4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
נתניהו הקדים את הפגישה, גם ראש אמ"ן וראש אגף המבצעים הוזמנו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לפני הדיון הדיון הנרחב בנושא כשירות הצבא שנערך היום (ראשון), התקיימה שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבכירי צה"ל אחרי פגישת מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, עם כ-60 קצינים וטייסים. בשיחה, שבה השתתף בין השאר הרמטכ"ל הרצי הלוי, גער נתניהו בראשי הצבא על הדברים מפי מפקד חיל האוויר - ולפי דיווח בחדשות 13, דרש להוציא הכחשה: "זה צבא שמשתלט על מדינה, אתם פוגעים בהרתעה. למה אתם מוציאים כותרות כאלה?".
לפי הדיווח, הרמטכ"ל הרצי הלוי השיב לנתניהו הגוער בטון נרגש: "אני לא יכול לעמוד מנגד כשהכשירות נפגעת". הדיון שהתקיים היום אמור היה להתקיים רק בהמשך השבוע, אך בסביבת ראש הממשלה הסבירו הערב כי הוא החליט לדחות החופשה בצפון עם רעייתו שרה ביום כי "נוצרה הזדמנות לקיום דיון נרחב על סוגיית הכשירות ומוכנות צה"ל - וראש הממשלה חשב שנכון להקדימו ולקיימו היום".
להערכת גורמי ביטחון, מאחורי ההחלטה להקדים את הדיון הביטחוני בקריה עומדת גם התחושה הקשה שנוצרה בסוף השבוע האחרון לאחר . לדיון הוזמנו מלבד הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט גם ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים האלוף עודד בסיוק ומפקד חיל האוויר בר.

4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בכירי מערכת הביטחון הזהירו מהמשך החקיקה, נתניהו נפגש עם לוין ודרעי
(צילום: שלו שלום)
כשירות הצבא, נבהיר, לא השתנתה בשלושת הימים האחרונים - מאז פגישת מפקד חיל האוויר והטייסים שהכעיסה את נתניהו. הדיון נערך בין היתר בצל אמירתו של האלוף בר, וכן ההערכה בצה"ל כי הפגיעה בכשירות אמנם מתוחמת - אך מעמיקה מיום ליום. גורמי ביטחון טענו בשיחה עם ynet כי אחת הסיבות להקדמת הדיון החשוב היא ה"תחושה שכולם מצלצלים בפעמונים - וראש הממשלה ישן". לכן, לדבריהם, הוא החליט לכנס את הדיון הזה דווקא היום - ואף הרחיב את הפורום.
ראשי מערכת הבטחון הציגו לנתניהו את המשמעויות החד-משמעויות של המשך חקיקת המהפכה המשפטית והזהירו מתחזיות לא אופטימיות. "אם החקיקה תימשך - כל התחזיות לגבי הפגיעה בכשירות הצבא יתממשו, כפי שהתממשו עד עכשיו", הוזהר ראש הממשלה - שבמקביל לדיון שוחח עם יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף ששהה בחו"ל. לאחר הפגישה, בצל האזהרה הזו, הוא גם נועד עם שר המשפטים יריב לוין, ממובילי המהפכה, ויו"ר ש"ס אריה דרעי.
בדיון עצמו, יש לציין, לא התקבלה כל החלטה "חדשה". לשכת ראש הממשלה, שמיהרה לשגר הודעה אחרי הפגישה גם הבהירה שאין מדובר ב"דיון דחוף", אלא בעוד דיון, כמו דיונים נוספים שהתקיימו בנושא בשבועות האחרונים. למרות חומרת מצב הכשירות והלכידות בצה"ל שהוצגה לנתניהו, רובו ככולו של המידע שנמסר אחר הצהריים לראש הממשלה לא היה חדש עבורו.
4 צפייה בגלריה
הפגישה שהוקדמה, לאחר שיחת מפקד חיל האוויר והטייסים
הפגישה שהוקדמה, לאחר שיחת מפקד חיל האוויר והטייסים
הפגישה שהוקדמה, לאחר שיחת מפקד חיל האוויר והטייסים
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
גורמים במערכת הביטחון הסבירו כי את הנתונים שקיבל נתניהו מצה"ל ומגלנט הערב, הוא מקבל באופן שוטף לאורך החודש האחרון, לרבות התגברות האיומים וההתרעות, בעיקר מהזירה הצפונית. בכירי צה"ל ביקשו מנתניהו שיפעל להפסקת הגידופים וההשתלחויות בקציני וטייסי צה"ל, והוא בתגובה שינה את הטרמינולוגיה בהודעה הרשמית מטעם לשכתו.
כך למשל לא נעשה שימוש במילה "סרבנות" על כלל צורותיה, שלדברי גורמי ביטחון "מזיקה ולא מעילה". במקום זאת, נתניהו "שלל מכל וכל את התופעה של שירות מילואים על-תנאי". לדברי הגורמים, ההשתלחויות "רק מלבות את האש ומגדילות את השסע והמשבר בתוך הצבא".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"אם כשירות צה"ל חשובה לנתניהו - שיגנוז את החקיקה". לפיד
(צילום: אביגיל עוזי)
בשיחה של מפקד חיל האוויר עם עשרות הקצינים והטייסים בסוף השבוע האחרון הדגיש האלוף בר כי הוא והרמטכ"ל הלוי "מגנים בכל פורום את ההשתלחויות באנשי המילואים, כמו גם במשרתים כולם" - והערב נראה כאמור כי המסר מהשיחה הזה חלחל מהר גם לדרג המדיני, בצל הודעת נתניהו. לשכת ראש הממשלה מסרה כי "כל משתתפי הדיון הסכימו כי יש להותיר את המחלוקות הפוליטיות מחוץ לצה"ל".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס להודעת לשכת נתניהו ואמר כי "ההודעה של ראש הממשלה נתניהו שהוא 'הנחה את הרמטכ״ל לשמור על כשירות ומוכנות צה"ל' היא ניסיון מביש ופחדני לברוח מאחריות ולהפיל את האשמה על הצבא ומפקדיו. הפגיעה בכשירות צה"ל היא תוצר ישיר של דבר אחד - המהפכה המשטרית ההרסנית שמובילה ממשלת נתניהו".
לדבריו, "אם כשירות צה"ל והמוכנות למלחמה חשובה לממשלה, כל מה שנתניהו צריך לעשות הוא לגנוז את החקיקה שמפרקת מבפנים את החברה הישראלית, את הכלכלה הישראלית ואת צה"ל. רק אז יהיה ניתן להתחיל לבנות מחדש את האמון ואת הכשירות".