יממה לאחר הפיגוע בצפון ים המלח שבו נרצח ביריות אילן גנלס, גם הערב (יום א') נמשך המצוד שעורכים כוחות הביטחון אחר חוליית המחבלים - במקביל למצוד אחר המחבל שרצח את האחים הלל ויגל יניב בחווארה יום לפני כן. הפיגועים האחרונים מגיעים למרות ההסכמות שהושגו בוועידת עקבה בירדן במטרה לצמצם את המתיחות הביטחונית ערב הרמדאן, אבל הערב המעיט שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס מחשיבות הפסגה הזו.
5 צפייה בגלריה
טומס ניידס
טומס ניידס
השגריר האמריקני תומאס ניידס
(צילום: מוטי קמחי)
ניידס הזכיר את המהלך הפלסטיני של קידום גינוי נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם, שבתיווך אמריקני בוטל והוחלף בהצהרה מרוככת וסמלית נגד הבנייה בהתנחלויות - בתמורה להסכמה ישראלית להימנע ממהלכים חדשים של הסדרת מאחזים, מעבר לתשעה שהסדרתם התקבלה בתגובה לפיגועים קודמים, ובניית 9,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון.
גם בתום הוועידה בעקבה דווח על הסכמה דומה - כשלפי הודעה שפרסמה ירדן, ישראל תימנע מדיונים על בנייה חדשה לארבעה חודשים. לפי הדיווחים הייתה גם הסכמה ישראלית לצמצם את הפשיטות של כוחות הביטחון על מוקדי הטרור ביו"ש. השגריר ניידס אמר הערב על הפסגה: "זה היה צעד קטן בשביל למנוע פעולות מסוימות. אבל כדי להיות ברור, זה לא קמפ דייויד. הירדנים די הכריחו את הצדדים להיכנס לחדר ולדבר. יש לנו בעיות רבות. אני חושב שאף אחד לא אוהב לראות מכוניות בוערות וחלונות שבורים. הייתה מטרה להכניס אנשים לחדר במשך 24 שעות ולדון הדברים. בטוח תהיה התקדמות מסוימת".
ניידס, שדיבר בכנס של המכון לביטחון לאומי INSS, הוסיף בנוגע למצב הביטחוני בישראל - והביע דאגה מהסלמה לקראת הרמדאן: "יש לנו כרגע סיטואציה בעייתית מאוד. לצערי הייתי עד ללא מעט מקרים בשנתיים האחרונות של משפחות שאיבדו את יקיריהם על ידי טרוריסטים. לעשות את זה זה בלתי נתפס. יש לי תקווה שהרשות הפלסטינית וישראל ייתנו תקווה לחזון שתי המדינות".
5 צפייה בגלריה
מחסום של צה"ל לוחמים מחפשים ברכבי פלסטינים באזור יריחו כחלק מ מצוד אחר מחבלים מ פיגוע בצפון ים המלח שבו נרצח אילן גנלס
מחסום של צה"ל לוחמים מחפשים ברכבי פלסטינים באזור יריחו כחלק מ מצוד אחר מחבלים מ פיגוע בצפון ים המלח שבו נרצח אילן גנלס
מחסום של לוחמי צה"ל באזור יריחו, כחלק מהמצוד אחר המחבלים
(צילום: AP )
הפיגוע אתמול, נזכיר, אירע בשעות אחר הצהריים ובמהלכו ירו המחבלים מרכב נוסע לעבר רכבו של גנלס, ישראלי-אמריקני בן 26 שהגיע לביקור בארץ ונסע באותם רגעים לחתונה של ידידה שלו. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, אך שם נקבע מותו תוך זמן קצר.
הירי התרחש ליד צומת נבו בכביש 90, וחוליית המחבלים המשיכה בנסיעה וירתה לעבר רכבים נוספים בצומת בית הערבה, אך נוסעיהם לא נפגעו. לאחר מכן הציתו המחבלים את רכבם באזור מנזר סנט ג'ורג' ונטשו אותו. הם נמלטו ברכב אחר לכיוון מחנה הפליטים עקבת ג'בר שליד יריחו. בדרך נתקלו בכוח משטרה שירה כאמור לעברם ואחד המחבלים נפצע ככל הנראה.
המצוד אחר המחבלים נמשך כאמור במקביל למצוד שמתנהל אחרי המחבל שרצח שלשום את האחים הלל ויגל יניב בחווארה, באזור שכם. מחקירת הפיגוע עולה כי מחבל אחד לפחות נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים בחווארה - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף שכללו שריפת בתים וכלי רכב על ידי מתנחלים. בהתפרעויות הללו נפצעו עשרות פלסטינים, שדיווחו גם על הרוג באחד האירועים.
5 צפייה בגלריה
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אילן גנלס שנרצח בפיגוע, וזירת הירי אמש בכביש 90
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים יגל והלל יעקב ז"ל, שנרצחו בחווארה
שני הפיגועים האחרונים העלו עוד יותר את מפלס המתיחות ביהודה ושומרון, שכבר היה גבוה ממילא אחרי שלל פיגועים קשים אחרים בחודש האחרון - ובמהלכו נרצחו 14 בני אדם. החשש הוא כאמור מהתלקחות של ממש לקראת הרמדאן בחודש הבא, ועל רקע החשש הזה נערכה ביום ראשון הוועידה בעקבה, בהשתפות נציגים ממישראל, הרשות הפלסטינית, ירדן, מצרים וארה"ב.
ישראל לא אישרה את הדיווחים על ההסכמות השונות שהתקבלו בפסגה, וגורם מדיני בכיר מסר רק כי "המשתתפים הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את חידוש התיאום הביטחוני ואת הנכונות והיכולת הפלסטינית לשאת באחריות למאבק בטרור בשטחי הרשות הפלסטינית". השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר הצהירו כי לא משנה מה הוסכם בירדן, אין להם כוונה לאפשר הקפאת בנייה בהתנחלויות. "מה שהיה בירדן, אם היה, יישאר בירדן", צייץ בן גביר.