איציק סעידיאן שילם פעמיים את המחיר על הגנת המדינה: בפעם הראשונה כשלקה בפוסט-טראומה במהלך מבצע צוק איתן, ובפעם השנייה כשהצית את עצמו במחאה על היחס שלו זוכים הלומי הקרב מאגף השיקום במשרד הביטחון – ונפצע אנושות. בזכות גבורתו, בגלל כאבו, דברים החלו להשתנות: הרפורמה למען פצועי צה"ל יצאה לדרך.
6 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
"תודה על החיזוק לי ולמשפחתי". סעידיאן
סעידיאן מאושפז כבר שמונה חודשים. בשבועות האחרונים הוא שב להכרה והחל לתקשר עם הסובבים אותו. את חדרו פוקדים מדי יום המוני נכי צה"ל, בעיקר הלומי קרב, שמספרים לו בהתרגשות על השינוי שמתחולל.
ביום ההוקרה הלאומי לפצועי מערכות ישראל, סעידיאן מבקש להעביר מסר למדינה כולה: "לכל עם ישראל היקרים, אני רוצה לומר לכם תודה. תודה על התפילות, על החיזוק לי ולמשפחתי. תודה שהייתם איתנו ברגעים הכי קשים, חיזקתם והאמנתם בי.
6 צפייה בגלריה
חבריו של איציק סעידיאן מציעים מול מיטתו
חבריו של איציק סעידיאן מציעים מול מיטתו
דודי כהן, אלעד פלאח, נטע חלוצי, תום דניאל ושמעון פריאנטה – חבריו של סעידיאן מהילדות ומהצבא – מצדיעים מול מיטתו, בשבוע שעבר
(באדיבות המשפחה)
"תודה מיוחדת ואישית לאחיי היקרים - נכי צה"ל, ובתוכם הלומי הקרב, שדואגים ימים כלילות לחזק אותי ואת משפחתי. אני אוהב כל אחד ואחת מכם. אני מקווה שלא נהיה שקופים יותר.
"אני מודה לאמי היקרה, הלביאה שלי, שלא עוזבת את מיטתי לרגע, יחד עם סבתא מלכה, דוד ראובן וילדיו, ולאחיי לאה, אבי וגיא, שעוטפים אותי בהמון אהבה ועוזרים לי לעבור את זה בהמון כוח".
סעידיאן הודה גם לצוות הרופאי בבית החולים שיבא, בראשם פרופ' יוסי חייק, "על המלחמה להשאיר אותי בחיים ועל הטיפול המסור, האהבה והאכפתיות". מלבדם, סיפר, כי הוא "מודה כל יום לבורא עולם שנתן לי את החיים בחזרה כדי לראות אתכם, עם ישראל, מאוחדים וזועקים יחד את זעקת הלומי הקרב. זה הניצחון שלי".
סעידיאן ביקש מאחותו לאה לומר את הדברים האלה הערב, בטקס ההוקרה הרשמי בגני התערוכה, שבו ישתתפו בין היתר שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן ויו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה אייבי מוזס.
6 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
"מקווה שלא נהיה שקופים יותר". סעידיאן
(מתוך פייסבוק )
היום ב-19:30 יתקיים טקס נוסף, ביוזמת קבוצת נכי צה"ל ששמה "לוחמים בוערים", מחוץ לבניין בבית החולים שיבא שבו מאושפז סעידיאן. יגיעו אליו חבריו ליחידה ופצועי צה"ל רבים אחרים. הטקס יועבר בשידור חי לחדרו של סעידיאן.
נדב וירש (30), שיזם את הטקס, הסביר ש"איציק סעידיאן הפך להיות סמל המאבק של הלומי הקרב מבלי שהתכוון לכך. ללא המקרה החריג והקיצוני שלו לא היינו מתקדמים לפתרון הסוגיה. נרתמתי לנושא משום שחייבים למנוע את המקרה הבא: אסור שיהיה לנו איציק סעידיאן נוסף. אני מזמין את כולם להגיע לחלוק לו את הכבוד שהוא ראוי לו".

שילמו בגופם – ובנפשם

היום תוקיר ישראל את פצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה. היוזמה להוקיר את הפצועים החלה כפעילות מקומית קטנה בסניף הדרום של תנועת בני עקיבא. ב-2014 אישרה הממשלה יום הוקרה לפצועים בתאריך י"ז בכסלו, שהוא התאריך העברי של כ"ט בנובמבר 1947.
בשנה הבאה היום הזה יקבל תוקף גדול אף יותר: שר הביטחון בני גנץ ושר התרבות והספורט חילי טרופר הציעו כי היום יהפוך לממלכתי, והיום אישרה הממשלה והוועדה לטקסים וסמלים את ההצעה הזו. הטקס יהיה רשמי ויארגן אותו משרד הביטחון. בכך הוא יצטרף לשורה מצומצמת של טקסים ממלכתיים המתקיימים בישראל.
בישראל חיים כיום 58,154 נכי צה"ל המוכרים ומטופלים באגף השיקום. לפי נתוני האגף, 572 מהם נמצאים בדרגה הגבוהה ביותר - 100% נכות. 92% הם גברים ו-8% נשים. 1,716 נכים חדשים הוכרו בשנה החולפת.
השנה, עם פציעתו האנושה של איציק סעידיאן שהעלתה את המודעות לסבלם של הלומי הקרב בישראל, יום ההוקרה עומד בסימן רפורמת "נפש אחת", שמטרתה לחולל שינוי מהותי בטיפול בנפגעי פוסט-טראומה. מדובר בלוחמים שנדרשו עד היום להוכיח את נכותם השקופה שוב ושוב, ורבים מהם הרימו ידיים ונכנעו לבירוקרטיה האכזרית.
6 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בהם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בנכי צה"ל ותמיכה באיציק סעידיאן מול הקריה בתל אביב
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בנכי צה"ל ותמיכה באיציק סעידיאן מול הקריה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בישראל יש כיום 6,701 נכי צה"ל שהוכרו כסובלים מפוסט-טראומה. במהלך השנה האחרונה הוכרו 747 חדשים, לעומת 333 ב-2020. 97% מההחלטות לגבי פוסט-טראומה ניתנו לצמיתות, לעומת 61% בממוצע בשנים קודמות.
במסגרת הרפורמה הושק מסלול מהיר להכרה בנפגעי פוסט-טראומה כתוצאה מאירועים מבצעיים, בוטלה חובת הנוכחות של הנכים בוועדות הרפואיות, הוקמה מערכת מקוונת למיצוי זכויות באתר אגף השיקום, ניתן מענה לכ-14,000 בני משפחות של נכים פוסט-טראומטיים שכולל טיפולים נפשיים, חונכות לילדים ועוד.
וזה לא התחום היחיד שבו חלה התקדמות: הבוקר תעלה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק לביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל, שקובעת כי קצבאותיהם לא יקוצצו אם ירוויחו כסף מעבודה. מדובר במהלך שיאפשר לאלפים רבים מהם להשתלב בשוק העבודה ולהתפרנס בכבוד.