אחרי שני פיגועים קשים של מחבלים תומכי דאעש בתוך פחות משבוע, כוחות הביטחון עצרו הלילה (בין שני לשלישי) 12 חשודים באום אל-פחם, ואדי ערה וסכנין. מדובר באנשים שתמכו בעבר בדאעש, וחלקם אף ריצו עונש מאסר. לוחמי החטיבה הטקטית של מג"ב ביצעו את המעצרים בשיתוף ימ"מ ומשטרה, והחשודים הועברו לחקירת שב"כ.
בינתיים, וכיומיים לאחר הפיגוע הקטלני בחדרה, בו נרצחו שני לוחמי מג"ב, במשטרה ובמג"ב עדיין נמצאים בדריכות גבוהה מחשש להסלמה. מהמשטרה נמסר אמש כי שוטרי מחוז חוף יחד עם שוטרי מג"ב ממשיכים בהיערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בעיר חדרה ובמחוז כולו. במסגרת ההיערכות נפרסו מחסומים בדרכים השונות והוגברה נוכחות שוטרים ולוחמי מג"ב במוקדים הומי קהל ומרכזי הקניות.
9 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה למעצר החשודים במעורבות בפיגוע
פעילות המשטרה למעצר החשודים במעורבות בפיגוע
מעצרים באום אל פחם בליל הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
מעצרים של תומכי דאעש באום אל פחם
מעצרים של תומכי דאעש באום אל פחם
שב"כ לקח אחריות על אי-סיכול הפיגוע. שוטרים באום אל פחם, הלילה
9 צפייה בגלריה
היערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בגזרת המחוז ובעיר חדרה בעקבות הפיגוע
היערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בגזרת המחוז ובעיר חדרה בעקבות הפיגוע
שוטרים בחדרה אחרי הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב בעקבות הפיגוע בחדרה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב בעקבות הפיגוע בחדרה
שוטר בשוק הכרמל בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב בעקבות הפיגוע בחדרה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב בעקבות הפיגוע בחדרה
שוק הכרמל, אתמול
(צילום: מוטי קמחי)
על רקע הגברת הכוננות בוואדי ערה, רשות התעופה אזרחית סגרה לטיסה את האזור מעל אום אל פאחם עד לגובה של 2,500 רגל, גובה הפעילות של מסוקים ורחפנים או כטב"מים קטנים. הסגירה הייתה בתוקף עד השעה חמש הבוקר. כמו כן היו סגירות נקודתיות של נתיבי טיסה של מסוקים באזור באותן שעות.
בפיגוע הירי שלשום בחדרה נרצחו לוחמי מג"ב שיראל אבוקרט ויזן פלאח, שאתמול הובאו למנוחות. המחבלים איברהים ואיימן אגבריה, בני דודים מאום אל-פחם, הגיעו לרחוב הרברט סמואל וירו לעבר לוחמי מג"ב בתחנת האוטובוס. לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב ואיש שטח של השב"כ שישבו במסעדה סמוכה שמעו את היריות, רצו למקום וחיסלו את המחבלים. שניים מהמסתערבים נפצעו באורח קל עד בינוני.

שב"כ מתחקר: איך לא היה סיכול מוקדם?

בבוקר שאחרי הפיגוע כינס ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב בה השתתפו שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה וגורמים נוספים. בדיון הוחלט שגנץ ידחה את נסיעתו המתוכננת להודו, ובנוסף כוחות הביטחון יתוגברו ויתנהל מעקב הדוק ברשתות החברתיות אחרי מסיתים ומפגעים פוטנציאליים. צה"ל החליט כי מעתה חיילים בהכשרה יוכלו לצאת עם נשק לביתם, ובאופן כללי תורחב המדיניות בנושא.
מחשש לפיגועי חיקוי, הוחלט בדיון כי מעתה ייעשה שימוש במעצרים מינהליים נגד פעילי טרור. עוד הוחלט שבמקרים מתאימים צפויה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, לנקוט בצעד חריג של אישור מעצרים מינהליים בתחומי הקו הירוק למטרות מניעת פיגועים.
9 צפייה בגלריה
שיראל אבוקרט ז"ל ויזן פלאח
שיראל אבוקרט ז"ל ויזן פלאח
התמונה האחרונה של שיראל ויזן
(באדיבות מגב)
9 צפייה בגלריה
הלוויתה של שיראל אבוקרט שנרצחה בחדרה
הלוויתה של שיראל אבוקרט שנרצחה בחדרה
הלוויתה של שיראל אבוקרט שנרצחה בחדרה
(צילום: אביגיל עוזי)
9 צפייה בגלריה
קברו של יזן פלאח
קברו של יזן פלאח
קברו של יזן פלאח
במקביל, בשב"כ לקחו אחריות על אי-מניעת הפיגוע הקטלני בחדרה, שהיה אמור להיות תחת זיהוי וסיכול מוקדם של הארגון, בעיקר לאור אמצעי הלחימה הרבים שהכינו המחבלים, והעובדה שהם היו שניים ובעלי עבר פלילי וביטחוני. בשב"כ מתחקרים כעת מה גרם לפספוס שהוביל למניעת הסיכול, בעיקר לאחר שהנורות האדומות היו אמורות להידלק לאחר הפיגוע בבאר שבע בשבוע שעבר - חרף העובדה שלא נמצא עדיין קשר בין שני המחבלים מאום אל-פחם לבין המחבל הבדואי מחורה, שתמך אף הוא בדאעש ורצח ארבעה בני אדם.
מיד לאחר הפיגוע בבאר שבע וביתר שאת לאחר הפיגוע שלשום בחדרה, החלו במערכת הביטחון לבחון כיצד ייתכן שלא הצליחו לנטר מראש את המחבלים. במערכת הביטחון סימנו בעשור האחרון כ-100 ערבים ישראלים שהביעו תמיכה בדאעש ואף שבו לארץ מהלחימה בעיראק ובסוריה. רובם נעצר והורשע בפעילות או בתמיכה בארגון הטרור. אך בניגוד לפלסטינים חשודים בטרור שזוכים למעקב צמוד ולביקורי אזהרה ליליים ולעיתים גם למעצרי מנע מינהליים, נגד מחבלים שנושאים תעודת זהות כחולה השב"כ פועל בצורה שונה.

בשל מגבלות החוק, כלי המעקב הטכנולוגיים אחרי בעלי תעודת זהות כחולה שונים, ולפחות במקרה של המחבל שביצע את הפיגוע בבאר שבע, מעקב זה לא העלה שום סימן מחשיד. בשב"כ מודים שמגבלות החוק בגלל אזרחותם הישראלית של מסומני דאעש מונעת פעילות מנע נוקשה יותר כלפיהם. חלק קטן מהם אף נעצר בשנית ושוחרר בשנים האחרונות לאחר שהביע תמיכה בדאעש, שכן רסיסי המידע לגביהם לא הספיקו להעמדה לדין בשל מגבלות החוק הישראלי.

החשש: המתיחות עלולה להסלים עוד יותר ברמדאן

לדריכות בעקבות הפיגועים האחרונים מתווספת המתיחות לקראת חודש הרמדאן שיתחיל בסוף השבוע. ח"כ איתמר בן גביר ממפלגת "הציונות הדתית" מתכוון לעלות להר הבית ביום חמישי, ויש חשש כי האירוע יהיה נפיץ. "כל ערב ראש חודש אני נוהג לעלות להר הבית וכך אעשה גם ביום חמישי הקרוב. מקווה שלמפכ"ל הכושל ולשר השמאלן בר לב אין כוונה לשבור את הססטוס קוו בהר הבית ולגרום להסלמה. כל נסיון למנוע מח"כ יהודי לעלות להר הבית, יעביר מסר של כניעה לטרור וילבה את האש", הוא אמר.

סגן מנהיג חמאס, סאלח אלערורי, איים על ישראל מפני פעולות במסגד אל אקצא במהלך חודש רמדאן. "כל תוקפנות ישראלית על המתפללים במסגד אל אקצא יובילו להסלמה ולפתיחת שערי הגיהנום. ישראל נמצאת כעת תחת מבחן ירושלים ואל אקצא", אמר.
חרף המתיחות נערכה אתמול כמתוכנן פסגת הנגב בשדה בוקר, שבה אירח שר החוץ יאיר לפיד את עמיתיו מזכיר המדינה של ארה"ב ושרי החוץ של המדינות הערביות מצרים, מרוקו, איחוד האמירויות ובחריין. כל שרי החוץ הזרים גינו את הפיגוע. לאחר הפסגה עלה לפיד עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לקברו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, הסמוך לבית המלון שבו נערכה הפסגה.
שעות אחרי תום הפסגה התקשר בלינקן אל שר החוץ של סעודיה, פייסל בן פרחאן. השניים דנו ביחסים האסטרטגיים בין שתי המדינות ובדרכים לחזקם בתחומים שונים באופן שישרת את את האינטרסים של שני העמים. כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה. כמו כן, צוין כי השניים החליפו עמדות בנוגע לסוגיות אזוריות ובינלאומיות בעלות עניין משותף וסיכמו להגביר את התיאום, בעיקר זה הנוגע לביטחון וליציבות במזרח התיכון.
9 צפייה בגלריה
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
לפיד, שרי החוץ הערבים ומזכיר המדינה האמריקני משלבים ידיים, אתמול בפסגת הנגב. כולם גינו את הפיגוע
(צילום: AFP)
במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועבדאללה מלך ירדן נפגשו אתמול במוקטעה ברמאללה. אבו מאזן אמר בפגישה כי "פלסטין וירדן הן אחת ולשתיהן יש אינטרס משותף, דאגות משותפות ותקוות זהות". הוא ציין כי ברשות לא שוכחים את העמדה הירדנית כלפי הסוגיה הפלסטינית, וכי הם שמחים לדון ולשמוע את דעתה של ירדן גם היום.
המלך עבדאללה מצידו אמר כי "ירדן תישאר תמיד לצד העם הפלסטיני ותתמוך בזכויותיו למרות כל האתגרים". לדבריו, "האזור לא ייהנה מביטחון ויציבות ללא פתרון צודק ומלא לסוגיה הפלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות". עוד הדגיש עבדאללה את "הצורך להפסיק את כל הפעולות החד-צדדיות במיוחד בירושלים, אשר מכשילות את האפשרות להגשים את השלום".