שר הביטחון יואב גלנט נפגש הלילה (שלישי) עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במטה האו"ם בניו יורק, והדגיש בפניו כי הסיכוי להסלמה בגבול הצפון גובר, בעקבות פעולות חיזבאללה שמפרות את ריבונותה של ישראל. "פוטנציאל ההסלמה בגבול הצפון גובר בעקבות הפרת ריבונות בוטה של לבנון", אמר גלנט. "איראן דוחפת את חיזבאללה לפעולה, על האו"ם להקפיד ולקיים יכולת לפעול באופן עצמאי בדרום לבנון".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וגלעד ארדן
יואב גלנט נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וגלעד ארדן
גלנט וגוטרש בפגישתם הלילה במטה האו"ם בניו יורק
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בפגישתם, דנו השניים באיומים המערערים את היציבות במזרח התיכון, ובראשם פעולותיה של איראן נגד ישראל באמצעות מימון וחימוש חיזבאללה, חמאס וארגוני טרור נוספים. גלנט סקר בפני מזכ"ל האו"ם את המעורבות האיראנית הגוברת בגבול לבנון, סוריה ובשטחי יו"ש, והדגיש כי קיימת חשיבות לגינוי פומבי של האו"ם נגד פעולות מסוג זה.
שר הביטחון עמד על הצורך הדחוף בהתערבות מיידית של האו"ם בהורדת המתיחות על ידי חיזוק חופש התנועה של כוחות יוניפי"ל באזור, ויישום המנדט שלהם בגבול הצפון. הוא גם הציג לגוטרש את פריסת עמדות חיזבאללה לאורך קו הגבול, והבהיר כי מדינת ישראל תפעל נגד כל הפרת ריבונות ואיום על חיי אזרחיה.
גלנט הביע את הערכתו בפני מזכ"ל האו"ם על פעילותו האישית למען פתרון סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים על ידי החמאס ברצועת עזה, וביקש את עזרתו בפתרון הסוגיה.
2 צפייה בגלריה
אוהל של חיזבאללה
אוהל של חיזבאללה
אוהל חיזבאללה על רקע יישוב ישראלי
פגישת גלנט וגוטרש נערכה על רקע פרובוקציות חוזרות ונשנות של חיזבאללה לאורך הגבול, וכשאחד מאוהלי ארגון הטרור עדיין ניצב בשטח ישראל בהר דב. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה עוקב מקרוב אחר ההתרחשויות בישראל, ובנאומו בחודש שעבר התייחס לביטול עילת הסבירות, ואמר כי "זה היום הגרוע ביותר בתולדות ישראל, כפי שחלק מהישראלים מעידים, והיום הזה מציב את המדינה במסלול להיעלמות".
בחודשים האחרונים חלה הסלמה בגבול הצפוני, ובהערכת מצב שפורסמה לפני כחודש, אנשי המחקר של מרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בצפון ציינו כי הם "מזהים דפוס ברור של חיזבאללה ליצירת חיכוך והסלמה באזורי המחלוקת שעל קו כחול" - קו ההפרדה בין ישראל ללבנון לפי החלטת האו"ם.
במכון המחקר שבגליל ציינו כי אותם אזורים, 13 במספר, הם אלו שבלבנון טוענים כי נלקחו מהם על ידי ישראל. תחילת האירועים, שמהווים על פי חוקרי המכון "קפיצת מדרגה ומגמה שתמשיך ותסלים", התרחשו בחודש יוני עם חשיפת פלישת לוחמי חיזבאללה לשטח הריבוני של מדינת ישראל בהר דב והקמתם של שני אוהלים, שאוישו על ידי כוחות חמושים. אך יש שיאמרו כי ראשיתה של ההסלמה הייתה במטח של 34 רקטות שנורו לישראל מלבנון תוך כחצי שעה בחג הפסח - המטח הכבד ביותר שנראה בגבול הצפון מאז שנת 2006, ימי מלחמת לבנון השנייה.