיא צריכה להיות הוגנת".
גורמים בקואליציה אומרים כי המשבר הנוכחי לקראת פתרון, ולאור ההתפתחויות האחרונות נראה כי גם ההצעה לפיזור הכנסת שבליכוד שקלו להעלות להצבעה יורדת מהפרק, הצבעה שאם תיפול - לא ניתן יהיה להעלותה במשך חצי שנה. בינתיים, ייתכן שכמחווה של רצון טוב, חבר הכנסת מוסי רז ממרצ הודיע בטוויטר כי החליט להוריד את הצעתו לחקיקת חוק יסוד: השוויון מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה בשל התנגדות האגף הימני בקואליציה.