שתי הנרצחות בפיגוע הירי בצהריים (שישי) בבקעת הירדן הן צעירות בשנות ה-20 לחייהן, תושבות אפרת. בפיגוע נפצעה גם אם המשפחה, בת 48, ומצבה מוגדר אנוש. אב המשפחה, שנסע במכונית אחרת, היה עד לטיפול בבנותיו וברעייתו. תחקיר ראשוני העלה כי המחבלים, שנסעו ברכב עם לוחית זיהוי צהובה - לפי החשד מזויפת - ביצעו וידוא הריגה לפני שנמלטו מזירת הפיגוע - אחרי שירו מרכב חולף לעבר רכב בנות המשפחה. בפתח הכתבה - תיעוד מחלקו האחרון של הפיגוע, בו נראה רכב המחבלים עוצר - אחד מהם יוצא מהחלון, יורה - והם נמלטים.

10 צפייה בגלריה
רכב המשפחה מהפיגוע בצומת חמרה
רכב המשפחה מהפיגוע בצומת חמרה
רכב בנות המשפחה, ומזוודות בתא המטען. היו בדרך לטיול
(צילום: TPS)
10 צפייה בגלריה
האוטו שנפגע בפיגוע הירי בצומת חמרה
האוטו שנפגע בפיגוע הירי בצומת חמרה
סימני ירי על המכונית שבה נסעו השלוש
10 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
רכבם של המחבלים בפיגוע הירי בצומת חמרה
רכבם של המחבלים בפיגוע הירי בצומת חמרה
רכב המחבלים
מהתחקיר עלה כי המחבלים נסעו תחילה בנתיב הנגדי לזה שבו נסעו השלוש. מרכב המחבלים נפתחה אש לעבר רכב בנות המשפחה, שניסו להימלט. לאחר מכן הם ביצעו פניית פרסה ורדפו אחריהן, עד שרכב בנות המשפחה הידרדר לשול כתוצאה מפגיעה ברכב פלסטיני. בשלב הזה, כשרכב הבנות בשול הדרך, הוציא אחד המחבלים את פלג גופו העליון מהרכב דרך החלון, ירה לעבר רכב הנשים כדי לוודא הריגה - ואז נמלטו המחבלים. בזירה אותרו 22 תרמילי קלצ'ניקוב.
אב המשפחה נסע לפני רעייתו ובנותיו עם עוד שני ילדים. המשפחה הייתה כולה בדרכה לטיול, והוא שמע על הפיגוע בתקשורת. מיד לאחר מכן ביצע פניית פרסה וחזר למקום - שם היו כבר אנשי ביטחון. הם עדכנו אותו בבשורה הקשה, ומשם הוא המשיך לבית החולים יחד עם ילדיו כדי להיות לצד רעייתו שנאבקת על חייה.
הפיגוע התרחש באזור צומת חמרה, בכביש 57 בבקעת הירדן. על הרכב שבו נסעו השלוש אותרו סימני ירי. צוותי מד"א קבעו את מותן של הצעירות בזירה, ופינו במסוק לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים את האם שנפצעה אנוש. בית החולים מסר כי אל יחידת הטראומה הגיעה האם בת ה-48 שנורתה בפלג גופה העליון. מצבה מוגדר קשה מאוד ולא יציב. כוחות צה"ל פתחו בסריקות אחרי שהפלסטינים דיווחו כי שני מחבלים נמלטו מהמקום.

פרופ' אלון פיקרסקי, מנהל האגף הכירורגי בהדסה, סיפר כי "ליחידת הטראומה בהדסה עין כרם הגיעה פצועה כבת 48. היא במצב אנוש. היא לא יציבה כרגע. אנחנו עושים לה החייאה של נוזלים ומנסים לייצב את מצבה וננסה לקחת אותה ל-CT כדי לראות מה הנזק מהפגיעות ונעדכן בהמשך. כרגע כן נשקפת סכנה לחייה".
פרמדיק מד"א דניס פולקוב סיפר: "כשהגענו למקום ראינו רכב ישראלי עם שלוש נשים מעוך ורכב פלסטיני. מהרכב חולצו שתי צעירות בשנות ה-20 מחוסרות הכרה, ללא דופק וללא נשימה, עם פגיעה רב-מערכתית ולאחר בדיקות רפואיות נקבע מותן בשטח. נלחמנו בשטח על חייה של הפצועה אנוש, שהועברה במסוק לבית חולים".
10 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל שבתאי. "למי שיש רישיון לנשק - שיישא אותו"
(צילום: גיל נחושתן )
דובר צה"ל אישר מוקדם יותר כי מדובר בפיגוע ירי, אחרי שהחשד היה כי מדובר בתאונת דרכים. צה"ל פרס מחסומים בכמה צמתים באזור, ונבדק אם רכב המחבלים המשיך לכיוון יריחו. מדובר בתא שטח שהיה רגוע במשך שנים, אך בשנה האחרונה החל להידרדר מבחינה ביטחונית.
אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, אמר בזירת הפיגוע: "אני רוצה להשתתף בצער המשפחה. צריך לומר, אנחנו בעיצומו של גל טרור. היו לנו כמה אירועים ביהודה ושומרון ובזירות שונות שהתחילו בהר הבית. כפי שידענו לתפוס בעבר מחבלים, אנחנו במרדף. נבוא איתם חשבון. כמו בשאר גזרת המדינה, ביהודה ושומרון אנחנו נמצאים בתגבור רב וכרגע בעוד תגבור כדי להגן על הצירים ועל היישובים. לא הצלחנו למנוע את הפיגוע הזה ונעשה הכול כדי למנוע את הפיגועים הבאים".
אחרי הפיגוע הוצתה חממה של פלסטינים סמוך למקום הפיגוע ורכב נראה נמלט מהמקום. לפי החשד, מדובר בפשע שנאה - וכוחות משטרה וכבאות הגיעו למקום. עשן היתמר מעל החממה שהוצתה.
10 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
(צילום: יאיר שגיא)
עודד שבת, רבש"ץ היישוב חמדת, שטיפל בפצועה, אמר: "יצאתי לתאונה הזו גם בכובעי השני כפרמדיק. טיפלתי בכל המשפחה ופינינו את האמא במסוק לבית חולים. חזרתי ליישוב כדי לעבות את הביטחון בו. מדובר בזירה קשה מאוד".
במועצת אפרת, מקום מגורי הנרצחות והפצועה, מסרו כי "בצער גדול קיבלנו את העדכון על פיגוע מזעזע בו ירו מחבלים על רכב ובו אם ושתי בנותיה, תושבות אפרת. המועצה, מחלקת הרווחה והחינוך מלוות את בני המשפחה, נמצאות בקשר עם אנשי הרווחה בבקעת הירדן שנמצאות ליד אב המשפחה וילדיו. צוותי רווחה ממועצת אפרת בדרכם לבית החולים ולבקעה. ראש המועצה עודד רביבי עומד עם כלל הגורמים בקשר".
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר בעקבות הפיגוע: "מדובר בפיגוע רצחני שמזכיר לנו עד כמה איום הפח"ע במתווים השונים רלוונטי. לכן, לצד פעילות שלנו ושל כוחות הביטחון בכל הגזרות, אני קורא לכל אזרח שיש ברשותו נשק ברישיון ומיומן לתפעל אותו כחוק - לשאת אותו בימים אלו".
10 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
(צילום: יאיר שגיא)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הודיעו כי יקיימו הערכות מצב נוכח הפיגוע. במקביל, צה"ל הודיע כי בעקבות מידע מודיעיני של שב"כ, עצרו היום לוחמי יחידת דובדבן בכפר א-ראם חשוד בביצוע פיגוע הירי אמש בכיכר אדם בבנימין. בפיגוע נפצע לוחם צה"ל באורח קל-בינוני.

חמאס קושר בין הפיגוע להר הבית

במסגדים בעזה נשמעו כריזות של שמחה בעקבות הפיגוע. דובר חמאס בירושלים מוחמד חמאדה אמר: "אנו מצדיעים לנוער המהפכני שלנו ולהתנגדות האמיצה שלנו שעימתה את התוקפנות הציונית נגד עזה עם הגנתה הרצינית. ההתנגדות נטועה בליבם של עמנו ושל המוצבים במסגד אל-אקצא.
10 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
הר הבית
(צילום: AFP )
"נאמני אל-אקצא מגיבים היום לתוקפנות הכיבוש נגד עזה, הגדה המערבית וירושלים במבצע הרואי בבקעת הירדן. פעולה זו מאשרת שההתנגדות מגיבה במהירות ובמקומות הרגישים לביטחון לכיבוש. התוקפנות של הכיבוש נגד אל-אקצא לא תעבור, וההתנגדות אמרה שאל-אקצא הוא קו אדום, וכל מה שהכיבוש עושה זה להתעסק עם העניינים הנפיצים".
הפיגוע התרחש כמה שעות אחרי שבישראל העריכו כי סבב ההסלמה מול רצועת עזה ולבנון שהחל לאחר מהומות במסגד אל אקצא בירושלים הסתיים. בשעות הלילה והבוקר תקף צה"ל מטרות חמאס ברצועה ובלבנון אחרי שיגור של עשרות רקטות במהלך החג לכיוון ישראל.
מעזה נורו לכיוון ישראל 44 רקטות מאתמול ועד סביבות השעה 06:30 בבוקר. 12 נפלו בים, שמונה יורטו על ידי כיפת ברזל ו-14 נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים. ירי הרקטות מעזה הגיע אחרי שצה"ל תקף כאמור הלילה ברצועה וגם בדרום לבנון, בעקבות ירי 36 רקטות לעבר הגליל אתמול. 34 רקטות נורו בשעות הצהריים, ושתי רקטות נוספות נורו בשעות הערב לכיוון מטולה.