בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, הודיע אמש (יום א') שהוא לא יתמודד במירוץ להנהגת מפלגת השלטון השמרנית. לאור הצהרתו של ג'ונסון, הפייבוריט במירוץ - שר האוצר לשעבר רישי סונאק - צפוי להפוך כבר היום למנהיג המפלגה ולראש הממשלה החדש. הוא יהיה ראש הממשלה החמישי של בריטניה בשש השנים האחרונות.

4 צפייה בגלריה
 רישי סונאק ובוריס ג'ונסון. בדרך למירוץ של מועמד אחד
 רישי סונאק ובוריס ג'ונסון. בדרך למירוץ של מועמד אחד
רישי סונאק ובוריס ג'ונסון. בדרך למירוץ של מועמד אחד
(צילום: AFP, רויטרס)
ביממה האחרונה דיווחו כלי התקשורת בממלכה כי ג'ונסון נאבק על קולות המחוקקים השמרנים, כדי להגיע לרף הדרוש להתמודד על התפקיד – תמיכה של 100 מחוקקים לפחות. ג'ונסון טען אמש כי הוא הגיע לרף הדרוש – אך כשנדרש להכריע אם להתמודד הגיע למסקנה שזה "לא הדבר הנכון".
"היה סיכוי טוב מאוד שהייתי מצליח בבחירות עם חברי המפלגה השמרנית, ושהייתי חוזר לדאונינג 10 ביום שישי", אמר ג'ונסון. "אך במהלך הימים האחרונים הגעתי בצער למסקנה שזה פשוט לא הזמן הנכון לעשות את זה. אי אפשר למשול בצורה אפקטיבית אם אין לך מפלגה מאוחדת בפרלמנט".
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ג'ונסון עוזב את דאונינג 10 בספטמבר
(צילום: רויטרס)
בסוף 2019 הביא ג'ונסון את השמרנים להישג גדול בבחירות, והמפלגה מחזיקה ברוב מוחלט בבית הנבחרים - שם יש 357 מחוקקים שמרנים. מכיוון שדרושה תמיכה של 100 מחוקקים לפחות, בשלב המכריע בבחירות הפנימיות שייערכו היום יכולים להשתתף שלושה מועמדים לכל היותר.
עד כה רק 59 מחוקקים שמרנים הצהירו בגלוי על תמיכתם בג'ונסון. יותר מ-140 הביעו תמיכה בסונאק. במירוץ יש מועמדת שלישית, שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט, שקיבלה לפי שעה 25 קולות בלבד. מוקדם יותר דווח שג'ונסון הציע למורדנט לפרוש מהמירוץ, אך היא סירבה.
4 צפייה בגלריה
פני מורדנט רצה ב בחירות הפנימיות של המפלגה השמרנית ב בריטניה
פני מורדנט רצה ב בחירות הפנימיות של המפלגה השמרנית ב בריטניה
פני מורדנט. צריכה תמיכה של 100 מחוקקים שמרנים כדי להתמודד
(צילום: רויטרס)
לאור התפטרותה של ליז טראס מראשות הממשלה החליטה המפלגה השמרנית לקיים בחירות בזק להנהגת המפלגה. בשבוע שעבר הודיעה המפלגה כי רשימת המועמדים תיסגר עד יום שני בצהריים. בוועידה המפלגתית שאחראית על ההליך אמרו שאם שני מועמדים יגיעו לרף התמיכה הדרוש (100 מחוקקים), ההכרעה תועבר לכלל חברי המפלגה - בהצבעה אינטרנטית שתוצאותיה יפורסמו ביום שישי.
במפלגת השלטון ציינו כי אם רק מועמד אחד יקבל את תמיכתם של 100 מחוקקים לפחות הוא יוכרז כבר ביום שני כראש הממשלה החדש – מבלי להזדקק לאישור של כלל חברי המפלגה. לפי כל הסימנים, היום יכריזו השמרנים על סונאק כמנהיג מפלגת השלטון - וראש הממשלה.
ג'ונסון חזר בסוף השבוע ללונדון מחופשה ברפובליקה הדומיניקנית, אחרי שביום חמישי הודיעה טראס על התפטרותה - בתום 45 ימים בלבד בתפקיד. תומכיו של ג'ונסון, שפינה את מקומו לטראס רק בספטמבר, קיוו לקאמבק פוליטי מהיר במיוחד.
4 צפייה בגלריה
רישי סונאק בריטניה יום ל בחירות הפנימיות במפלגה השמרנית
רישי סונאק בריטניה יום ל בחירות הפנימיות במפלגה השמרנית
יוכתר כבר היום לראש ממשלה? רישי סונאק
(צילום: AFP)
רבים מהשמרנים שבעבר תמכו בג'ונסון האמינו שכעת הוא לא צריך להתמודד, וכי המדינה זקוקה ליציבות אחרי הכהונה הקצרצרה והכאוטית של טראס - שהובילה לטלטלה בשווקים הפיננסים ולתנודות חדות בערך הפאונד. תומכיו של ג'ונסון טענו שברחבי הממלכה הוא פופולארי יותר מסונאק וכי בהנהגתו הסיכויים של המפלגה לנצח בבחירות הם הגבוהים ביותר. הטלטלה הפוליטית בבריטניה מתרחשת בזמן שהלייבור נהנית מיתרון עצום בסקרים שמגיע ליותר מ-30%.
רישי סונאק בן ה-42 הוא יליד סאות'המפטון, בנם של מהגרים ממוצא הודי שעברו לאנגליה מאפריקה בשנות ה-60. הוא נחשב לכוכב עולה בשורות המפלגה השמרנית: לפרלמנט נכנס רק ב-2015, ואם אכן יתמנה היום לראש הממשלה ישלים נסיקה פוליטית מהירה באופן בלתי רגיל. אם ייבחר זו תהיה הפעם הראשונה שאדם לא-לבן מכהן כראש ממשלת בריטניה.
פורסם לראשונה: 23:20, 23.10.22