4 צפייה בגלריה
יצחק אלעל
יצחק אלעל
הציור של יצחק
סגירת מעגל מרגשת: איש העסקים אלג'יל ג'ספרסן, ראש אגודת ידידי ישראל בנורבגיה שנמצא בקשר קרוב מאוד לשגרירות ישראל בנורבגיה, פנה לנציגות הישראלית במדינה לפני כחודש. הוא ביקש את עזרת השגרירות לאתר את משפחתו של יצחק אלעל, הניצול היחיד מתאונת המטוס הנוראית שהתרחשה ב-20 בנובמבר 1949, הידועה יותר בכינוי "אסון ילדי אוסלו".
ב-20 בנובמבר 1949 התרסק מטוס של חברת תעופה הולנדית ביער ליד אוסלו, כשעליו 28 ילדים יהודים מתוניסיה שהיו אמורים לעלות למדינת ישראל לאחר נחיתת ביניים בנמל התעופה פורנבו בנורבגיה. בגלל ערפל כבד פגע המטוס בהר והתרסק ביער הסמוך לאוסל, בירת נורבגיה. מתוך 35 האנשים שהיו על המטוס, רק אחד שרד: יצחק אלעל בן ה-11, שסיפור ההישרדות שלו כמעט בלתי נתפס ומזכיר במקצת את הישרדותם של ארבעת הילדים שמטוסם התרסק באמזונס, ונמצאו בימים האחרונים אחרי 40 יום בג'ונגל.
4 צפייה בגלריה
שרידי המטוס ליד אוסלו
שרידי המטוס ליד אוסלו
שרידי המטוס ליד אוסלו
(צילום: מוזיאון בית הראשונים מושב ינוב)
יצחק ישב בחלקו האחורי של המטוס. הוא שכב בין השרידים בקור הסקנדינבי המקפיא של סוף נובמבר, אכל משקית תפוחים שנתנה לו אימו לפני הנסיעה וחיכה. בינתיים התחמם מהאש שבערה כתוצאה מהתרסקות המטוס. שלושה ימים הוא חיכה עד שהמחלצים הצילו אותו.
המטוס התרסק באזור פראי ושומם ללא כביש גישה. ציידים נורבגים שראו את התאונה יצאו למסע מאתגר ומצאו אותו. בנו, רמי אלעל, סיפר בעבר: "הנס הראשון זה שאבא שלי ניצל ממוות בהתרסקות. הנס השני זה שהוא שרד לבד בשלג ללא לבוש מתאים במשך שלושה ימים, וזה הנס האמיתי. המטוס בער, והחום הציל את אבא". המשפחה סיפרה שיצחק היה אדם חייכן ובעל חוש הומור, שתמיד הקפיד להזכיר לכולם שהחיים הם מתנה. כל השנים התגורר יצחק במושב ינוב ועבד בחקלאות ובשב"ס עד שמת בשנת 1987.
4 צפייה בגלריה
יצחק אלעל בביתו אחרי שניצל
יצחק אלעל בביתו אחרי שניצל
יצחק אלעל בביתו אחרי שניצל
(צילום: מוזיאון בית הראשונים מושב ינוב)
האירוע שהכה גלים גם בנורבגיה באותה תקופה זכה לתיעוד בידי האמן הנורבגי המוכר ארלינג אנגר, שהושפע מהסיפור וצייר את יצחק הצעיר. הציור נעלם במשך עשרות שנים וצץ לפתע בשוק פשפשים מקומי בנורבגיה לפני כ-12 שנים. משם התגלגלה יצירת האומנות לידיו של ג'ספרסן, שרכש אותה והביא את הדבר לידיעת נציגי ישראל בנורבגיה.
השגרירות יצרה קשר עם משפחתו של יצחק, שנפטר כאמור בשנת 1987 ממחלה קשה בגיל 48 בלבד, והודיעה להם שג'ספרסן מבקש להעביר להם את הציור באמצעות שליח. איש העסקים אכן שלח את הציור לארץ באמצעות חבר שטס לישראל, שמסר אותו למשפחה במתנה. באירוע המרגש נכח גם נכדו של יצחק, שקרוי על שמו.
4 צפייה בגלריה
יצחק אלעל
יצחק אלעל
ידיעה על סיפור ההישרדות של יצחק אלעל
שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר פלדקליין, סיפר כי "כשלמדנו על קיומו של הציור הנדיר היה לנו חשוב מאוד לסייע בהגעתו למשפחה של יצחק אלעל ז"ל. לא היינו בטוחים שנצליח לאתר אותם ואנחנו מאוד שמחים שמאמצינו נשאו פרי ויכולנו לחבר בין הצדדים באירוע המרגש הזה".
בשגרירות ישראל בנורבגיה מתכוונים לציין בשנה הבאה 75 שנה לאסון המטוס באירוע מיוחד ולכבד ולהנציח את זכר ההרוגים בהתרסקות הטראגית.
רמי אלעל, בנו הבכור של יצחק, סיפר: "כל דבר ששייך לאבא שלי מרגש אותי. הוא היה לי יותר מאבא. כבן הבכור, הוא היה יותר מאבא - הוא היה גם חבר. הציור הוא שי מאוד מיוחד עבור המשפחה שלנו. מהרגע שקיבלנו אותו הוא תלוי אצל אמא שלי בסלון, כדי שכולנו נוכל להיזכר באבא".