2 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום:ניב מוסמן לע"מ, רויטרס, EPA)
ישראל בוחנת צעדי תגובה חריפים במידה שרוסיה תממש את האיום שלה – ותביא לסגירת משרדי הסוכנות היהודית במדינה. גורם ישראלי בכיר אמר ל-ynet כי אם משרדי הסוכנות אכן ייסגרו, יש להחזיר את השגריר במוסקבה להתייעצויות. "אנחנו נמצאים כאן בקרב. לא מדובר בסגירה של מקדונלד'ס. סגירה של הסוכנות בכסות משפטית היא עניין מדיני – ולא נעבור על זה בשתיקה", אמר הגורם.
הקו הלוחמני בלט בדיון שקיים הבוקר ראש הממשלה יאיר לפיד בנושא. בדיון הוחלט על פרסום הודעה חריפה, שכוללת מעין איום כלפי מוסקבה, שבה הזהיר ראש הממשלה לפיד כי סגירת משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה תהיה אירוע חמור שישליך על היחסים עם מוסקבה. "היחסים הללו חשובים לישראל", אמר לפיד הבוקר. "הקהילה היהודית במדינה גדולה וחשובה, ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה".
בדיון הבוקר השתתפו השרים תמנו שטה, זאב אלקין ואביגדור ליברמן. עוד השתתפו בדיון ממלא מקום יו"ר הסוכנות יעקב חגואל, מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, סמנכ"ל אירו-אסיה במשרד החוץ גרי קורן, מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה ארונוביץ' ומזכ"ל הסוכנות ג'וש שוורץ.
2 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
משרדי הסוכנות במוסקבה. "התקווה - שכולם יתעשתו"
(צילום: רויטרס)

זהו הדיון השני שלפיד כינס בנושא בתוך ארבעה ימים, מאז שפורסמו דיווחים ברוסיה כי השלטון במוסקבה דורש להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה. יצוין כי בסוכנות שקלו להפסיק בעצמם את הפעילות בתחילת החודש, לאחר שהממשל הרוסי דרש לקבל מידע על יהודים שרוצים לעלות ארצה.
בשבוע שעבר הבהירה הסוכנות היהודית כי ביום חמישי צפוי להתקיים דיון בבית משפט ברוסיה בנושא. לכל הגורמים המעורבים בנושא ברור שמדובר בדיון סרק – שקשור בסיפור מדיני-פוליטי, ולא משפטי, ועל כן על ישראל לפעול בציר המדיני. בכיר ישראלי אמר כי "יש עדיין חלון הזדמנויות, והתקווה היא שכולם יתעשתו".

השלכות סגירת המשרדים - והתגובות

סגירת משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה תהווה פגיעה קשה בעלייה. לסוכנות יש עשרות משרדים בעשרות ערים ברחבי רוסיה, והיא מעסיקה 200 עובדים שמשרתים 600 אלף זכאי חוק השבות. הסוכנות מפעילה ברוסיה גם אולפנים לעברית. גורמים בכירים בסוכנות אמרו כי הם נערכים גם לתרחיש שמשרדי הסוכנות ייסגרו בסוף. "כפי שפעלנו שם לפני מסך הברזל, נדע לפעול גם היום ונמצא את הפתרונות. הם לא ישברו אותנו", אמרו.
בדיון הבוקר בראשותו של לפיד נרשמה הסכמה שישראל תמשיך לשחק במגרש המשפטי כל עוד זה אפשרי, אבל על משרד החוץ הוטל להכין "שיעורי בית" בדמות ארגז כלים מדיני של תגובות. מצד אחד תוכל ישראל להציע "גזרים" דוגמת חצר אלכסנדר שאותה ביקש פוטין מראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט להעביר. מנגד, ישראל תוכל גם להציע לרוסיה מקל בדמות התיישרות עם העמדה האמריקנית בנושא אוקראינה.
אפשרות של הצעת מקל לרוסיה יכולה לגרור עימה תגובות נוספות מצד מוסקבה - ואלה מגבילות מאוד את פעולות ישראל. האפשרויות מתחילות בטיסות ובפגיעה בנתיבי התעופה, ויכולות להגיע גם לפגיעה בתיאום בסוריה.
בינתיים, המשלחת המשפטית הישראלית שבראשה עומדת תמר קפלן, סגנית היועצת המשפטית של משרד החוץ, עדיין לא יצאה למוסקבה מאחר שלא קיבלה ויזה. המשלחת הייתה אמורה להמריא לפנות בוקר, אבל היא ממתינה לאור ירוק שתוכל לצאת למוסקבה. עד לרגע זה גם לא נקבעו לה פגישות מול גורמים רוסיים רשמיים, ולכן כנראה גם לא קיבלה ויזה.
ראש הממשלה לפיד הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות, ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי, במקביל לקיום הדיאלוג המדיני בנושא.
גורם ישראלי בכיר אמר שהבעיה במשבר מתחילה בכך שלפיד לא משוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. גורמים בכירים המעורים בנושא ציינו שעד שלא תהיה התערבות של הדרג המדיני הפרשה לא תסתיים, מאחר שרוסיה מונעת לפעול נגד הסוכנות עקב כעסה על ישראל מטעמים פוליטיים.