גורמים בכירים בישראל בירכו היום (שבת) על ההחלטה המסתמנת של ממשל ביידן, שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור הזרים של ארה"ב. "זה חשוב בצורה בלתי רגילה כשלעצמו וגם מעכב הסכם (הגרעין – א"א)", אמר גורם בכיר בירושלים. "צריך להמשיך לעבוד. זה שהקו שנקטה ישראל בהובלת ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד - שלא נכנסים לעימותים רק לשם עימות אלא משפיעים כשאפשר להשפיע - הוא קו טוב ונכון. אם לא יחתם הסכם בגלל זה - זה מצוין".
2 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
בנט, אנשי משמרות המהפכה וביידן. שינוי כיוון בארה"ב
(צילום: EPA, מארק ישראל סלם, AFP)
גורמים בכירים בירושלים אמרו כי גם אם כן ייחתם הסכם בין המעצמות לאיראן – אי הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור תקטין משמעותית את היכולת של משמרות המהפכה לעשות עסקים עם העולם ולהתעשר. משמרות המהפכה הם גם שחקן כלכלי מרכזי בכלכלה האיראנית ובמצב של שוק האנרגיה העולמי, כשיכולים להגיע אליהם מאות מיליארדי דולרים – זה קריטי.
הבכירים ציינו כי מדובר גם במסר חיובי של ארה"ב לבעלות הברית שלה באזור. המסר הזה הגיע אחרי שישראל ושורה של מדינות במזרח התיכון לחצו על האמריקנים שלא להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה. אחת הפגישות החשובות שהטו את הכף בעניין, הייתה פגישתה של היועצת המדינית של ראש הממשלה בנט, שמרית מאיר, השבוע בוושינגטון עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן.
2 צפייה בגלריה
שמרית מאיר
שמרית מאיר
היועצת המדינית של בנט שמרית מאיר. הפגישה עם סאליבן הטתה את הכף
(צילום: טלי שני)
שלשום אמר הרמטכ"ל האמריקני, גנרל מארק מילי, שהוא מאמין שכוח קודס של משמרות המהפכה הוא ארגון טרור. הלילה הצטרפה לדבריו סגנית דובר מחלקת המדינה, ג'לינה פורטר, שאישרה כי הנשיא ג'ו ביידן שותף לעמדותיו של הגנרל מילי.
דבריה של פורטר הגיעו אחרי שה"וושינגטון פוסט" חשף בסוף השבוע שהממשל מתכוון לדחות את הדרישה האיראנית להסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור, דרישה שאותה הציבה איראן בתור תנאי לחזרה להסכם הגרעין. גורם בכיר בממשל ביידן אמר לעיתון כי הנשיא לא מתכוון לוותר בעניין משמרות המהפכה, גם אם זה ימנע את החזרה האיראנית להסכם הגרעין. "הנטל מוטל על איראן. הנשיא יעמוד בעקרונות הליבה, והאיראנים יודעים את דעותינו", אמר הגורם.

מוקדם יותר השבוע התייחס לנושא גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן - שרק לאחרונה ביקר בישראל והשתתף ב"פסגת הנגב". הוא נשאל אם משמרות המהפכה הם טרוריסטים בעיניו, והשיב: "אכן כן". באותה ההזדמנות הוא גם הודה שהוא לא אופטימי בעניין הגעה להסכמות עם האיראנים. במסיבת עיתונאים יחד עם שר החוץ לפיד לפני פתיחת פסגת הנגב, נשמע בלינקן אחרת. הוא התחמק אז מהשאלה אם משמרות המהפכה הם ארגון טרור, והשיב: "יש עליהם הרבה סנקציות".
בישראל קיבלו בתדהמה את הדיווחים בחודש שעבר על הכוונה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. בשיחות בין האמריקנים לאיראנים עלו כמה הצעות לקראת החתימה על הסכם הגרעין, ובהן הסרת משמרות המהפכה מהרשימה בתמורה להבטחה איראנית שלא יפגעו בחיילים אמריקנים ושירסנו את פעילותם באזור. ההבטחה, מבחינת הישראלים, לא שווה דבר - וקוממה מאוד את מקבלי ההחלטות בישראל.