בזמן שבמערכת הביטחון מוטרדים ממשבר הכשירות בצה"ל, נדמה כי מה שמעסיק את ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא דווקא החשש מההדלפות שיוצאות מהשיחות והדיונים השונים בנושא. בדיון הביטחוני הנרחב שנערך אתמול (ראשון) בקריה טען נתניהו לבכירי הצבא כי "השיח כלפי חוץ על מצב הכשירות פוגע בנו מול אויבי ישראל", בצל השיחה שקיים מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר עם עשרות טייסים וקצינים - שבה אמר כי אמנם הפגיעה בצבא "מתוחמת, אך מעמיקה" מיום ליום.
בהמשך ישיר למה שאמר לבכירי מערכת הביטחון בדיון, בהם הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט, מפקד חיל האוויר בר, מפקד אמ"ן אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים האלוף עודד בסיוק ונוספים - אמש פורסם בחדשות 13 כי עוד לפני הדיון אחר הצהריים התקיימה שיחה קשה בין נתניהו לבכירי צה"ל אחרי פגישת מפקד חיל האוויר והטייסים - והציטוטים שיצאו ממנה.
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
השאלה שמעסיקה את נתניהו: "איך למנוע הדלפות?"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל "לא יכול לעמוד מנגד", בלשכת רה"מ לא שוללים גם פוליגרף
(צילום: דובר צה"ל)
בשיחה, שבה השתתף בין השאר הרמטכ"ל הרצי הלוי, גער נתניהו בראשי הצבא על הדברים מפי מפקד חיל האוויר - ודרש להוציא הכחשה: "זה צבא שמשתלט על מדינה, אתם פוגעים בהרתעה. למה אתם מוציאים כותרות כאלה?". לפי הדיווח, הרמטכ"ל הרצי הלוי השיב לנתניהו הגוער בטון נרגש: "אני לא יכול לעמוד מנגד כשהכשירות נפגעת".
למרות זאת, נתניהו נחוש לעצור את ההדלפות מהדיונים הסגורים, ובלשכתו אמרו אמש ל-ynet כי הם בוחנים "שורת פעולות". בסביבת ראש הממשלה לא הכחישו כי אחת האפשרויות שעומדת על הפרק היא גם בדיקת פוליגרף, אך לא ברור למי מהנוכחים באותם דיונים חשאיים. אולם, יש לציין כי ספק אם יהיה פוליגרף במקרה הזה, מכיוון שבעבר היו בדיונים בקבינט המדיני-ביטחוני שנחשבו חמורות בהרבה.
הדיון שהתקיים היום בבסיס הקריה אמור היה להתקיים רק בהמשך השבוע, אך בסביבת נתניהו הסבירו כי הוא החליט לדחות את החופשה בצפון עם רעייתו שרה ביום כי "נוצרה הזדמנות לקיום דיון נרחב על סוגיית הכשירות ומוכנות צה"ל - וראש הממשלה חשב שנכון להקדימו ולקיימו היום". להערכת גורמי ביטחון, מאחורי ההחלטה להקדים את הדיון הביטחוני בקריה עומדת גם התחושה הקשה שנוצרה בסוף השבוע האחרון, בצל שיחת האלוף בר והטייסים.

כשירות הצבא, נבהיר, לא השתנתה בשלושת הימים האחרונים - מאז הפגישה שהצליחה להכעיס את נתניהו. גורמי ביטחון העריכו בשיחה עם ynet כי אחת הסיבות להקדמת הדיון החשוב היא ה"תחושה שכולם מצלצלים בפעמונים - וראש הממשלה ישן". לכן, לדבריהם, הוא החליט לכנס את הדיון הזה דווקא היום - ואף הרחיב את הפורום.
ראשי מערכת הבטחון הציגו לנתניהו את המשמעויות החד-משמעויות של המשך חקיקת המהפכה המשפטית והזהירו מתחזיות לא אופטימיות. "אם החקיקה תימשך - כל התחזיות לגבי הפגיעה בכשירות הצבא יתממשו, כפי שהתממשו עד עכשיו", הוזהר ראש הממשלה. לאחר הפגישה, בצל האזהרה הזו, הוא גם נועד עם שר המשפטים יריב לוין, ממובילי המהפכה, ויו"ר ש"ס אריה דרעי.
בדיון עצמו, יש לציין, לא התקבלה כל החלטה "חדשה". לשכת ראש הממשלה, שמיהרה לשגר הודעה אחרי הפגישה גם הבהירה שאין מדובר ב"דיון דחוף", אלא בעוד דיון, כמו דיונים נוספים שהתקיימו בנושא בשבועות האחרונים. למרות חומרת מצב הכשירות והלכידות בצה"ל שהוצגה לנתניהו, רובו ככולו של המידע שנמסר אחר הצהריים לראש הממשלה לא היה חדש עבורו. גורמים במערכת הביטחון הסבירו כי את הנתונים שקיבל נתניהו מצה"ל ומגלנט אמש, הוא מקבל באופן שוטף לאורך החודש האחרון, לרבות התגברות האיומים וההתרעות, בעיקר מהזירה הצפונית.
פורסם לראשונה: 22:31, 13.08.23