ישראל שוקלת להשתמש בחברות אבטחה פרטיות בינלאומיות כדי להגן על משלוחי הסיוע ההומניטרי שנכנסים לתוך רצועת עזה. כך אמרו לרשת NBC שני גורמים רשמיים וגורם רשמי לשעבר בממשל האמריקני, שציינו כי ישראל כבר פנתה לכמה חברות אבטחה בנושא, והעלתה את הרעיון שמדינות אחרות ישלמו את עלויות האבטחה.
3 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
עזתים מתנפלים על משאיות סיוע ברצועה, בחודש שעבר
(צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
לפי הדיווח, גורמים רשמיים בישראל העלו את הרעיון בשבועות האחרונים בפני בכירים בממשל ביידן. עם זאת, הגורמים ציינו כי ארצות הברית אינה מעוניינת שכוחות אמריקניים ייכנסו לרצועה - בין אם מדובר בחיילים, ובין אם מדובר בעובדי חברות אבטחה פרטיות.
הגדלת היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה נמצאת בעדיפות גבוהה מאוד במדיניות האמריקנית בנוגע למלחמה. למרות שסיוע הומניטרי נכנס לרצועה בדרכים שונות, מתגלים קשיים לא מעטים שמטילים ספק ביכולת של היוזמות למנוע את הרעב ברצועה - בהם קושי למצוא נהגים שיהיו מוכנים לנהוג במשאיות הסיוע, מאחר שההמונים שיוצאים לקבל את המזון גורמים במקרים רבים לכאוס ואף לירי. לפחות שלושה נהגים נהרגו במצבים כאלה עד כה.
לצד זאת, מאות טונות של מזון נמצאות במחסני הסיוע, אך אין מי שיחלק אותו. הבעיה טמונה בכך שיש בשלב זה מעט מאוד ארגונים שפועלים בעזה ומוכנים לקחת על עצמם את המשימה, שכן אונר"א (סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, שחלק מאנשיה הם אנשי חמאס, כבר אינה מתפקדת; הסהר האדום הפלסטיני אינו ארגון גדול מספיק שיכול לשאת בדרישות הלוגיסטיות של החלוקה; וחמאס כמובן דואג להשתלט על הסיוע ולבזוז אותו, ואינו דואג לחלוקתו לטובת האזרחים.
3 צפייה בגלריה
צבא ירדן מצניח סיוע הומניטרי מעל רפיח וחאן יונס
צבא ירדן מצניח סיוע הומניטרי מעל רפיח וחאן יונס
צבא ירדן מצניח סיוע הומניטרי מעל רפיח וחאן יונס. למרות המחוות, ההצנחות טרם הוכיחו את עצמן
(צילום: SAID KHATIB / AFP)

במקביל, העזתים ממשיכים לקבל סיוע באמצעות הצנחות מהאוויר, שמבוצעות על ידי שורת מדינות, בהן מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, ארה"ב ואפילו מרוקו. אולם, למרות המחוות לתושבי עזה, במיוחד בצפון הרצועה ההצנחות טרם הוכיחו את עצמן.
בשישי שעבר סיוע שלא הוצנח בצורה טובה נפל על כמה מהממתינים לו והרג חמישה מהם. כעשרה נוספים נפצעו בהצנחה הירדנית, וישנן עוד בעיות בהצנחות, כמו נפילתן בתוך הים או באזורי העוטף. השבוע אף היו כאלה שנפלו על לוחות חשמל בבית החולים אל-אהלי במחנה הפליטים ג'באליה והרסו אותן, ולחילופין, חבילה אחרת שנסחפה בים הגיעה לחופי תל אביב.

ביום רביעי, עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי שליחת סיוע במטוס לרצועת עזה היא "משימה יקרה, מסוכנת ולא מספקת". בדיווח ציטט העיתון קבוצות סיוע שטענו כי רק משלוחי משאיות בקנה מידה גדול יכולים למנוע רעב בעזה. טיסה שהובילה סיוע מירדן לעזה וארכה כשעתיים, לפי העיתון, עלתה כ-30 אלף דולר והצריכה תשעה אנשי צוות מנוסים. לפי העיתון, המטען כלל 3.2 טון, שמספיק בקושי כדי להאכיל 4,000 בני אדם באזור צפון הרצועה.
למרות הקשיים, ארגוני הסיוע הבינלאומיים לא קופאים על השמרים. למרות שלפי הפנטגון הרציף הימי האמריקני שיוביל סיוע לעזה יחל לפעול רק בעוד כחודשיים, אתמול כבר יצא לדרך פיילוט הסיוע ההומניטרי לרצועה דרך מסדרון ימי. הספינה של ארגון הסיוע הספרדי Open Arms, שיצאה מנמל לרנקה בקפריסין לאחר שעברה בידוק ביטחוני ישראלי, הגיעה אתמול בבוקר לחוף עזה כשלצידה גוררת ועליה כ-200 טונות של ציוד, בעיקר מזון, לטובת אזרחי הרצועה.
בצה"ל אישרו אתמול כי ספינת הסיוע הגיעה למרחב הימי של רצועת עזה, וציינו כי הכוחות פרוסים במקום כדי לאבטח את האזור. עוד הדגישו בצה"ל כי לא מדובר בהסרה של המצור הישראלי על חופי הרצועה, שהוטל לפני 16 שנים, וכי הספינה לוותה על-ידי כוחות של חיל הים.
3 צפייה בגלריה
  ספינת סיוע הומניטרי בדרכה מקפריסין לעזה
  ספינת סיוע הומניטרי בדרכה מקפריסין לעזה
ספינת הסיוע של Open Arms והגוררת ליד חופי עזה. הציוד כולל בעיקר אורז, קמח ושימורים
(צילום: EAP)
הציוד שנאסף על-ידי ארגון הסיוע הבינלאומי World Central Kitchen (WCK), כולל בעיקר אורז, קמח ושימורים. הגוררת שמובילה דוברה הובילה את הסיוע ההומניטרי לאזור קו החוף העזתי. אם הפיילוט יסתיים בהצלחה, הוא יחזור על עצמו גם בנתיב הסיוע הימי האמריקני שנמצא בתכנון והקמה.
בנוסף, האו"ם השתמש ביום רביעי בפעם הראשונה בנתיב יבשתי חדש כדי להעביר מזון לצפון הרצועה. שיירת ארגון המזון העולמי (WFP) השתמשה בכביש שבנה צה"ל במקביל לגדר, כדי להגיע לצפון הרצועה. משאיות הסיוע נכנסו דרך "מעבר 96" הסמוך לבארי, אל פרוזדור נצרים. ב-WFP אמרו שהמזון שהועבר מספיק ל-25 אלף איש, וזו הייתה הפעם הראשונה מאז 20 בפברואר שהארגון מעביר מזון לצפון הרצועה.